Volkswagen Passat CC 2.0 TDI - 2011 – 648.593 km - Klokje Rond
Samen oud worden
94 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Het is dit jaar tien jaar geleden dat Arend-Jan Diephuis de sleutels van zijn nieuwe Volkswagen Passat CC in ontvangst nam. In die jaren is er geen cent bespaard op onderhoud, tankte hij premium brandstof, reed hij kalm aan en tokkelde hij er sommige jaren wel 80.000 kilometer op jaarbasis mee – hét recept om een diesel in topconditie te houden. Die Passat CC zou nog perfect moeten zijn, zou je zeggen.
Tot op de dag van vandaag vinden we de Volkswagen Passat CC een prachtige auto. Ze zijn alleen nooit zo veel verkocht. Het behoeft dus enige toelichting hoe iemand in zo’n auto terechtkomt. Arend-Jan: “Destijds werkte ik voor een bedrijf waar het niet op prijs werd gesteld om in een dikke auto te rijden. Een leaseauto kreeg je daar niet. Het merk Volkswagen kon echter prima door de beugel, dus heb ik deze gekocht. Volkswagen is nog wel een sympathiek merk en ik zweer inmiddels ook bij de dealer, waar ik tot op de dag van vandaag alles laat doen.
Een ander aankoopargument was dat de TDI-motor zuiniger was dan die van de BMW 320d. De BMW bleek destijds in de praktijk flink dorstiger dan volgens de fabrieksopgave. Dat is voor mij belangrijk, omdat ik kilometers declareer. Met mijn kilometrages krijg je daar een beheerste rechtervoet van”, lacht hij. Inmiddels werkt Arend-Jan voor zichzelf. “In de jaren dat ik deze auto heb, varieert het kilometrage van 25.000 tot 80.000 per jaar. Voor mijn werk kom ik vanuit mijn woonplaats tot in Frankrijk en Noord-Duitsland. Ik denk dat ik 250 kilometer per dag rijd.” In al die jaren is er maar weinig met de Passat CC misgegaan. “De aircopomp is een keer vervangen, het roetfilter eveneens en het telefoonsysteem heeft het een keer begeven. De dealer heeft toen een gebruikt exemplaar teruggezet om de kosten te beperken.”
Desondanks staat Arend-Jan regelmatig stil langs de kant van de weg. “Ik heb met deze auto al vijf keer een lekke band gehad. Dan sta ik telkens foeterend op de vluchtstrook. Opvallend is dat dit alleen gebeurt met de winterbanden.” We vragen aan onze keurmeester Joep Schuurman wat daarvan de oorzaak kan zijn. Hij houdt het op puur toeval. “Volgens mij krijgt een mens één keer in de 200.000 kilometer een lekke band. Ik denk dat jij nu voor de rest van je leven veilig zit.”
ZWEET
Na de proefrit komt Joep terug met een resultaat dat we al verwachtten: er is op de Passat CC maar bar weinig aan te merken. “Al zijn er zaken aan het onderstel die beter kunnen en werkt de thermostaat niet meer goed.” Als de motorkap opengaat, is er al evenmin veel om over te klagen. “Ik durf het bijna niet aan te raken, zo netjes is het. De boel is zelfs opgepoetst en er is keurig onderhoud gepleegd. Alle kabels en klemmetjes zitten nog netjes in de gootjes die er voor zijn bedoeld.” Joep weet dat de 2.0 TDI als probleemloos bekendstaat. “Zaken als kapotte verstuivers komen bijvoorbeeld nooit voor.”
Aan de onderkant van de motor komen we wel wat ‘zweet’ tegen. Daar slaat Joep evengoed op aan. “Dat is inmiddels wel zo erg, dat er een koelslang is opgezwollen omdat er olie op lekt. Dit is echt wel een aandachtspunt. Anders ben je binnenkort de klos.” Verder is er extra aandacht voor de draagarmrubbers. “Dat is een typisch VW-probleem. Ze gaan snel stuk.” Arend-Jan heeft ze al drie keer laten vervangen.
Joep: “Als je die telkens door het officiële Volkswagen-onderdeel laat vervangen, blijft het probleem telkens terugkomen. Er zijn inmiddels vervangingsexemplaren van Powerflex. Die zijn van polyurethaan en daarmee komt het probleem nooit meer terug. Dat is misschien wel een goede tip voor jou.”
ONVERHARD
Als we verder onder de auto doorlopen, zien we om te beginnen geen spoor van roest. Wel valt op dat de bodem enorm vies is. “Ik pak regelmatig een stuk onverhard mee”, licht Arend-Jan toe. Zou dat dan de oorzaak zijn van al die lekke banden? Als Joep de ophanging bekijkt, komt er kritiek: “Het begint een beetje op mijn stokpaardje te lijken, maar ook deze auto is dringend toe aan nieuwe schokdempers. Je merkt het al tijdens het rijden en rechtsvoor heeft er een gelekt. Als je nieuwe laat plaatsen, haal je je auto meteen ontzettend op.” Een tip heeft Joep ook. “Wanneer je naar de dealer gaat voor je schokdempers, zorg er dan voor dat ze je niet die uit de Economy Line verkopen. Die gaat maximaal vijfduizend kilometer mee. Dat is echt zonde van de grondstoffen. Het is een goedkope lijn onderdelen van Volkswagen die erop is gericht om klanten voor weinig geld te helpen. Dan wordt er vanuit gegaan dat iemand nog maar kort met zijn auto rijdt.”
Wat voor de schokdempers geldt, is ook van toepassing op de banden. Die zijn gecupt en bovendien al oud. “Die zou je eigenlijk moeten vervangen. Ook daarvoor geldt dat je meteen zult merken dat je auto er veel beter door gaat rijden. Ik kan mij wel voorstellen dat je dat soort zaken zelf niet opmerkt. Je wordt samen met zo’n auto oud en de slijtage gaat natuurlijk heel geleidelijk.”
Hoewel het lijkt dat Arend-Jan zijn ziel en zaligheid in de auto steekt, houdt hij er wat betreft de banden een aparte filosofie op na. “Ik vind die zó duur, dat ik ze zo min mogelijk vervang. Ik besteed er mijn geld liever niet aan.” Tot slot meet Joep de remschijven nog even op. “Die zijn net onder de maat. Het zou best kunnen dat ze nog goed waren toen er de laatste keer nieuwe remblokken zijn geplaatst, maar eigenlijk hadden ze je toen al moeten adviseren de schijven te vervangen.” Joep is onverbiddelijk en zet het op zijn gebrekenlijst. “Maar met een paar kleine ingrepen is deze auto nog helemaal perfect te krijgen. Het is echt een heel mooi en goed ding.” Dat horen we hem toch maar zelden zeggen.
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“Zowel het ex- als het interieur van de Passat is in uitstekende conditie. Ook technisch gezien is de auto niet slecht. Met een paar ingrepen, zoals nieuwe schokdempers, rijdt deze auto weer geweldig. Normaal gesproken geef ik met versleten remschijven en schokdempers geen duimpje. Het veiligheidsrisico valt hier nog mee en de algehele staat is erg goed. Vandaar dat ik toch overstag ga.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Passat CC 2.0 BlueTDI 140pk |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 40.190 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.968 cc |
Maximaal vermogen | 103 kW / 140 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 320 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.799 mm / 1.855 mm / 1.417 mm |
Wielbasis | 2.711 mm |
Massa leeg | 1.450 kg |
Laadvermogen | 520 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 750 kg |
Banden | 235/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 213 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,8 s |
Brandstofverbruik | |
CO2-uitstoot | 127 g/km |
Lezersreacties (94) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.