Volkswagen E-Up (2014)

Stille stadsflitser voor de leaserijder

Volkswagen e-up!
Rijimpressie - Volkswagen e-UpVolkswagen e-up!Volkswagen e-UpVolkswagen e-up!Rijimpressie - Volkswagen e-Up
Ondanks z'n beperkte bewegingsvrijheid wordt de elektrische auto steeds volwassener. Volkswagen mengt zich in de strijd met de E-Up. Alleen voor leaserijders.

Met een elektrische auto kun je wel iets verder rijden dan een rondje om de kerk, maar onbeperkt is je vrijheid niet. Dat neemt niet weg dat steeds meer grote merken toch toekomst zien in de elektrische auto. Wel blijft de E-Up een buitenbeentje in de Volkswagen-prijslijst. Hij is namelijk niet te koop, je kunt 'm alleen leasen, zowel zakelijk als privé. Omdat de zakelijke rijder wel een bijtellingsbedrag moet kunnen berekenen, hanteert VW een catalogusprijs van €25.520.

Let op je rijdgedrag

De auto heeft een elektromotor onder de kap en een accupakket onder de bodem en de achterbank. Het vermogen bedraagt 82 pk, wat bij een wagengewicht van 1.114 kg niet overbemeten is. In de stad is de Up rap, daarbuiten wordt dit minder. De sprint tot 100 km/h verloopt nog vrij vlot, maar de topsnelheid van 130 km/h is beperkt. Als je te gretig het stroompedaal intrapt, is dat natuurlijk niet bevorderlijk voor de actieradius. Zodra je doorhebt hoever je met jouw rijgedrag komt, stel je je daarop in. Ons bereik is bij winterse temperaturen rond de 100 kilometer. Wie echt z'n best doet of alleen op binnenwegen rijdt, komt duidelijk verder.

Simpel en functioneel

Binnen in de E-Up is simpele functionaliteit troef, al zorgt het hoogglans-dashboard wel voor een hip randje. Een plekje achter het stuur is zo gevonden en ook achterin is de ruimte behoorlijk. Met het veercomfort is het iets minder goed gesteld, want de Up is vrij stoterig.
Stoelverwarming is standaard, net als elektrische voorruitverwarming. Voordeel hiervan is dat je niet een heel interieur hoeft te verwarmen als je alleen in de auto zit. Wat ook algauw 5 kilometer actieradius scheelt, is dat je de auto alvast op temperatuur kunt brengen terwijl die nog aan de stekker hangt. Verder is het erg handig dat je de E-Up ook aan een snellader kunt hangen. Na een halfuur kun je dan weer op pad.

De E-Up heeft standaard airconditioning, elektrische stoelverwarming, elektrisch bediende ramen en centrale vergrendeling standaard. In het leasepakket is een vakantieauto opgenomen; drie weken per jaar kun je over een Golf Variant beschikken. Daarnaast krijgen privéleaserijders de elektriciteit voor de eerste 10.000 kilometer cadeau.

Video

Oordeel

4 sterren

Het interieur is eenvoudig doch verzorgd. Onder de kap niet de bekende driecilinder, maar een elektromotor.

Signalement

Merk Volkswagen
Model e-Up!
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 25.925

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 1 elektromotor
Maximaal vermogen 60 kW / 82 pk
Maximaal koppel 210 Nm
Accu capaciteit (bruto) 19 kWh
Lengte / breedte / hoogte 3.540 mm / 1.645 mm / 1.489 mm
Wielbasis 2.421 mm
Massa leeg 1.114 kg
Laadvermogen 386 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden165/65R15Prijzen
Topsnelheid 130 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,1 s (fabrieksopgave: 12,4 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 4,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 10,3s
CO2-uitstoot 0 g/km

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (25) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.