Volkswagen Jetta 1.4 TSI DSG Highline (2010)

Laatste Golf met kont

Volkswagen Jetta 1.4 TSI DSG Highline
AutoWeek 48
AutoWeek 48

Je leest het in AutoWeek 48

Volkswagen heeft grote plannen met de Jetta, een auto die in Amerika al jarenlang erg populair is. Het nieuwe model dat onlangs werd geïntroduceerd, is het laatste dat is gebaseerd op de Golf. De Jetta gaat in de toekomst zijn eigen weg.

Je zou hem bijna vergeten: de Golf met kont. Begonnen als Jetta, getransformeerd tot

Vento en toen werd het Bora. Nu zijn we weer terug bij af, terug naar de Jetta. Overigens heeft deze compacte sedan ónder de Passat in de VS altijd Jetta geheten en laat hij daar nu juist zijn  grootste successen hebben gevierd!

Bewonderenswaardig

Wat hebben we hier? Een mooie, verlaagde Jetta met brede banden rondom en dwars voorin een 1,4-liter turbomotor die maar liefst 160 pk produceert. Die is gekoppeld aan de inmiddels beroemde DSG-bak, de Volkswagen-automaat met dubbelekoppeling waarmee geraffineerder én sneller wordt op- en teruggeschakeld. Wanneer we voor een klus volgas richting het Duitse Frankfurt knallen en de 220 km/h aantikken, dán pas is het over. Bewonderenswaardig wat die 1,4-liter in huis heeft. Daarbij schreeuwt de viercilinder het helemaal niet uit, hij doet z'n werk beschaafd, terwijl we ons kunnen voorstellen dat hij moet werken als een dolle.

Het onderstel houdt dit overigens niet bij. Tot 180 km/h voelt het goed, daarboven wordt de Jetta zweveriger en voelt hij niet meer zo stevig aan. Evengoed kunnen we met het verbruik dat we hebben gescoord goed leven, zeker als we kijken naar hoe we de auto in Duitsland hebben bereden.

We gaan nog even verder met de loftrompet, want de zitpositie is top, het ruimte-aanbod is voldoende en de kofferbak is met 527 liter bovengemiddeld groot. Wat is er dan aan te merken op de Jetta? Dan moeten we voornamelijk zoeken in de standaarduitrusting, de uitstraling (of het gebrek daaraan) en zijn VW-prijskaartje. Maar op de één of ander manier vinden we de Jetta hoe dan ook geen 'truttige' sedan, ondanks zijn compacte afmetingen.

Soms moet je zelfs twee keer kijken omdat je twijfelt of het een Passat  sedan is of een Jetta. En feitelijk krijg je relatief meer auto voor je geld als je kiest voor Jetta in plaats van Golf. Toegegeven: je gooit geen fiets achterin of een groot, onhandig bagagestuk, want een grote achterklep heeft hij niet. Maar inventariseer eens hoe vaak je dat nou echt nodig hebt. Valt dat mee, dan is deze Jetta wellicht een interessantere optie dan een Golf. En voor het achteruit inparkeren kun je je auto tegenwoordig uitrusten met sensoren.

Exit Golf met kont

Onze Jetta is er één in de Highline-trim. Dat is de allerhoogste uitvoeringsgraad en zodoende komen we niet veel tekort voor ons gevoel. Wel moet er voor parkeersensoren, de 18-inchwielen en navigatie worden bijbetaald. Uiteraard geldt dat ook voor de leren bekleding waarmee onze testauto is uitgerust. De new compact sedan is de toekomst.

Dat wordt de opvolger van de Jetta in de Verenigde Staten. En dat wordt een geheel nieuwe auto, die ook in Europa zal worden gevoerd. Dus ja, u leest het goed, deze auto krijgt een volledig nieuwe opvolger. Dan staat de Jetta – die naam blijft hoe dan ook bestaan – eindelijk op zichzelf.

  • +Fijne, krachtige motor
  • +Comfortabele zitpositie
  • +Flinke kofferruimte
  • -Wat zweverig boven 180 km/h
  • -Prestaties kosten brandstof

Signalement

Merk Volkswagen
Model Jetta 1.4 16V TSI 160pk Highline
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 7 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 34.090

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.390 cc
Maximaal vermogen 118 kW / 160 pk bij 5.800 tpm
Maximaal koppel 240 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.554 mm / 1.781 mm / 1.459 mm
Wielbasis 2.578 mm
Massa leeg 1.352 kg
Laadvermogen 598 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 720 kg
Banden225/45R17Prijzen
Topsnelheid 220 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,1 s (fabrieksopgave: 8,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,8 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 8,1s
Brandstofverbruik 6,4 l/100km (fabrieksopgave: 6,4 l/100km)
CO2-uitstoot 148 g/km

Lezersreacties (50) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.