Volkswagen Phaeton 3.2 V6 (2003)

Hard werken in stilte

Volkswagen Phaeton 3.2 V6
Volkswagen Phaeton 3.2 V6Volkswagen Phaeton 3.2 V6Volkswagen Phaeton 3.2 V6Volkswagen Phaeton 3.2 V6Volkswagen Phaeton 3.2 V6
De duurste Volkswagen aller tijden kreeg van zijn geestelijk vader, ex-topman van VW, Ferdinand Piëch, als opdracht mee 'alle andere toplimousines in de schaduw te stellen'. De Volkswagen Phaeton is inderdaad subliem, maar dat zijn zijn concurrenten ook.

Het is echter de vraag of kopers in het topsegment een auto willen met het VW-logo in de grille. Daarom direct naar de essentie: hoe rijdt zo'n Phaeton?
VW belooft een auto die beter rijdt dan de toonaangevende topklasse-limousines, die stiller is, comfortabeler, gerieflijker en sneller. Als het geluidsniveau maatgevend is, kunnen we vaststellen dat de Phaeton is geslaagd. Wat is die auto stil! De decibelmeter gaf aan dat de Phaeton bij 100 km/h onder de 60 dB blijft. Het zo goed als ontbreken van windgeruis en rijgeluid draagt in hoge mate bij aan het comfort. Dat doen ook de fantastische stoelen, die op alle denkbare manieren te verstellen zijn. Ook de luchtvering (instelbaar van Comfort tot Sport) en de koersvastheid doen hun duit in het zakje. De Phaeton laat zich door zijwind of spoorvorming niet van de wijs brengen. Maar op bochtige wegen speelt de gevoelloosheid van de besturing de Phaeton parten. Zet je de vering op 'Sport', dan is het onderstel wel behoorlijk communicatief, maar de besturing blijft wat vaag rond de middenstand.


Hard werken
Nog twee belangrijke voorwaarden voor rijgenot op hoog niveau zijn een perfect
schakelende transmissie en voldoende motorvermogen. Om met dat laatste te
beginnen: de Phaeton is behept met de VR6 3.2 uit de Golf R32! Alleen moet die
zescilinder nú 'n auto voortbewegen die, zonder inzittenden en bagage, 2.084 kg
weegt. De motor moet echt alle registers opentrekken om de vaart erin te krijgen.
Wil je 'n sukkelende verkeersdeelnemer voorbij, dan moet het gaspedaal echt helemaal naar de bodem om de Tiptronicautomaat tot meerdere trappen terugschakelen te bewegen. En kijk eens naar zijn score op de sprint van 0–100 km/h: 11 tellen. Op snelheid lijkt de V6 echter niet de minste moeite te hebben met de zware Volkswagen. Uit zijn brandstofconsumptie blijkt trouwens dat er flink gewerkt wordt in de machinekamer. Netter dan 1 op 7 lukte niet. De automatische versnellingsbak van de Phaeton telt vijf overbrengingen en is op comfort afgestemd. Hij schakelt opvallend snel door naar een hogere overbrenging en zal uit eigen beweging niet snel terugschakelen. Tenzij je de stand 'Sport' kiest, dan is hij iets beter bij de les.
Overigens doet u er goed aan om bij een Phaeton V6 onmiddellijk voor andere velgen te kiezen. De standaardwielen meten 16 inch en lijken van een afstand
zelfs op wieldoppen. Wanneer je het over uitrusting hebt, kom je bij auto's als deze al snel terecht in opsommingen waar een normaal mens duizelig van zou worden. Bij de Phaeton moet alleen worden bijbetaald voor een navigatiesysteem en leren bekleding. Je voelt je veilig in de weldadige Phaeton. Het enige wat uit de toon valt, zijn het stuur en de schakelaars voor richtingaanwijzers en ruitenwissers. Ze ogen te gewoontjes voor een extreem exclusieve auto als de Phaeton. En nu we het toch over dat stuur hebben: daarin zitten de knoppen voor de cruise control verwerkt en dat blijkt minder handig dan een aparte schakelaar aan de
stuurkolom.
Een week sturen met de Phaeton heeft vooral aan het licht gebracht dat hij een ontzettend hoog verwengehalte heeft en ongekend goed is voor zijn inzittenden. De afwerking en de gebruikte materialen zijn van absolute topkwaliteit en het comfort staat op zeer hoog niveau. Onze zwaarste kritiek op de Phaeton is zijn V6. Verder is de auto subliem.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Phaeton 3.2 V6 5-zitter
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 86.265

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 3.189 cc
Maximaal vermogen 177 kW / 241 pk bij 6.200 tpm
Maximaal koppel 315 Nm bij 2.400 tpm
Inhoud brandstoftank 90 l
Lengte / breedte / hoogte 5.055 mm / 1.903 mm / 1.450 mm
Wielbasis 2.881 mm
Massa leeg 2.010 kg
Laadvermogen 630 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.200 kg / 750 kg
Banden235/60YR16Prijzen
Topsnelheid 242 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,0 s (fabrieksopgave: 9,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 5,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 7,7s
Brandstofverbruik 12,2 l/100km
CO2-uitstoot 290 g/km

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.