Volkswagen Golf Blue-e-Motion

Volkswagen Lavida Blue-e-motion
Volkswagen Lavida Blue-e-motionVolkswagen Lavida Blue-e-motionVolkswagen Lavida Blue-e-motionVolkswagen Lavida Blue-e-motionVolkswagen Lavida Blue-e-motionVolkswagen Lavida Blue-e-motion
AutoWeek 25 2010
AutoWeek 25 2010

Je leest het in AutoWeek 25 2010

Volkswagen heeft een naam op te houden als het gaat om downsizing. Op het vlak van de elektrische aandrijflijn waren ze in Wolfsburg echter een stuk terughoudender. Daar komt nu verandering in. Vanaf 2013 krijgen we de elektrische Golf en de Chinezen de technisch verwante Lavida. We reden met beide en kunnen nu concluderen dat er weinig reden is voor terughoudendheid.

Eind dit jaar komen de eerste grote autofabrikanten met elektrische auto's op de markt en in 2011 zullen er nog meer volgen. Volkswagen is daar niet bij. Vooralsnog weten de Wolfs­burgers uitstoot en verbruik terug te dringen met downsizing, slimme transmissies (DSG), gebruik van aardgas of lpg en Bluemotion-oplossingen. Daarmee zijn ze de con­-cur­rentie telkens een stap voor. Bij elektro­motoren in de aandrijflijn hebben ze bij VW wat meer aarzeling. Voorzichtig wordt er afgetrapt met de hybride Touareg. De voorzitter van de raad van bestuur van Volkswagen, prof. dr. Martin Winterkorn, heeft de ambitieuze uitspraak gedaan dat VW in 2018 marktleider met elektrische auto's wil zijn. Maar op korte termijn weinig concreets, ogenschijnlijk meer geblaat dan wol. Nu lijkt de kogel echter toch door de kerk. In 2013 komt er een elektrische uitvoering van de Golf. En daar blijft het niet bij, de Up komt ook en de Chinezen krijgen een elektrische versie van de Lavida. Alsof dat nog niet schokkend genoeg is, hebben we meteen ook alvast met die Golf en Lavida kunnen rijden. Niet meerijden naast een ingenieur, maar zelf aan het stuur. Ze blaken bij VW van het zelfvertrouwen en dat onder het motto 'emissieloos maar niet emotieloos', Blue-e-motion.

Lavida?

Decor voor de kennismaking met de twee elektrische Volkswagens is het Formule 1-circuit van Shanghai. Dit is niet helemaal toevallig gekozen, de Volksrepubliek is voor Volkswagen inmiddels het tweede thuisland. Daar komt ook nog eens bij dat de Chinese overheid een met vele miljarden gevulde subsidiepot heeft voor alternatieve aandrijving. Je bent als autofabrikant gek als je daar niet van profiteert. En dus is er een elektrische aandrijflijn ontwikkeld die niet alleen in China, maar ook in het Westen gebruikt kan worden. Voor de westerse markt zet VW in op de elektrische Golf, voor de Chinese moet de elektrische Lavida de kar gaan trekken. De auto's delen alleen hun elektrische aandrijflijn, verder is de Lavida een compleet andere auto: een in China ontworpen middenklasse sedan op basis van een met 9,9 cm verlengd Bora-onderstel, speciaal ontwikkeld voor gebieden met kwalitatief mindere wegen (en daar hebben ze er in China nog genoeg van) en niet bedoeld voor de export.

Luchtgekoeld, de cirkel is rond

Beide elektrische auto's beschikken over een elektromotor die goed is voor een piekvermogen van 85 kW (115 pk), 270 Nm en maximaal 12.000 toeren per minuut. Deze machine is in eigen beheer gebouwd bij Volkswagen in Kassel. De voor de e-motor benodigde hoeveelheid wisselstroom komt via een stuk powerelektronica uit een door Volkswagen geassembleerd accupakket waarvan de cellen afkomstig zijn van toe­leveranciers (de naam van de Chinese accu- en autoproducent BYD wordt genoemd). Deze cellen zijn zo samengepakt dat ze onder de middentunnel, de achterbank en in de achterbak passen. Gevolg is wel dat de vloer van de bagageruimte hierdoor een behoorlijk stuk omhoog komt. Zodoende blijft er 237 liter aan bruikbare laadruimte over. In de Lavida past iets meer: 352 liter. Om zoveel mogelijk van technische gelijkheid te profiteren is de onderkant van de Lavida een beetje aangepast. Dit houdt ook in dat de e-Lavida over de achteras van de e-Golf beschikt (dus geen torsie-as meer, maar onafhankelijke wielophanging). Een warmtewisselaar onder de motorkap zorgt voor gekoelde lucht om de accu's op temperatuur te houden. En om het af te maken: de aansluiting voor het verlengsnoer zit bij de Golf achter het VW-logo en bij de Lavida achter het tankklepje. Via deze 'stopcontacten' duurt het laden van een compleet lege accu in beide auto's met een huis-tuin-en-keukenaansluiting zeven uur. Al met al zorgen de aanpassingen ervoor dat (ondanks het vervallen van verbrandingsmotor, transmissie en brandstoftank) de e-Golf 1.545 kg weegt. Dat is 205 kg meer dan een Bluemotion TDI met DSG. Hoewel de e-Lavida een grotere auto is, weegt hij 'slechts' 1.498 kg. Dit onder meer door minder veiligheidsattributen, zoals airbags rondom. De Chinese markt stelt blijkbaar minder hoge eisen.

Het is voor het eerst dat we twee volwassen elektrische auto's direct naast elkaar kunnen vergelijken. We trappen af met de Lavida. Het eerste wat opvalt is dat - net als bij veel andere elektrische auto's - de toerenteller plaats heeft gemaakt voor een vermogensmeter en boven op het dashboard vinden we een scherm met informatie over het krachtenverloop in de aandrijflijn. Na een druk op de contactknop (op de plaats waar normaal het contactslot zit) lichten er diverse lampjes op en kunnen we de pook in D zetten. De auto heeft geen kruipneiging. Pas na het intrappen van het stroompedaal komt hij in beweging, en vrij rap ook. Onder de motorkap speelt alles zich in ogenschijnlijke rust af. Reacties op het stroompedaal worden zonder hapering direct omgezet in versnelling. Deze auto wekt de indruk al zo goed als klaar voor productie te zijn. Het enige wat nog niet functioneert (het gaat natuurlijk nog steeds om prototypes), is de mogelijkheid om de pook in stand B te zetten, een stand die bedoeld is om tijdens afdalingen goed op de motor te kunnen afremmen.

Bij de Golf werkt de B-stand al wel. Het effect van het inschakelen van deze stand is hetzelfde als wanneer je bij een auto met verbrandingsmotor terugschakelt en het gas loslaat. Overigens is de Golf Blue-e-motion ook voorzien van schakelflippers. Hiermee kan vanuit D teruggeschakeld worden naar D1, D2 en D3, waarbij D3 hetzelfde effect oplevert als stand B met de pook. En bij deze keuzemogelijkheden blijft het niet. Onderaan op de middenconsole treffen we ook nog een knop waarmee de karakteristiek van de elektromotor kan worden aangepast in drie standen: Comfort+ (85 kW), Normal (65 kW) en Range+ (50 kW). In de laatste stand wordt niet alleen het vermogen beperkt, maar wordt ook de airco uitgeschakeld om het verbruik te drukken.

De Golf maakt een lichtvoetigere indruk dan de Chinese auto. Opmerkelijk, hij is toch bijna 50 kg zwaarder dan de Lavida. Eén en ander valt terug te leiden naar de onderstelafstemming. Bij beide auto's is de set-up aangepast aan de extra massa en de andere gewichtsverdeling, maar bij de Lavida is dit nog steeds gedaan met in het achterhoofd de mindere kwaliteit van het wegdek zoals dat vooral in het noorden en oosten van China veel voorkomt. De Golf daarentegen is duidelijk opgezet voor het strakkere asfalt in de leefomgeving van de westerse forens.

Nog even geduld

Onder de motorkap ziet de Lavida er rijper uit dan de Golf. Bij deze laatste liggen alle componenten nog open en bloot. Dat ze er bij de Chinese VW meer werk van hebben gemaakt, valt te verklaren uit het feit dat deze aandrijflijn in 2013 bij de Lavida gewoon in het model komt waarmee we gereden hebben. Bij de Golf is dat niet het geval; het huidige model zal in 2012 worden opgevolgd door de Golf VII (als we de huidige tenminste VI mogen noemen). De e-Golf zal dan ook op basis van dat nieuwe model gebouwd worden en dan ben je minder geneigd om de onderhuidse vormgeving al helemaal klaar te maken. Maar voor het zover is, zal er vanaf volgend jaar verspreid over de aardbol een flinke testvloot worden ingezet. Het zal dan hoofdzakelijk gaan om verfijning en het testen van de levensduur gaan. Met de driveability zit het wel snor.Voor wie dit elektrogeweld te veel in eens is: in 2012 komt Volkswagen met een hybride Jetta, hybride versies van de Golf en Passat staan voor 2013 op de rol.

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (31) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum