Volkswagen Tiguan (2016-2024) - Occasion aankoopadvies
Succes SUV maar dit moet je wel weten bij aanschaf occasion
52 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
- Louis Blom, Luc Vranken
- Occasion koopadvies
Deze SUV is met voorsprong de meest gewilde occasion in zijn segment. Dat zien we terug in het zoekgedrag van onze online lezers. Maar ook bij de collega’s van Gaspedaal en AutoTrack pakt de Tiguan de hoogste trede van het podium. Waarom is iedereen zo gek op een tweedehands Tiguan? En is dat terecht?
Succesnummer
Traditiegetrouw begint de naam van een Volkswagen-SUV met de letter T. In dit geval Tiguan, een samentrekking van de woorden tiger en liguana. De SUV-honger kent geen grenzen en het vertrouwen in Volkswagen evenmin. Geen klant die maalt om wat er in het recente verleden is gebeurd rond het dieselschandaal. De eerste C-segment SUV van VW, de Tiguan I die tussen 2007 en 2016 werd geproduceerd, kreeg te maken met alle kritiek rond de matige kwaliteit van de motoren en de eerste DSG's. De Tiguan II die sinds 2016 het eerste model deed vergeten verkoopt als hete broodjes, vooral tussen 2017 en 2019. Per jaar gingen er zo'n 6.000 stuks naar over het algemeen tevreden klanten. Dit ondanks hevige concurrentie van de Peugeot 3008, Toyota RAV4, de Skoda Kodiaq, de Nissan Qashqai, de Seat Tarraco en de BMW X1. De Tiguan positioneert zich tussen de T-Roc en big brother Touareg.
Met de tweede generatie bood VW ook een familieversie aan: de Allspace, gebouwd in Mexico. Die is 21 centimeter langer en rolt op een wielbasis van 2,78 meter tegen 2,68 voor de normale uitvoering met twee zitrijen. Die centimeters komen ten goede aan de beenruimte achter en de kofferbak. Toch moet je extra dokken voor de derde zitrij.
Aandrijfmogelijkheden
De Tiguan met modelcode AD1/AX1 (Allspace: BW2/BJ2) heeft minder met de Passat van doen maar met de Golf des te meer, hoewel hij op een ander platform staat (MQB-A2). Er zijn tal van uitvoeringen beschikbaar die zo ongeveer met alle motorvarianten kunnen worden gecombineerd. Dat palet volgt in grote lijnen dat van de Golf, startend met de 1.4 TSI van 125 pk en de 1.5 TSI met 130 pk, beide met cilinderuitschakeling. De tweeliter viercilinder is de grootst mogelijke motorisering. Je zit dan wel altijd vast aan de 4Motion 4WD. Voordeel van dit systeem is de tractie en de stabiliteit. Nadeel is het verhoogde verbruik doordat er meer wrijving en gewicht is. Caravantrekkers moeten rekenen met zo'n 1 op 7. Normaal kun je 1 op 13 halen. Dieselen doe je als vanouds met de TDI die in verscheidene vermogensversies wordt aangeboden. De sterkste heeft zelfs 240 pk in petto. Ook met de laagste in de hiërarchie, de 2.0 TDI, kom je als veelrijder prima uit de voeten. De facelift van 2020 bracht een groot aantal vernieuwingen aan front en achtersteven. Een nieuw stuur, een touchscreen met MIB3 software, en het IQ Drive autonoom rijdensysteem maakten tevens hun opwachting. Daarnaast bracht VW het aantal uitvoeringen terug, niet ongebruikelijk als de opvolger in de coulissen staat, maar voegde een hybridevariant toe én de R-Line voor de fijnproevers.
Motoren betrouwbaar?
Technisch leunt de Tiguan op onder meer de Golf en neemt dus ook deels zijn eigenschappen over, zowel de goede als de minder goede. De goede? De fraaie, tijdloze, typische VW- vormgeving (zowel binnen als buiten), de mooie afwerking, het bedieningsgemak, de fijne, duidelijk hogere en dus gewaardeerde zit voorafgegaan door een makkelijke in- en uitstap en de rechthoekige vorm die een fijn ruimtegevoel geeft. En niet te vergeten de rijeigenschappen. De minder plezierige kant? De bij de vroege exemplaren geluiden makende panoramadaken, lekkage in het interieur als gevolg van verstopte panoramadakafvoer, de matig sluitende en passende portieren en de opvallende aanwezigheid van windgeruis. Van de Golf kennen we de krakende geluiden uit de wielophanging en de wat schokkerige eigenschappen van de DSG. De navi's werkten evenmin met de Duitse gründlichkeit, zelfs niet na ettelijke software updates. Tot op de dag van vandaag zijn gebruikers niet te spreken over de WeConnect en de hoge abonnementskosten 'voor iets wat op elke smartphone standaard aanwezig is'. En dan is er geklaag over de trage overgang van dag- op nacht modus en vice versa van het scherm. Ghost braking, ofwel zomaar ingrijpen door de noodremassistent, maken opvallend veel gebruikers mee. Zeer storend en in sommige gevallen niet even veilig. Het systeem is hypersensitief afgesteld.
Latere uitvoeringen profiteren van vele verbeteringen in de productie. Dus als je tegen een vroege Tiguan bent aangelopen, maak dan een checklist. In motorisch opzicht heb je weinig te vrezen. Distributieproblemen kennen de drie leverbare motoren niet. De snaren gaan lang mee op de 1.4 TSI ACT en 1.5 TSI ACT (EA211), beide voorzien van een onmerkbaar werkend cilinderuitschakelsysteem. De boutjes van de nokkenasversteller kunnen evenwel loslopen. Let bij die eerste op een ietwat verhoogd olieverbruik. Verder heb je te dealen met de (plastic) waterpomp en het lekkende thermostaathuis. De 2.0 (EA888-Gen3) heeft een distributieketting. Ook een slijtagedeel, maar door de onderhoudsintervallen te verkorten gaat ie zeker langer mee. Zwakke punten zijn de waterpomp, de carterventilatiekleppen en vervuiling van de inlaatkleppen. De diesels met motorcode EA189 zaten midden in het dieselschandaal. Met vernieuwde software voldoen ze aan de normen, maar daar staat een iets hoger verbruik tegenover. Als hij korte trajecten voor zijn kiezen heeft gehad, kunnen EGR en DPF problemen geven.
Uiteraard loop je eerst een rondje om de auto om te controleren of hij beschadigingen heeft, vervolgens open je de kofferklep en werp je een blik op de kofferbakmat. Is die nat en heeft jouw kandidaat-Tiguan zo'n 'panodak', dan weet je waardoor dat komt. De Tiguan is een pure gebruiksauto. Vaak uitgerust met een trekhaak waaraan een caravan wordt gehangen of een fietsendrager. Ga dan even door de knieën voor een inspectie aan de bumper. Onder de motorkap doe je hetzelfde. Eventuele koelvloeistoflekkage ruik je door de zoete geur. Mocht je de auto op de brug kunnen bekijken, let dan op oliesporen tussen motor en verdeelbak (4Motion) en aan de homokineten. Uiteraard kun je dan de dikte van remblokken en -schijven controleren en het slijtagepatroon van de banden. En gun dan meteen de onderkant van de bagageruimte een kritische blik.
Tijdens de proefrit is het raadzaam alle functies te controleren, met name die van de navigatie en de connectivity. Als je met een DSG te maken hebt, let dan op of de schakelmomenten schokloos verlopen. Een DSG wil wel eens wat schokkerig schakelen, vooral bij het wegrijden vanuit stilstand en terugschakelen naar een lage versnelling.
Dauertest
De AutoBild duurtest over ruim 125.000 kilometer volbracht de Tiguan met verve. Hij scoorde de hoogste waardering. Toch ontkomt de testwagen niet aan een aantal opvallende zaken, na demontage van de SUV. Zo treffen de monteurs beginnende roest onder de kofferbakbodem en vliegroest aan de achterste schokdemperpoten. Dat hoeft niet exemplarisch te zijn. Het hangt samen met waar de auto zijn eerste acht jaar heeft doorgebracht. Licht zweten tussen DSG- en verdeelbak viel hen op evenals een oliespoortje aan de linker homokineet. En een typisch VW-dingetje is een licht lekkend thermostaathuis. De motor kwam er bij hen ongeschonden door, de DSG viel eenmaal gedemonteerd op door een stukje metaal aan de magneet onder in het carter. Zo'n magneet vangt metaalslijpsel op als gevolg van slijtage. Hier was een stukje van een van de drie nokken aan de synchromeshring van de derde versnelling afgebroken. Deze dienen ter verbetering van het schakelmoment. Volgens VW zijn de nokken sinds 2018 versterkt.
Voor elke wens een Volkswagen Tiguan
Als je in ons vlakke land rijdt zonder ooit de grenzen op te zoeken, doe jezelf een plezier en zoek een voorwielaangedreven Tiguan. Dan maar geen 2.0. Met de 1.5 ben je ook goed uit. Zet eerder in op een uitvoering waarin de ErgoActive stoelen aanwezig zijn. Of zet de Highline bovenaan je wensenlijstje: daar zit die 'beter voor je rug'-stoel standaard in. Tenminste, als je een in nieuw in Nederland geleverde auto te pakken hebt. Staat de caravan te wachten voor zijn jaarlijkse uitje naar een bergachtig gebied, dan raden we je aan voor een sterke motorvariant te gaan. Dat je dan aan de 4Motion vastzit heb je voor lief te nemen. Concluderend is er voor elke wens wel een geschikte Tiguan. Veel zoekplezier.
Lezersreacties (52) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.