Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI – 2014 – 610.333 km - Klokje Rond

Altijd rustig mee gereden, goed onderhouden maar wel wat lui

107 reacties

Video

Kevin Van Roy wilde weleens weten hoe zijn Golf Variant 2.0 TDI van 150 pk eraan toe is. Begrijpelijk, na 610.000 kilometer op de klok. Een Golf is een topper, een Duits kwaliteitsproduct, dus kom maar op. Maar pakt het ook echt goed uit?

Dubbele uitlaatpijp

Dat Kevin Van Roy iets met auto’s heeft, wordt al snel duidelijk. Al is de keuze voor een Golf Variant natuurlijk niet de meest spectaculaire. “Ik kan echt genieten van zomaar een stukje autorijden. Dan rijd ik expres naar een supermarkt verderop voor een boodschap die ik ook om de hoek kan halen. Ik vind het heerlijk ontspannend”, aldus de 41-jarige Belg uit Herentals. Dat is één. Maar er is meer. “Ik ben zó verknocht aan mijn Golf dat ik hem een naam heb gegeven: Bo.” En het houdt niet op: “Ik heb speciaal een 150 pk TDI genomen. Niet omdat ik die power nodig heb, maar vanwege de dubbele uitlaatpijp.” Herkenbaar? We hebben hier te maken met een serieuze liefhebber.

Het verhaal van Kevin en deze Golf Variant begint in 2014. Kevin rijdt dan een Peugeot 607 met 2,2-liter dieselmotor, maar die wil hij kwijt. “De storingen in de elektronica begonnen me tegen te staan. De druppel was dat de km-teller niet meer optelde. Hij bleef staan op 190.000. Dat is in België afkeur voor onze apk, dus toen wilde ik er helemaal van af.” De ouders van Kevin hadden iets met Audi en dat was mede de reden dat Kevin bij de VW/Audi-dealer terechtkwam. Waar hij viel voor zijn huidige Golf. “Een kloeke verschijning, hij is gepast neutraal maar straalt wel kwaliteit uit. En ik vind het formaat precies goed, niet te groot, niet te klein. Een Passat was voor mij geen optie, want ik heb geen gezin.” Waarom dan toch een Variant? “Altijd handig voor als er iemand met koffers naar het vliegveld moet worden gebracht, of als je met vrienden op pad gaat.”

Altijd die banden

Keurmeester Tim de Leeuw van Carrec komt terug van de proefrit waarmee elke Klokje rond-keuring begint. Hij heeft dubbele gevoelens. “Het rijdt op zich helemaal niet verkeerd, zeker niet voor deze kilometerstand, maar ik baal van de banden. Die maken lawaai omdat ze domweg allang vervangen hadden moeten zijn. Zonde!”

Verder is het best genieten in de Highline-uitvoering van deze Variant. “Heb je die leren bekleding gezien? Marrakesh-bruin leder, prachtig toch?”, glundert Kevin. Hij gooide best wat geld stuk met de aanschaf van de toen nieuwe Golf Variant en deed zichzelf nog een fijne optie cadeau, plus een accessoire. “Ik drink graag koffie als ik rijd, dus heb ik een koffiezetapparaat voor onderweg gekocht. En een Park Pilot & Park Assist genomen. Dan hoef je alleen gas te geven en te remmen, het inparkeren doet hij zelf.” En hoe vaak heeft Kevin dat in elf jaar en 610.333 km gebruikt? “Drie keer, en alleen om anderen op verzoek te laten zien hoe het werkt.”

Wat gaan vinden we? “Ja, die banden, die zijn zeker aan de beurt. En de DSG heeft iets. Als ik bijvoorbeeld optrek in de tweede versnelling bij het verlaten van een rotonde hoor ik een bijgeluidje. Verder denk ik dat het wel meevalt”, aldus Kevin vooraf. Daar lijkt het inderdaad wel op. Tim: “Ik vind hem niet heel vlot voor een 150 pk TDI, een beetje lui zou ik zeggen. Hier is volgens mij heel rustig mee gereden. In combinatie met voldoende onderhoud, zo lijkt het.”

Kevin vertelt ondertussen een horrorverhaal over een belevenis met de Golf die bijna het einde betekende. “Bij 500.000 op de klok brak opeens onder het rijden de motorsteun af. Verschrikkelijk. Ik hoorde een enorm geratel en wist meteen dat het mis was. Ik kon niet verder.” Gelukkig was Kevin ver van huis, in de Champagne-streek en had hij zijn moeder uitgenodigd om mee te gaan.

Keurige Golf

Heel even twijfelde hij aan reparatie van de Golf. Maar ondanks de €2.600 die hij daaraan kwijt was, blijkt er nu eigenlijk nog een keurige Golf te staan, vindt ook Tim. Een Golf Variant diesel die door zijn kilometerstand weliswaar niet veel meer waard is, maar voor Kevin is hij dat wel. Je weet inmiddels dat Kevin iets met auto’s heeft, maar bij het afscheid nemen tovert onze vriendelijke zuiderbuur nóg een konijn uit de hoge hoed. “Over twee maanden komt mijn nieuwe auto. Ik heb een nieuwe Mini Cooper besteld, voor de leuk erbij. Maar die Golf gaat voorlopig nog niet weg.”

Eigenaar Volkswagen Golf

Naam: Kevin Van Roy Bouwjaar: 1984 Woonplaats: Herentals (B)  Beroep: magazijnmedewerker in auto-onderdelenzaak Eerste auto: Rover 75 diesel ‘met prachtig hout vanbinnen’ Vorige auto: Peugeot 607 Wat zou je veranderen aan de auto? “Het instrumentarium mag wel een klok minder hebben, dat hoeft niet zo sportief van mij.” Langste reis met deze auto? “ Naar de Faeröer-eilanden, via Denemarken en dan op de boot.”

Onderhoudshistorie

Helemaal geweldig, we hebben alles van deze Golf. Eigenlijk is er in 6 ton bar weinig kapot gegaan, maar toch zijn de kosten van onderhoud best stevig. Detail: het onderhoudsboekje houdt op bij 420.000 kilometer.
Toen Kevin bij zijn VW-dealer aanklopte voor een afspraak voor een grote beurt met distributieriem was de receptionist verbaasd en vroeg: “Zou u dat nog wel doen bij deze kilometerstand?” Toen is Kevin maar naar een ander adres gegaan.

  • 32.000 Beurt
  • 66.000 Beurt plus olie bak plus accusteun
  • 103.000 Beurt plus schuifdak schoongemaakt en gesmeerd
  • 133.000 Beurt plus olie bak
  • 135.000 Uitlijnen
  • 158.000 Beurt, koppelingssysteem ontlucht, remvloeistof en wisserbladen
  • 185.000 Afstellen koplampen
  • 190.000 Beurt plus olie bak, plus schuifdak schoonmaken
  • 210.000 Distributieriem plus spanrol
  • 220.000 Beurt plus bussen draagarmen behandeld i.v.m. kraken
  • 233.000 Lamp vervangen, grille en koplamp gedemonteerd
  • 245.000 Beurt plus bakolie plus vier banden
  • 276.000 Beurt plus schijven en blokken achter plus banden achter
  • 280.000 Lamp achter vervangen
  • 307.000 Beurt plus bakolie plus wisserbladen plus remblokken
  • 323.000 Wielnaaf uitgebouwd, remschijf uitgebouwd, balanceren, band
  • 337.000 Beurt
  • 369.000 Beurt met bakolie en schuifdak schoonmaken
  • 403.000 Beurt, met stab.stangen voor, druksensor, waterpomp
  • 427.000 Kachelslang vervangen
  • 434.000 Beurt
  • 441.000 Reparatie, stuk bodemplaat vastzetten
  • 442.000 Twee banden
  • 458.000 Luchtfilter
  • 459.000 Spiegelglas
  • 466.000 Koplampen en grille uitgebouwd i.v.m. kapotte gasontladingslamp
  • 468.000 Beurt plus wisserbladen
  • 478.000 Alternator vervangen
  • 518.000 Motor en bak uit- en ingebouwd i.v.m. afbreken motorsteun
  • 589.000 Remklauwen achter plus blokken ivm warmlopen
  • 600.000 Distributieriem plus spanrol, bakolie, wisserbladen
  • 608.000 Veren en schokdempers voor, stab. Stangen voor, uitlijnen

Wat mankeert er aan de Volkswagen Golf?

  • Koplampglas rechtsvoor is dof aan het worden
  • Spiegels en dak maken veel geluid en gaan niet soepel bij bediening
  • In de motor staat een storing opgeslagen met betrekking tot de verwarming van de lambdasonde (P0030)
  • Er staan storingen opgeslagen m.b.t. de snelheidssensoren, stoelverwarming en recirculatieklep. Alles lijkt nu goed te werken
  • Het kapje van de zekeringkast linksvoor ontbreekt (ligt op de achterbank)
  • Na het starten van de motor is er een zoemend geluid hoorbaar vanuit de brandstofpomp in de tank
  • Stuur staat naar links bij rechtuit rijden
  • Achterbanden maken extreem veel bijgeluid door cupping van de banden
  • Motor dreunt iets bij lage toeren
  • Auto trilt bij rijden op hoge snelheid
  • Schokdempers achter worden minder. Nog niet slecht, maar in verband met de bandenslijtage is het advies om deze te vervangen
  • Navigatiekaart is uit 2014
  • Start-stopsysteem werkt niet
  • Ophanging kraakt wat bij stevig rijden over drempels
  • Er zit een scheur in de motorafdekkap
  • Vreemde deuk onderin het voorscherm rechts
  • Motor lekt wat olie. Hierdoor is een koelslang achter de motor aangetast en opgezwollen
  • Remschijven vóór zijn aan de dunne kant en hebben een flinke slijtrand (22,4 gemeten waar 22,0 de minimale maar is, remblokken zijn nagenoeg nieuw)
  • Stofdopje op remklauw linksvoor ontbreekt
  • Onderhoudsboekje is niet volledig ingevuld

De mening van Carrec Technocenter

“Best een lijstje. Maar als je goed kijkt, zijn het eigenlijk allemaal bijzaken. En hoewel die achterbanden niet meer kunnen toch een dikke duim voor deze zestonner.”

Signalement

Merk Volkswagen
Model Golf Variant 2.0 TDI 150pk Highline
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 37.220

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.968 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 3.500 tpm
Maximaal koppel 320 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.562 mm / 1.799 mm / 1.481 mm
Wielbasis 2.635 mm
Massa leeg 1.354 kg
Laadvermogen 636 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 720 kg
Banden225/45R17Prijzen
Topsnelheid 216 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,9 s
Brandstofverbruik 4,5 l/100km
CO2-uitstoot 119 g/km

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (107)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.