AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Volkswagen Sportsvan 1.2 TSI DSG Highline (2014)

Van zouteloze Plus tot vlot peperbusje

Volkswagen Golf Sportsvan
Als overbruggingsmodel tussen de gewone Golf en de Touran presenteerde Volkswagen in 2005 de Volkswagen Golf Plus. De opvolger van die bedaagde Plus is de stukken vlotter ogende Golf Sportsvan.

Wie de Touran te veel 'busje' vond, maar wel wat meer ruimte en een hogere instap wilde dan in de gewone Golf, kwam bij de Plus uit. Het model was behoorlijk succesvol, maar toch had die 'opgehoogde' Golf een wat oubollig uiterlijk en dito imago. Daar moet de Sportsvan een andere draai aan geven en dat begint al met de naam. Maar hoe sportief is het nieuwe model eigenlijk? Het model is scherp getekend en oogt stukken vlotter dan zijn voorganger. Bovendien is hij duidelijk groter, wat te merken is aan de binnenruimte.

Sterker nog, de beenruimte achterin bevindt zich op limousine-niveau. Dat is natuurlijk mooi, maar als je dat niet nodig hebt, kun je de achterbank twintig centimeter in de rijrichting verschuiven om meer kofferruimte te creëren. Overigens is dat niet gauw nodig, want zelfs met maximale beenruimte voor de achterpassagiers biedt de kofferbak nog 500 liter inhoud. Schuif je de bank naar voren, dan is dat zelfs 585 liter.

De cockpit is opgeruimd en overzichtelijk. Hoewel het dashboard qua opzet grotendeels gelijk is aan dat van de gewone Golf, is het instrumentenpaneel anders. Een hogere middenconsole en verticale luchtroosters vergroten het gevoel van ruimte. Daarnaast biedt de Sportsvan veel opbergvakken, en is er midden op het dashboard een extra kastje. De stoelen zijn vrij hoog en het zicht rondom is goed. Met de 1,2-liter TSI-motor (110 pk) is de auto doorgaans net vlot genoeg, maar niet overdreven zuinig (1 op 13,8). Met de automatische DSG-transmissie (meerprijs € 2.600) schakelt de testauto vlot en schokvrij, wat comfortverhogend werkt. Het onderstel is stevig en biedt voldoende gevoel met het wegdek.

Oordeel

3 sterren

De Golf Sportsvan Trendline is met deze 110 pk sterke TSI leverbaar vanaf € 24990. Heel karig is hij dan overigens niet, want deze versie is standaard voorzien van handbediende airco, elektrische bediende zijruiten voor en achter, zeven airbags, botspreventie en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. De geteste Highline heeft onder meer automatische airco, cruisecontrol, lichtmetalen wielen, betere stoelen en dakreling. Met automaat kost de Highline € 30690.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Golf Sportsvan 1.2 TSI 110pk Highline
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 33.220

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.197 cc
Maximaal vermogen 81 kW / 110 pk bij 4.600 tpm
Maximaal koppel 175 Nm bij 1.400 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.338 mm / 1.807 mm / 1.578 mm
Wielbasis 2.685 mm
Massa leeg 1.250 kg
Laadvermogen 620 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 670 kg
Banden225/45R17Prijzen
Topsnelheid 192 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,7 s (fabrieksopgave: 10,7 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,9 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 8,7s
Brandstofverbruik 5,0 l/100km
CO2-uitstoot 116 g/km

Lezersreacties (4) (gesloten)

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.