Test: Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI Elegance Business R

Vergeten soort

Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI Elegance Busines
Volkswagen Passat Variant dashboard stuur binnenkaVolkswagen Passat Variant achterbank ruimte 2020Volkswagen Passat Variant voorstoel leerVolkswagen Passat Variant 1.5 TSI achterbak 2020Volkswagen Passat Variant knipperlicht blauw 2020Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI Elegance BusinesVolkswagen Passat Variant 1.5 TSI Elegance Busines
AutoWeek 43 2019
AutoWeek 43 2019

Je leest het in AutoWeek 43 2019

Het lijkt een auto als de Volkswagen Passat net zo te vergaan als pastinaak, schorseneren en raap. Je weet wel, die vergeten groenten, die toch eigenlijk best wel lekker en gezond blijken te zijn. De archetypische zakelijke rijder bestaat blijkbaar niet meer en de keuze voor een auto uit het D-segment is niet langer vanzelfsprekend. Toch is er geen enkele reden om een dergelijke auto te mijden, zo merkten we tijdens deze test.

Het is inmiddels zelfs al zo ver dat de Volkswagen-fabriek in Emden, waar de Passat wordt gebouwd op een lager pitje is gezet. Arbeidstijdverkorting heet dat in jargon. Er is te weinig afzet, dus rest er niets anders dan de productie een tandje terug te draaien. Het is de bedoeling dat de Volkswagen-vestiging in Emden op termijn wordt omgebouwd voor de productie van elektrische auto’s. We weten allemaal welk autotype de teloorgang van het D-segment in gang heeft gezet: de SUV en inmiddels ook de cross-over. Daarnaast zien we in het zakelijke segment een verschuiving naar kleiner en elektrisch. In beide gevallen is het de bijtelling die regeert. Een Golf is groot genoeg, goedkoper in aanschaf en fiscaal voordeliger. Om nog maar te zwijgen van de voordelen die de rijder van een elektrische auto geniet, ook al bedraagt de bijtelling inmiddels 8 procent. Tja, dan ga je niet in een Passat van zo’n veertig mille met 22 procent bijtelling zitten.

Autonoom

Waar Volkswagen met de vernieuwde Passat vooral op inzet, is het aantal assistentiesystemen. Die zijn samengevoegd onder de noemer IQ.Drive en Travel Assist. De Passat kan nog weer wat meer zelf dan zijn voorganger. Zo kan hij een beetje autonoom rijden. Dat hebben we natuurlijk uitgebreid getest. Zo is de cruisecontrol gekoppeld aan de data van de navigatie. Een klein praktijkvoorbeeld: je rijdt met 80 km/h buiten de bebouwde kom en verderop is een rotonde. In het scherm tussen de twee klokken word je daarvan op de hoogte gebracht en even later begint de Passat vanzelf af te remmen, totdat de juiste snelheid voor het nemen van de rotonde is bereikt. Sturen moet je dan wel weer zelf doen. Zo gaat het ook bij bochten. Mochten die te scherp zijn voor de snelheid die je op dat moment rijdt, dan wordt er automatisch wat gas teruggenomen. Toch kun je hier niet blind op varen, zo merkten we al snel. Zo naderden we een nog niet zo lang geleden aangelegde rotonde, die niet op de kaart bleek te staan, dus remde de Volkswagen niet. Het is dus zaak om altijd zelf alert te blijven! Ook met het lezen van borden en het automatisch daarop aanpassen van de snelheid ging het een paar keer mis. Zo remde de Passat op de A50 tussen Zwolle en Apeldoorn een paar keer spontaan af naar 90 km/h. Dat soort uitspattingen zijn niet zo leuk voor het achteropkomende verkeer. Een beetje zelf sturen kan de auto ook, maar niet meer dan dat. Op vrij rechte wegen met goede belijning links en rechts lukt dat nog wel. Is de bocht iets te scherp, dan slaat het systeem meteen alarm. Wat kan het systeem dan wel? Het helpt je iets meer ontspannen te rijden, mede dankzij de adaptieve cruisecontrol, maar die voorziening tref je al op heel veel auto’s aan.

1.5 TSI benzine

We rijden de Volkswagen Passat met de lichtste benzinemotor, die echter ruim voldoende vermogen en koppel heeft. Voorheen was dat een 1.4 TSI met 150 pk, nu is dat een 1.5 met hetzelfde aantal pk’s en ook cilinderuitschakeling. Zoals elke TSI kenmerkt ook deze motor zich door lekker veel koppel in het meest gebruikte toerengebied. Het heeft dan ook weinig zin om heel ver door te trekken. Juist door die trekkracht tussen pakweg 1.500 en 3.500 toeren voelt de motor krachtig en soepel aan. In combinatie met de zeventraps DSG rijdt de Volkswagen redelijk laag in de toeren, tenzij je voor de sportieve schakelmodus kiest. Alles bij elkaar een fijne aandrijflijn, die ook nog een keurig brandstofverbruik laat zien. De testauto staat op een sportonderstel in combinatie met 18-inch wielen. Het maakt de Passat iets te hard op korte oneffenheden. In een auto als deze wil je juist wat meer comfort. Op de snelweg blijft de koets mooi rustig en de zitpositie is zeer goed. De auto beschikt over fijne stoelen met goede verstelmogelijkheden. Het multimediasysteem is volledig bij de tijd en laat zich gemakkelijk bedienen. De bekende virtual cockpit is naar eigen smaak te configureren. Interieur en kofferbak bieden alle ruimte die je van een auto in dit segment mag verwachten en de afwerking is uitstekend. Kortom, deze Passat Variant is een fijne kilometervreter en een ruime gezinsauto.

Oordeel

5 sterren

De Volkswagen komt ondanks zijn leeftijd nog steeds als een moderne auto over. Dat dankt hij aan zijn efficiënte en prettige aandrijflijn, het snelle multimediasysteem en het grote aantal assistentiesystemen. Zijn hogere aanschafprijs rechtvaardigt de Passat mede door zijn rijke uitrusting.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Passat Variant 1.5 TSI R-Line Business+
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 7 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 52.640

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.498 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 250 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 66 l
Lengte / breedte / hoogte 4.773 mm / 1.832 mm / 1.516 mm
Wielbasis 2.791 mm
Massa leeg 1.563 kg
Laadvermogen 587 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 750 kg
Banden215/55R17Prijzen
Topsnelheid 214 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,4 s (fabrieksopgave: 8,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,7s
Brandstofverbruik 6,9 l/100km (fabrieksopgave: 5,4 l/100km)
CO2-uitstoot (WLTP) 151 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (99) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum