Test: Volkswagen Golf 1.5 eTSI
De auto van het heden
Voor Volkswagen wordt de ID.3 als het goed is de auto van de toekomst. Daarmee is de Golf verworden tot de auto van het heden. De komst van de achtste generatie van de Golf betekent dat de kaarten in het C-segment weer opnieuw worden geschud. De nieuweling komt geen moment te vroeg; de vorige mocht zich immers al een tijdje niet meer de onbetwiste winnaar in het segment noemen.
In de basis blijft de Golf gebruikmaken van het bekende modulaire MQB-platform, al heeft Volkswagen daar zoveel aan veranderd dat het tegenwoordig de toevoeging Evo mag dragen. Een van de voordelen van dat platform is dat het heel efficiënt omspringt met ruimte. Hoewel lengte en wielbasis kleiner zijn dan bij de concurrentie biedt de achterbank daardoor toch meer ruimte voor een volwassen inzittende. Vooral de hoofdruimte aan boord van de Golf valt in positieve zin op. Die is gelukkig niet ten koste gegaan van de inhoud van de bagageruimte. Die biedt met 381 liter namelijk ook meer ruimte, zij het fractioneel. Ten opzichte van de vorige generatie scheelt het slechts één liter.
Hightech sfeer
Veel groter blijkt de progressie voorin te zijn, want daar zal een Golf-rijder het model niet meer terugkennen. Weg is de behoudende vormgeving met veel fysieke knoppen. Het nieuwe model omarmt de digitale wereld volledig. Een 10-inch touchscreen in het midden en een volledig digitale klokkenwinkel zorgen voor een hightech sfeer aan boord. De bouwkwaliteit blijft daarbij onberispelijk. Hoewel het materiaalgebruik niet meer zo ver voorloopt op de troepen als voorheen maakt de Golf nog altijd een goede eerste indruk bij het instappen. De stoelen ondersteunen daarnaast fantastisch en zijn ruim verstelbaar.
Tot zover het goede nieuws. Minder enthousiast worden we namelijk van de ergonomie. De opruimmanie heeft aan boord van de Golf een aantal onfortuinlijke slachtoffers gemaakt, zoals fysieke knoppen voor volume en temperatuur. Beide bedien je voortaan met schuifbalkjes onder het touchscreen en dat maakt het niet eenvoudiger. Bovendien raak je ze nog weleens per ongeluk in een poging steun te zoeken als je dat touchscreen bedient. Er zit namelijk zoveel in dat zelfs zoiets simpels als het dimmen van de interieurverlichting het nodige zoekwerk vereist. Maar: het ziet er allemaal wel kraakhelder uit en zowel het infotainmentsysteem zelf als de digitale tellers werken verbazingwekkend snel.
Een paar procent dynamischer
Liefhebbers van comfort kunnen zonder meer aankloppen bij Volkswagen, dat op dat vlak nog altijd de boventoon voert. Toch hebben de engineers voelbaar hun best gedaan om de Golf ook een paar procent dynamischer te maken. Onze versie heeft adaptieve schokdempers en wanneer die in hun meest sportieve setting staan, is de Golf bijna niet van zijn stuk te krijgen. Elke beweging in de veren wordt minutieus gecontroleerd, waardoor de balans tussen comfort en een riante veiligheidsreserve erg goed is.
Een koopje is de Volkswagen Golf nooit geweest en dat is met de achtste generatie niet anders: de aangeklede en gelimiteerde Style 1st Edition kost met opties niet minder dan € 45.479. Een forse prijs, zeker aangezien de Golf dan niet eens full options heeft. Een achteruitrijcamera, elektrisch inklapbare spiegels en een dodehoeksensor ontbreken bijvoorbeeld. Op een houtje bijten hoeft echter ook weer niet, want elektrisch verstelbare stoelen, verwarming van stuur en stoelen, adaptieve cruisecontrol, een dakraam en het grootste multimediasysteem zijn wel allemaal aanwezig.
Oordeel
Zijn prijs liegt er niet om en ergonomisch is de nieuwe generatie van de Golf geen onverdeeld succes. De onderhuidse techniek is echter moderner, het interieur is ruimer en de aandrijflijn is een stapje verder dan zijn voorganger. Voor dit moment is de Golf 8 dé auto van het heden.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Golf 1.5 eTSI 150pk Style |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 42.905 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, mild-hybrid |
Cilinderinhoud | 1.498 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk |
Maximaal koppel | 250 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.284 mm / 1.789 mm / 1.456 mm |
Wielbasis | 2.636 mm |
Massa leeg | 1.266 kg |
Laadvermogen | 604 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 680 kg |
Banden | 225/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 224 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,3 s (fabrieksopgave: 8,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 5,8s |
Brandstofverbruik | 6,1 l/100km (fabrieksopgave: 4,7 l/100km) |
CO2-uitstoot (WLTP) | 129 g/km |
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Opel Astra GSe vs. Volkswagen Golf GTE - Vergelijkende Test
Praktijkervaring Volkswagen Golf 8: dit vinden eigenaren van hun auto
Opel Astra vs. Volkswagen Golf - Vergelijkende Test
Volkswagen Polo GTI vs. Volkswagen Golf GTI - Vergelijkende Test
Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI - Vergelijkende Test
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (32) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.