Volkswagen New Beetle 1.6 (2001)
Toys for boys?
De modale autokoper geeft tegenwoordig dik veertig mille (e 18.150) uit bij de aanschaf van een nieuwe auto. Ah, dat opent inderdaad mogelijkheden. Voor pakweg 44 mille (e 20.000) zijn er best auto"s die net dat beetje extra uitstraling in huis hebben! Neem bijvoorbeeld de nieuwe 1.6-liter versie van de New Beetle. Daarmee heb je in elk geval iets voor de deur staan dat zich nadrukkelijk van de grijze muizen in de rest van de straat onderscheidt. Maar kun je er in het dagelijks gebruik ook wat mee?
De New Beetle straalt vooral het klassieke Kever-gevoel uit. Leuk is hij zeker. Bekijk de bolle lijnen en dat merkwaardige dashboard maar eens. Helaas valt er door de eerder genoemde praktische bril bezien ook het een en ander op het design en de afwerking af te dingen. Om de 21e eeuwse Kever zijn geinige afgeronde vorm en een bijbehorend nostalgische interieur mee te geven, vallen de proporties namelijk niet erg gelukkig uit. Zo is het dashboard enorm diep. Wat op zijn beurt betekent dat je een fiks glimmend kunststof oppervlak voor je neus hebt en tamelijk gauw met je knie tegen de hoek van de console aan kleunt. Die immers ook een heel eind naar binnen komt. Bovendien ben je in voortdurend gevecht met de bedieningsstaken, die in onze zitafstelling strak tussen stuurwiel en dash geperst zitten. En dan de schakelpook. Die zit zo dicht bij de console dat we de ESP zo nu en dan met een voorbij flitsende knokkel uitschakelden...
Het goede nieuws is dat je in de New Beetle op zich heel redelijk zit (op grote en vrij zacht uitgevoerde stoelen) en eventuele koters achterin een mooi plekje zullen vinden. Voorlopig, tenminste. Als hun lengte toeneemt, zal de dakrand namelijk rap naderen. Een volwassen persoon zit met zijn hoofd tegen de achterkant van de dakrand en de ruit geklemd.
Start your engine
Dat brengt ons bij de rijeigenschappen. Laten we maar met de deur in huis vallen: we waren zeer benieuwd naar de nieuwe 1.6-krachtbron in de New Beetle. Vooral gelanceerd omdat hij VW de mogelijkheid geeft om het prijskaartje een flinke slag te verlagen. En de verkopen weer een beetje op te krikken.
Eigenlijk kunnen we over die motor kort zijn: niets mis mee. Een auto als de Beetle koop je niet om eens lekker te gaan boenderen. Met zijn 74 kW/101 pk ben je prima bediend. Niet in de laatste plaats omdat de 1.6 een lekker soepel werkende krachtbron is. Gek genoeg klinkt hij zo nu en dan trouwens een beetje als de klassieke boxer in de Kever. Vooral als je rustig met honderd of honderd twintig voort ronkt. Op wat hogere snelheden gaat hij namelijk steeds drukker aan het werk. De versnellingsbak schakelt vlot, maar met opvallend grote slagen. De verhoudingen zijn aan de korte kant. Bij 120 kilometer per uur nader je de 4000 toeren. Overigens blijft het verbruik toch binnen de perken: zo tussen de 1 op 14 en 1 op 15 gemiddeld. De New Beetle is bij een beetje zijwind niet de meest stabiele auto op de weg. En verwacht ook geen dynamisch weggedrag. Bij ons vaste test-klaverblad-verkeersplein hadden we handen en voeten nodig om de Mexicaan tussen de vangrails te houden. Oeps! Bij nadere beschouwing is dat niet zo gek. Hij weegt nogal wat, is relatief zacht geveerd en heeft door zijn compromisloze design vooral ook een tamelijk eigenwijze gewichtsverdeling. Je zit zelf bijvoorbeeld vrij ver naar achteren in de auto. Bij optrekken merk je dat aan de nogal vlot spinnende voorwielen. Vandaar de standaard ESP. Meer een auto om klassiek ontspannen mee rond te knorren dus.
Dan valt alles namelijk opeens wél op zijn plek. De New Beetle is nu eenmaal geen auto die met de praktische bril op de neus is ontworpen. De veiligheidstechniek komt goed voor de dag: de gangbare airbags, ABS én de genoemde stabiliteitsregeling. Maar goed, eigenlijk weet je al genoeg als je in de New Beetle achter het stuur gaat zitten en uitkijkt op het kleine vaasje met bloem. De slotsom. De New Beetle is beslist een hebbeding. Een auto met een hoge fun factor. Maar helaas wel eentje met een tamelijk lange gebruiksaanwijzing. Zeker als je hem gewoon als gezinsauto wilt inzetten. Probeer je vakantiebagage maar eens achterin te krijgen. Let wel: dat wordt allemaal een stuk minder kritisch als je met zijn tweetjes bent.
Over smaak valt niet te twisten. Wat dat betreft, zullen veel potentiële Beetle kopers de schouders ophalen bij zoveel onbegrip.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | New Beetle 1.6 |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 23.375 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.596 cc |
Maximaal vermogen | 75 kW / 102 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 148 Nm bij 3.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.081 mm / 1.724 mm / 1.498 mm |
Wielbasis | 2.508 mm |
Massa leeg | 1.178 kg |
Laadvermogen | 442 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 600 kg |
Banden | 195/65TR15Prijzen |
Topsnelheid | 179 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,2 s (fabrieksopgave: 11,6 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,1 s / 12,8 s |
Brandstofverbruik | 7,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 180 g/km |