Test: Volkswagen ID 7 - Niet goedkoop maar erg fijne reisauto
ID-variant of nieuwe Variant?
167 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Het traditionele D-segment sterft langzaam uit. Volkswagen is daar van oudsher sterk aanwezig met de Passat, waarvan de nieuwe generatie binnenkort op de markt komt. De ID7 kunnen we zien als het elektrische equivalent van de Passat. Misschien zorgt hij wel voor een opleving van de lage, gestroomlijnde auto temidden van al het SUV-geweld.
Is de Volkswagen ID 7 net zo groot als een Passat?
Met zijn lengte van 4,96 meter is de ID 7 vier centimeter langer dan de komende Passat en hij overtreft in dat opzicht nipt de Mercedes EQE. Tegelijkertijd is de grote liftback bijna tien centimeter lager dan een ID 4, waarmee hij zijn platform en de golvende lijnen aan de zijkant deelt. Het is dus geen sedan en dat maakt de ID.7 een stuk veelzijdiger dan enkele van zijn concurrenten. Volgend jaar komt er een tweede variant, die als Tourer door het leven gaat. Aangezien het aanbod van elektrische stationcars bijzonder mager is, heeft VW hiermee een interessante aanbieding in huis.
Staat de ID 7 ook op het MEB-platform?
Het bekende MEB-platform dient als uitgangspunt en dus niet het nieuwe PPE (Premium Platform Electric) dat de basis vormt voor onder meer de Audi Q6 en de Porsche Macan. Tegelijkertijd zet VW de ID 7 heel nadrukkelijk als premium in de markt. Dat zit ’m dan in het formaat, de uitrusting en de afwerking van het interieur. Met name wat het interieur betreft heeft het merk iets goed te maken, na de fikse uitglijder met de ID 3 en ID 4. Bovendien was het VW zelf dat de lat op het vlak van kwaliteitsbeleving vrij hoog legde, wat bijdraagt aan het succes van modellen als de Polo, Golf en Tiguan. We zijn nu vooral benieuwd of de ID 7, die vanaf eind december in de showroom staat, genoeg in huis heeft om de huidige Passat-rijder te kunnen verleiden.
Is de ID 7 net zo gestroomlijnd als een Tesla Model 3 of een Mercedes EQE?
De ontwerptaal van de ID 7 sluit naadloos aan bij die van de 3, 4 en 5 en absoluut niet bij dat van het traditionele VW-gamma. De vorm is deels gedicteerd door de windtunnel, aangezien tijdens de ontwikkeling efficiency met hoofdletters stond geschreven . Onder meer een lage luchtweerstand speelt daarbij een cruciale rol, zo bewijzen auto’s als de Tesla Model 3 en de Mercedes EQE. De Cw-waarde bedraagt in dit geval 0,23, terwijl die bij de ID 4 0,28 is en die heeft dan ook nog eens een groter frontaal oppervlak. Maar, zo legt iemand van VW ons uit, efficiency zit ’m niet alleen in een lage Cw-waarde, maar ook in de aandrijflijn en de software. Ook op dat vlak zijn stappen gezet sinds de eerste ID 3. Onlangs is de nieuwe aandrijflijn gepresenteerd, de APP550, die al leverbaar is in de ID 4 en 5, de Skoda Enyaq en de Audi Q4. Met zijn 210 kW/286 pk is deze nieuwe elektromotor niet alleen een stuk krachtiger, hij is ook zuiniger. Meer actieradius dus.
Hoe ver komt de ID 7 dan?
De huidige ID.3 met de 77-kWh accu heeft een WLTP-actieradius van 559 km, de grotere en zwaardere ID.7 haalt met datzelfde accupakket 621 km. De versie voor de Nederlandse markt bereikt volgens opgave 599 km, mede door de 20-inch wielen. Mooie cijfers, daar kun je in Nederland goed mee uit de voeten.
Hoe is het interieur van de ID 7?
De zitpositie is in ieder geval al goed, met als kanttekening dat de testauto is voorzien van de ergoactive-zetel. Dat zal de Passat-rijder weten te waarderen. Het interieur is mooi afgewerkt, met zachte materialen op het dashboard, de portieren en de middenconsole. Het beeld wordt bepaald door een 15-inch scherm, deel van het infotainmentsysteem. Ook op dat onderdeel zijn grote stappen voorwaarts gezet sinds het debacle met de eerste lichting ID 3. In de ID 7 zit volledig nieuwe software, die als versie 4.0 is gepresenteerd. Het werkt snel, maar nog altijd met veel menu’s. Het homescherm kun je helemaal naar eigen wens configureren, Spotify is aanwezig en via de intelligente spraakassistent IDA kun je bijvoorbeeld als commando ‘ik heb koude handen’ ingeven en dan vraagt de stem of de stuurverwarming aan moet. Daarover gesproken: die schakelden we onderweg per ongeluk in via die vervelende touchknoppen op het stuur. VW belooft ze op termijn te vervangen door normale drukknoppen. Het pookje voor de rijrichting zit aan de stuurkolom waardoor de bediening van de ruitenwissers naar de hendel links verhuisde.
Hoe rijdt de elektrische sedan?
Dat doet de grote en zware ID.7 op de snelweg in alle rust en comfort, precies zoals je dat verwacht in een auto van dit kaliber die het predicaat premium meekrijgt. De testauto heeft DCC (Dynamic Damper Control) en kan naar keuze comfortabel of sportief dempen. De besturing werkt precies, laat zich fijn doseren in bochten en kan desgewenst zwaarder aanvoelen. Op de kronkelige bergwegen valt op hoe gemakkelijk de ID.7 aan de ingezette koers vasthoudt, ook als het hard gaat. De multilink achteras doet zijn werk goed en alles bij elkaar wekken de besturing en het weggedrag veel vertrouwen, zonder direct heel erg te enthousiasmeren. Zo ongeveer als de Passat dat ook doet. Het is iets wat je naarmate de kilometers vorderen enorm gaat waarderen. De motor biedt met zijn 545 Nm koppel meer dan voldoende kracht en bewijst dat een extra motor voorin overbodig is, wat overigens geen ruimte voor een frunk oplevert. Met een aantal concurrenten die we eerder reden in het achterhoofd vinden we de ID.7 een goede indruk maken.
Wat kost de ID 7?
De voorlopige vanafprijs is bijna € 64.000 en wil je daar nog een leuk kleurtje, een warmtepomp en een trekhaak bij, dan ga je door de 67 mille. De Tourer zal vermoedelijk zo’n € 2.500 meer kosten. Er komt nog een goedkopere versie met kleinere accu, alsmede een versie met een 86-kWh accu. Kiest de trouwe Passat-rijder dan misschien toch weer voor de nieuwe Variant die begin 2024 verschijnt als plug-in met een elektrische actieradius van 100 km, een groter laadruim en dezelfde bijtelling als een ID 7.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen ID.7 Pro Business 77 kWh | Harman&Kardon | Pano dak | 20"| Trekhaak | Warmtepomp | HUD |
- 2024
- 33.069 km

Volkswagen ID.7 Tourer Pro Business 77 kWh 286PK | 20 "Lm velgen | Massage stoelen | Matrix LED koplampen |
- 2024
- 3.850 km

Volkswagen ID.7 Limited Edition 77 kWh accu. 210 kW / 286 pk Limou
- 2025
- 10 km
Lezersreacties (167) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.