Volkswagen Eos 2.0 TDI (2007)
Bekend recept
Volkswagen heeft de Eos een geslaagder uiterlijk weten te geven dan bijvoorbeeld Peugeot de 307 CC. Die heeft net als de Mégane CC een nogal zware achterplecht. Wellicht dat de Franse fabrikanten ook niet helemaal tevreden zijn over de tamelijk dikke konten van hun coupé-cabriolets, maar bij het ontwerpen ervan kwamen ze er toch niet onderuit. Onder het achterdek moet immers ruimte worden geschapen om de twee geknikte stalen dakdelen onder te brengen. De Duitsers laten zien hoe het ook anders kan; ze hebben de kunst afgekeken en het cabrio-met-klapdakconcept van de Franse pioniers verder geperfectioneerd. De Eos heeft een uit drie delen bestaand klapdak. Dat heeft een aantal voordelen. Zo neemt het dak in opgevouwen toestand minder ruimte in beslag.
Een ander voordeel van een wegklapbaar dak dat uit drie delen bestaat, is dat het een grotere overspanning toelaat dan een dak dat slechts één scharnierpunt heeft. Met andere woorden: de ruimte tussen voor- en achterruit kan bij een driedelig dak groter zijn; de voorruit hoeft minder ver naar achteren getrokken te worden. Dat merk je bij het instappen. Dat gaat in de Eos beter dan in auto's van de concurrentie.
In een halve minuut transformeer je de Eos van coupé tot cabrio of van cabrio tot coupé. Het dak van de Volkswagen laat zich bedienen via een forse hendel tussen de voorstoelen. Met een kleinere toets die in het hart van de hendel is geplaatst, kun je een zonnedak openen en sluiten; de rest van de dakconstructie blijft op z'n plaats. Een heel nuttige keuzemogelijkheid in ons land, waar het humeur van de weergoden immers plotsklaps kan omslaan.
Puik
De bedieningsorganen zitten hoog in het dashboard en dus goed onder handbereik. Het dashboard van de Eos is afgeleid van dat van de Golf en vormt dus bekend terrein. Het oogt zakelijk en streng. De aluminiumlook strips uit het Ambientepakket geven het interieur enige jeu, net als de chroomkleurige randen van de luchtroosters. Helaas reflecteren deze randen in de zijruiten, ongeacht het weertype. Iedere keer als je in je linkerbuitenspiegel kijkt, word je gehinderd door de weerkaatsing van de roosterranden. De zit achter het stuur in de Eos is als in de Golf, puik. Indien gewenst kun je de stoel vrijwel tegen de wagenvloer laten zakken, zodat je dieper zit en meer uit de wind.
Veiligheidsriem
Een heikel punt bij cabrio's is de plaatsing van de veiligheidsriem. Die zit ver naar achteren op de B-stijl en je moet ver reiken om hem te pakken te krijgen. Bovendien moet het oprolmechanisme sterk genoeg zijn om de riem weer op te rollen na gebruik, om te voorkomen dat achterpassagiers erover struikelen bij het in- en uitstappen. De veiligheidsriemen van de Volkswagen worden niet helemaal opgerold en bungelen snel op de dorpel als je ze afdoet. Menigeen is dat niet opgevallen bij onze testauto en heeft gedachteloos het portier dichtgedaan, getuige de krassen op de B-stijl. Volkswagen heeft wel rekening gehouden met dit euvel en lussen met een drukknop op de voorstoelen gemonteerd. Deze moeten als geleider voor de veiligheidsriem dienen. De sluitingen laten echter gemakkelijk los, waardoor deze functie snel verloren gaat.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Eos 2.0 TDI |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 40.425 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.968 cc |
Maximaal vermogen | 103 kW / 140 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 320 Nm bij 1.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.407 mm / 1.791 mm / 1.437 mm |
Wielbasis | 2.578 mm |
Massa leeg | 1.523 kg |
Laadvermogen | 487 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 750 kg |
Banden | 215/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 206 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,5 s (fabrieksopgave: 10,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,5 s / 5,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 7,4 s / 10,9 s |
Brandstofverbruik | 6,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 156 g/km |