Volkswagen Passat Variant 2.0 T FSI Highline (2006)
Stevig trekken
Met de komst van de nieuwe Passat introduceerde Volkswagen het 'starten met het kastje van de afstandsbediening'. Je steekt het kastje in het 'contactslot'; één keer duwen is contact maken, doorduwen wekt de tweeliter turbomotor tot leven.
We kennen de motor al uit de Golf GTI. Deze krachtbron produceert een ietwat 'hol' en weinig imposant geluid. De dB-meter slaat in de Volkswagen uit tot 63,6 dB bij een constante snelheid van 100 km/h en bij 1.900 tpm. Bij 120 km/h draait de motor 2.300 tpm en dan geeft de geluidsmeter 65,5 dB aan.
De T FSI-motor van de Passat is voor de gelegenheid gekoppeld aan een automatische versnellingsbak. Omdat we in de periode waarin we over de auto's konden beschikken nooit de luxe van droog asfalt hadden, moesten we de 0-100 km/h-meting afblazen, maar Volkswagen zelf geeft voor de Passat een sprinttijd op van 7,8 seconden. Gelukkig maakt het voor de metingen van 50 naar 80 en van 80 naar 120 km/h weinig uit of het wegdek nat is of niet. De Volkswagen heeft er 3,4 en 5,8 seconden voor nodig. De alerte reacties van de automatische transmissie spelen hier een rol van betekenis.
Brandstof slurpt de Passat gulzig, hij scoort aanzienlijk slechter dan de fabrieksopgave. Het zal wel te maken hebben met het uitnodigende karakter van de motor.
Sportstand
De Passat heeft zes verzetten – met de mogelijkheid om handmatig te schakelen, al dan niet met flippers achter het stuur – en komt geciviliseerd over. De transmissie heeft een sportstand, waarin hij wat langer wacht alvorens de volgende versnelling wordt ingelegd. Overigens levert de Passat z'n maximumkoppel van 280 Nm al bij 1.800 tpm. Om het maximumvermogen van de T FSI te benutten, moet je tot 5.100 tpm doortrekken. Bij vol accelereren schakelt de automaat bij 6.500 tpm over.
Tijdens een eerdere kennismaking waren we niet zo onder de indruk van het stuurkarakter van de Wolfsburger. Volkswagen heeft de stuurinrichting echter wat alerter afgesteld, wat tot directere stuurreacties leidt.
Kwaliteitsindruk
Het koele, strakke, met aluminium-kleurige panelen aangeklede dashboard van de Passat oogt hightech. De cabine van de Passat komt opgeruimd over, overzichtelijk. Je vindt blindelings de knoppen waarnaar je op zoek bent. Het bovenste, zwarte deel van het dashboard lijkt over het onderste deel heen gedrapeerd. Hoewel niet alle naden overal perfect aansluiten, is de algehele kwaliteitsindruk prima. Zoals we van VW zijn gewend, is de zitpositie in de Passat uitstekend. Het stuurwiel is in alle richtingen goed verstelbaar, en de stoelen zitten uitstekend en bieden veel steun. Hoofd- en beenruimte voor de achterpassagiers is er ruim voldoende. Met de achterbank in de normale stand slikt de Passat ruim 600 liter. Met de achterbank plat kom je op 1.731 liter.
Tweehonderd pk klinkt beslist imposant, maar de Passat is er niet uitgesproken vlot mee. De krachtbron moet nu eenmaal meer gewicht meetorsen dan in een Golf GTI. Maar je behoort er absoluut tot de rappere verkeersdeelnemers mee. In combinatie met de prima automaat is het gewoon een erg fijne, degelijke reisautodie er patent uitziet.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Passat Variant 2.0 16V TSI Highline |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 42.690 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.984 cc |
Maximaal vermogen | 147 kW / 200 pk bij 5.100 tpm |
Maximaal koppel | 280 Nm bij 1.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.774 mm / 1.820 mm / 1.517 mm |
Wielbasis | 2.709 mm |
Massa leeg | 1.493 kg |
Laadvermogen | 657 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 750 kg |
Banden | 215/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 230 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,0 s (fabrieksopgave: 7,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 5,8s |
Brandstofverbruik | 8,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 187 g/km |