Volkswagen New Beetle Cabriolet 1.6 Highline (2003)

Geen gevoelige snaar?

Volkswagen New Beetle Cabriolet 1.6 Highline
Je vindt 'm leuk of je vindt 'm niks. De liefhebber koopt een speelse, oerdegelijke cabrio, die – behalve met z'n uiterlijk – er niet in slaagt de gevoelige snaar te raken die z'n grote voorbeeld wel wist te beroeren. Juist dát is erg jammer.

Er is niets persoonlijkers dan emotie, maar er zijn cabrio's die ons meer weten te raken. Waar ligt dat aan? Goed, de buitenkant kun je nostalgisch mooi of lelijk en glad vinden. Maar da's een kwestie van smaak. Waar we moeilijker overheen kunnen stappen, is het gevoel dat ons bekruipt als we met de New Beetle onderweg zijn. Geen moment kunnen we ons losmaken van de gedachte dat we eigenlijk met een Golf-in-een-ander-jasje op pad zijn. Maar moet een cabrio juist niet een beetje ánders zijn, eigenzinniger en spannender?
Wij reden met de 102 pk sterke 1,6-liter achtklepper, de 'middelste' motor van de New Beetle-reeks. De Beetle heeft met de 1.6 in onze ogen het minimum aan boord om nog lekker mee te komen in het verkeer. De motor maakt boven de 140 km/h (met gesloten kap) dusdanig veel leven, dat het onprettig wordt. Een sprinter is het niet, maar wie geen haast heeft (en wie heeft dat in een cabrio?), heeft voldoende aan de 1.6. Over het sturen zijn we ook niet onverdeeld enthousiast, dat gaat namelijk té licht en gevoelloos, waardoor je steeds kleine correcties aan het maken bent. In de bocht gedraagt de Beetle zich echter prima. Schakelen gaat vertrouwd stevig en tegelijkertijd licht, maar de bakverhoudingen vinden we niet ideaal. Regelmatig dachten we in een lager verzet te rijden dan het geval was, omdat de motor nogal veel toeren maakte. De zitpositie is oké, de stoelen zijn stevig maar je mist wat steun. Vanachter het stuur kijk je uit over een gigantisch stuk dashboard, alsof je in een MPV zit. Net als bij het ontwerp van de buitenkant, heeft VW ook voor de layout van het dashboard gekeken naar de gebruiken van vroeger. Maar om nu te zeggen dat we van het dashboard warme gevoelens krijgen, nee. Het zit vanzelfsprekend prima in elkaar en de materialen zijn dik in orde.

Helemaal open
De test-Beetle had een optionele, elektrisch te bedienen kap ter waarde van 1.640 euro. Die ouderwetse bult (je kunt er net overheen kijken in de binnenspiegel) kun je netjes afdekken met een hoes. Met één druk op de knop kun je alle ramen tegelijk laten zakken en dan rijd je ook écht helemaal open. Heerlijk. Omdat de voorruit erg hoog staat en je zelf behoorlijk laag zit, zullen zelfs langere bestuurders geen last hebben van een door je kruin gierende wind. Voor het vergrendelen van de kap is wel wat kracht nodig, dat zou iets soepeler mogen gaan. Achterin houdt de ruimte logischerwijs niet over. Die ruimte kun je beter gebruiken als extra bagageruimte, want de inhoud van de kofferbak (met krappe toegang) is niet riant. 't Had erger gekund, omdat bij de Beetle het dak niet gedeeltelijk in de kofferbak wordt opgevouwen, zoals bij de meeste moderne cabrio's.Maar is de Beetle z'n geld waard? Wie als een blok valt voor deze sympathieke, nostalgische, uit de kluiten gewassen cabrio, zal de ratio direct aan de kant schuiven en er vandaag nog eentje bestellen. Zonder opties kost onze 1.6 Highline 27.995 euro. Voor die 28 mille heb je elektrisch bedienbare ramen voor en achter, centrale vergrendeling met afstandsbediening, ABS, ESP met remassistent, cruise control en een bloemenvaasje. Onopvallend rondrijden is overigens uitgesloten in een Beetle cabrio en als je 'm bestelt in sundown orange, zoals het geteste exemplaar, dan moet je zeker niet verlegen zijn.

Signalement

Merk Volkswagen
Model New Beetle Cabrio 1.6 Highline
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 29.060

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.596 cc
Maximaal vermogen 75 kW / 102 pk bij 5.600 tpm
Maximaal koppel 148 Nm bij 3.800 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.081 mm / 1.724 mm / 1.502 mm
Wielbasis 2.508 mm
Massa leeg 1.267 kg
Laadvermogen 473 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 600 kg
Banden205/55HR16Prijzen
Topsnelheid 179 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,4 s (fabrieksopgave: 12,3 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,7 s / 8,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,6 s / 16,3 s
Brandstofverbruik 7,7 l/100km
CO2-uitstoot 185 g/km