Volkswagen New Beetle Cabriolet
Sunny-side up!
- Sandor van Es
- Eerste rijtest
Miami Beach, Florida. De serveerster van het buitenterras, een prachtige Cubaanse schone, vraagt bij het ontbijt hoe we onze eieren believen. We bestellen ze sunny-side up. Als even later de goudgele dooier van het spiegelei ons warm tegemoet lacht, kunnen we ons geen passender begin van de dag voorstellen. Vandaag is immers de eerste kennismaking met New Beetle Cabriolet.
Lang zag het er naar uit dat deze niet zou komen. Bij de introductie van de gesloten versie, in 1998, was men daar bij Volkswagen heel resoluut in: 'Komt niet. Punt.' Maar VW-baas Piëch werd afgewisseld door Bernd Pischetsrieder en die zorgde ervoor dat de topless Kever er nu tóch is. Dat betekent het einde van de succesvolle Golf Cabrio, waarvan er een kleine 700.000 verkocht werden. En wordt er een nieuw hoofdstuk aan het Kever-boek toegevoegd. Tussen 1949 en 1980 vond de oorspronkelijke open uitvoering, inmiddels een klassieker, immers al z'n weg naar ruim 330.000 kopers. Kortom, VW heeft een naam hoog te houden op cabrio-gebied.
Geslaagde amputatie
Zien en gezien worden. Dat is een belangrijk credo in het bijna altijd zonnige Miami. Een treffende omgeving dus voor de introductie van de in Mexico geproduceerde New Beetle Cabriolet. Zeker omdat deze plaatsvindt in het mondaine Art Deco District. De architectuur, die uit de jaren '20 stamt, is helemaal retro-hip. Die mix tussen oud en nieuw geldt ook voor de New Beetle: moderne techniek in een retro-jasje. Diverse malen hebben we al beschreven dat het voor Volkswagen een hele toer was om de Kever-vormen over een Golf-bodem heen te boetseren. Gevolg: een niet geheel efficiënte indeling van het interieur (een nutteloos diep dashboard en weinig ruimte achterin) en een buitenkant die weliswaar heel aardig is, maar naar onze smaak een tikkeltje overdone. De cabriolet oogt wat dat betreft geslaagder en doet meer aan de oer-kever denken dan de gesloten versie. Niet in de laatste plaats door de kap, die na het openen pontificaal op de achterkant van de auto ligt. Ziet er lekker nostalgisch uit. Maar ook al zóu men willen, er is natuurlijk erg weinig ruimte achterin (de kofferbak meet 210 liter) om 'm op te bergen. Dat openen is trouwens zo gepiept, zeker in de optionele elektrische uitvoering. Kwestie van even aan een hendel trekken, op een knop drukken en 13 seconden later ligt de boel plat. Met een centrale knop kunnen alle vier de ramen geopend of gesloten worden. Standaard is een in interieurkleur uitgevoerde afdekhoes, die met twee klikken simpel over de geopende kap kan worden bevestigd. Hinderlijk is trouwens wel dat de top het zicht naar achteren enigszins beperkt.
Puur cabriogevoel
Als we van Miami richting Key Largo rijden, merken we dat de Kever-magie in Amerika nog steeds springlevend is. Opgestoken duimen van jong en oud, omgedraaide hoofden en - als we stoppen - altijd nieuwsgierigen met de nodige vragen. Het moet gezegd worden, hij is gewoon léuk, de New Beetle Cabriolet. Vooral het feit dat 'ie écht open is, spreekt ons aan. De voorruit staat ver richting neus, zodat de vrije ruimte tussen de A-stijl en de denkbeeldige C-stijl enorm is. Puur cabriogevoel, wat nog eens versterkt wordt door de iets naar achteren geplaatste voorstoelen. Daarbij ontbreekt een vaste rolbeugel. In plaats daarvan twee uitklapbare exemplaren onder de achterste hoofdsteunen. Die schieten in geval van nood binnen 0,25 seconde 26,5 centimeter omhoog en zorgen samen met de verstevigde voorruitomlijsting plus de vier standaard airbags voor de nodige veiligheid.
Binnenin weinig schokkende veranderingen. Het dashboard is hetzelfde gebleven, met die typisch grote ronde klok en natuurlijk het bloemenvaasje. De leuningen van de voorstoelen klappen wat verder naar voren en de middenconsole is nieuw ontworpen, met een afsluitbare bergruimte (waarin tegen meerprijs een 6 cd-wisselaar geplaatst kan worden), een geïntegreerde armsteun en draaibare bekerhouders. Verder is, noodgedwongen door onder meer de rolbeugels, de achterbank een fractie smaller. Desondanks spreekt Volkswagen van een echte vierzitter. Qua hoofdruimte klopt dat wel, want als de kap eraf is wordt je niet meer gehinderd door die schuine daklijn. De beenruimte daarentegen houdt zeker niet over.
Niet van deze tijd
De rij-eigenschappen van de cabrio zijn vergelijkbaar met de gewone Beetle: als een Golf, maar dan met nog iets soepelere veerwegen en 'n klein beetje meer onderstuur. De diverse versterkende maatregelen aan de carrosserie en het chassis zorgen niet alleen voor meer veiligheid, maar ook voor een verhoogde torsiestijfheid. Die doet nauwelijks onder voor de gewone kever. De cabriolet voelt zeer solide aan; er is geen kraakje of rammeltje te ontdekken en het stuur is geheel trillingsvrij. Ondanks de ver naar voren geplaatste voorruit valt de tocht mee, zeker als je de optionele, opvouwbare windvanger achter de voorstoelen monteert. En helemaal als je de grote zijruiten dicht doet. Het solide gevoel wordt voortgezet als we de drielaags stoffen kap met verwarmbare achterruit even sluiten; het is opmerkelijk stil binnenin.
Jammer is dat op motorisch gebied de prestaties niet helemaal van deze tijd zijn. We verwachten heus geen sportcapaciteiten van deze lifestyle mobiel, maar het is wel héél erg minimaal. De versie waarin we rijden is voorzien van een 115 pk-sterke tweeliter, de krachtigste uit het gamma. Een aloude achtklepper, die op papier weliswaar in 11,7 seconden naar de honderd accelereert, maar in de praktijk bijzonder flauwtjes aanvoelt. Zeker omdat de cabrio met 1.324 kilo ruim 120 kilo zwaarder is dan de gesloten kever. Ook leverbaar worden een 1.4 en een 1.6 benzinemotor met respectievelijk 75 en 102 pk. Tenslotte komt er nog een 100 pk-sterke 1.9 diesel. Nieuws is er op het gebied van de aandrijving, want naast een handbak met vijf versnellingen kan er gekozen worden voor een splinternieuwe zestraps automaat. Het schakelprogramma past zich automatisch aan de rij-omstandigheden aan en kan naar keuze ook met de hand bediend worden via de Tiptronic-functie. De bak functioneert prima en past goed bij het relaxte karakter van de Beetle Cabrio.
Lifestyle op en top
Over de prijs en de precieze uitrusting kan importeur Pon nog geen definitief uitsluitsel geven. De 1.4 in basisuitvoering zal zo rond de € 25.000 gaan kosten. Waarschijnlijk dan zonder ESP, airco en afstandbediening voor de centrale vergrendeling. Voor de 2.0 Highline die we in Florida reden, zal rond de 31 mille neergeteld moeten worden. De verkoop in Europa start rond maart. Volkswagen verwacht er zo'n 20.000 af te zetten. De verkoopprognose voor Nederland is rond de 500 stuks voor 2003. Of dat gezien het matige succes van de New Beetle tot nu toe een overschatting is? Afgezien van de zwakke motorisering zijn wíj in ieder geval behoorlijk gecharmeerd van de New Beetle Cabriolet en zouden 'm eerder aanschaffen dan een dichte kever. Z'n retro-look is bijzonder geslaagd en rijden doe je écht open. Het aansprekende, zonnige karakter wordt nog 'ns benadrukt door de speciaal ontwikkelde lakkleuren, zoals Aquarius Blue, Mellow Yellow en Harvest Moon. Kortom, lifestyle op en top. En daar is het bij deze Volkswagen allemaal om te doen.