Volkswagen Scirocco 1.6 GL (1981) - Met 85 pk een mild briesje
Er was zelfs een 1.3
De tweede Volkswagen Scirocco kwam al in 1981. Dat is ruim twee jaar eerder dan de Golf II verscheen. Maar net als de Scirocco I leunt de tweede generatie van de coupé dan ook gewoon nog op de eerste Golf. We rijden met een vroeg exemplaar, eentje met een 85 pk sterke 1.6. Is de Scirocco dan ook nog de krachtige wind waarnaar hij is vernoemd?
Kijk eens naar het bouwjaar van deze Scirocco van de tweede generatie: 1981. Een vroege, aangezien dit model in dat jaar op de markt kwam, na zijn debuut op de autosalon in Genève. Net als de eerste Scirocco staat ook nummer twee op het platform van de Golf I. In de lengte groeide hij elf centimeter ten opzichte van zijn voorganger en het gewicht nam met dik vijftig kilo toe. Hoogte en breedte bleven onveranderd. Ook op motorisch vlak was er weinig vernieuwing, totdat in 1985 de 16V op de markt kwam (139 pk, met katalysator 129 pk). In die tijd hoefde een sportief ogende auto net per se bloedsnel te zijn, zo blijkt wel uit de motorenreeks.
Instapper had zelfs een 1.3
De instapper van de Scirocco-reeks had een uiterst bescheiden 1.3'tje onder de kap, de auto die wij rijden heeft een 1.6 met 85 pk. Dat maakt hem nog steeds niet tot een snelheidsmonster, maar de prestaties vallen niet tegen. Die oude, achtkleps carburateurmotoren zijn zo gek nog niet. De gasrespons is goed. Geen computer die eerst gaat berekenen wat de ideale mengverhouding is, gewoon gas geven en gaan.
Licht als een Volkswagen Up
Daarbij speelt het lage gewicht uiteraard ook een rol. Want deze Scirocco weegt net zo weinig als een Volkswagen Up en dat merk je aan alles. Hij komt relatief vlot van zijn plek en gaat ook met gemak een bocht door. En trap je de 1.6 even op zijn staart, dan produceert de vierpitter een stevig geluid. De motor is gekoppeld aan een 4+E-versnellingsbak. Die E staat voor economisch en die vierde versnelling is langer dan een gewone vijfde versnelling. En daarmee valt er met deze youngtimer ook nog eens vrij zuinig te rijden. We hebben het genoegen met een GL op pad te mogen en die is, naar VW-begrippen, rijk uitgerust. De lage tellerstand wordt ook door de aanbieder betwijfeld, er zijn geen boekjes. De staat van de auto is origineel.
De prijzen van een Volkswagen Scirocco II zitten in de lift maar voor een eerste generatie betaal je doorgaans meer. Reken op minimaal €6.500 oplopend tot tegen de €20.000 voor een nette Scirocco II. Veel exemplaren vertonen sporen van tuning.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Scirocco 1.6 85pk GL |
Carrosserie | 3-deurs, coupé |
Transmissie | 4 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 15.266 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.588 cc |
Maximaal vermogen | 63 kW / 85 pk bij 4.500 tpm |
Maximaal koppel | 125 Nm bij 3.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 40 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.050 mm / 1.625 mm / 1.310 mm |
Wielbasis | 2.400 mm |
Massa leeg | 855 kg |
Laadvermogen | 405 kg |
Banden | 175/70SR13Prijzen |
Topsnelheid | 174 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,3 s |
Brandstofverbruik |