Update Dacia Sandero Stepway - Levert hij echt meer vermogen op lpg?

En tanken blijft lachen

Dacia Sandero Stepway duurtest

De Dacia Sandero Stepway zit al ver in zijn duurtestperiode. Tijd om je dus even bij te praten (in het magazine is dat overigens al meerdere keren gebeurd). Dat doen we aan de hand van een rollenbankmeting en we bespeurden wat kwaaltjes bij de kou. Zo gaat het nu met de Sandero Stepway TCe 100 Bi-Fuel, op lpg dus. 

Toen geluk nog heel gewoon was, leverde een auto op lpg altijd minder vermogen dan wanneer de motor op benzine liep. Niet heel ingewikkeld: de energiewaarde van lpg is even iets minder dan van benzine. Het ‘brandt’ iets minder goed, dus levert minder output. Daarom was het net zo logisch dat het verbruik van de auto die op lpg reed minder gunstig was dan wanneer de auto op benzine reed. Die zekerheden kunnen deels in de prullenbak. De mannen van Dacia hebben het anders aangepakt. Hun Sandero Stepway levert een mooie ronde 100 pk (74 kW) maximaal vermogen, maar doet dat op lpg. Op benzine komt de auto tot 67 kW, dus 90 pk. Hetzelfde geldt voor de topsnelheid. Die is 174 km/h op lpg en 173 op benzine. Bijzonder.

Nóg een verbeterpunt dat Dacia claimt: de kosten van het onderhoud van de Eco-G-modellen zijn gelijk aan dat van de benzinemodellen, ondanks meer ‘spullen’ aan boord.

De driecilindermotor met turbo.

Wel hoger verbruik op lpg

Een andere vanzelfsprekendheid blijft wel overeind: de Sandero heeft een serieus hoger verbruik op lpg vergeleken met benzine: 1 op 14 op lpg tegen 1 op 17,2 op benzine, volgens de fabriek. Maar ... evengoed is de CO2-uitstoot op lpg dan nog altijd lager: 114 tegen 130 gram.

Tijd om even terug te gaan naar de bron: de importeur die deze Dacia Sandero Stepway te koop aanbiedt en aan ons heeft uitgeleend. Een woordvoerder van de technische dienst legt uit: “Lpg heeft in potentie een hoger octaangetal dan benzine. Bij de lpg-installatie van onze auto’s gebruiken we dat hogere octaangetal. Daarvoor is een speciale afstemming nodig van het motormanagement. Vaak wordt gewoon de afstelling van het motormanagement van de benzinemotor aangehouden, maar dan laat je dus vermogen liggen.” Een kwestie van finetunen dus.

We laten de Dacia Sandero Stepway vastzetten op ons vaste adresje voor vermogensmetingen, Beek Auto Racing in Den Haag. Daar wordt ook de occasionrubriek Op de rollenbank opgenomen.

Eigenaar en rollenbankchef Ghisbert van Ginhoven: “Bij lpg-systemen die achteraf worden ingebouwd, zie je altijd wat vermogensverlies, maar bij installaties die af fabriek worden gemonteerd, wordt bij de afstelling gebruik gemaakt van een mooie eigenschap van lpg, namelijk de klopvastheid. Die is heel goed. Bij deze Dacia is ook met het motormanagement gewerkt, want dit verschil met benzine van plus 10 pk is aan de hoge kant.”

Kijk eens even naar de krommen in de grafiek! Onze duurtest-Sandero Stepway is het beste jongetje van de klas. Keurig volgens wat de fabrikant opgeeft, piekt de Dacia op lpg bij 101,5 pk, op benzine is het 10 pk minder. De koppelkromme laat ongeveer hetzelfde verschil zien, de trekkracht op benzine blijft zo’n 25 Nm achter.

Vermogen en koppel zijn nu voor eens en voor altijd vastgelegd. Nu gaan we nog het verbruik op alleen benzine checken, want tot nu toe is het nog altijd gelukt om een lpg-pomp te vinden, hier thuis én in het buitenland.

En hoe gaat het verder met de Dacia als duurtester?

Wellicht dat het komt door de ongewoon koude januariperiode, maar onze duurtest-Sandero begint een aantal kwaaltjes te vertonen die we tot op heden niet kenden van onze sympathieke knakenrijder.

“Schraaaaaaaaaaap” klinkt het ergens vanuit het onderstel van de Dacia Sandero-duurtester, maar alleen onder specifieke omstandigheden. Dat zijn altijd de meest vervelende euvels. Eerst moet je gaan achterhalen wanneer je iets hoort en dan pas kun je je gaan focussen op wat je dan precies hoort. Dit keer valt het gelukkig mee. Na een kwartiertje is het vrij duidelijk dat het schrapende geluid alleen te horen is als je rechts afslaat en het klinkt alsof er dan iets aanloopt, dus rechtsachter is de meest logische kant.

En inderdaad, er blijkt een plastic spatplaat in de wielkast rechtsachter een beetje uit zijn verband te staan. Rechtuit loopt hij nét niet tegen het loopvlak van de band aan, maar als de auto naar rechts gaat (en het rechterachterwiel ten opzichte van de koets dus iets zakt) raken de delen elkaar dus wel. Het vreemde is dat het niet helemaal duidelijk is hoe het nu precies is gekomen. Met wat gepast geweld laat de plastic plaat zich namelijk weer in model trekken en sindsdien hebben we niets meer gehoord. Misschien dat het de vrieskou van januari is geweest.

Zo hoort het flapje te zitten.

De Dacia laat zich namelijk de afgelopen tijd sowieso niet van zijn meest doortimmerde kant zien. We horen wat gerammel uit het portier linksvoor, de ontwaseming duurt bij vlagen erg lang en het schroefje waarmee de lpg-tankdop vastzit, viel laatst bij het tanken spontaan op de grond, terwijl dat voorheen altijd netjes bleef hangen. Ook dat hebben we weer teruggedrukt en sindsdien gaat ook dat goed. Wellicht dat het schroefje nooit vast heeft gezeten en dat het tot op heden gewoon op fr schroefdraad bleef hangen.

Tot slot valt ons op dat het aanzienlijk langer duurt voordat de Sandero overschakelt op lpg na de koude start. Waar dat voorheen hooguit een halve minuut duurde, rij je nu soms eerst een paar minuten op benzine voordat de bekende klik laat weten dat de driecilinder op gas verder gaat.

Tanken blijft lachen

Dat betekent ook dat we zowaar een keertje benzine hebben moeten tanken. Of nou ja, het hoefde nog niet, maar we stonden toch bij de pomp, dus hebben we er voor de gelegenheid eens 11 liter ingegooid. Daarmee ligt het benzineverbruik vooralsnog op 1 op 1.078, dus dat is best netjes. Uiteraard is het gasverbruik een tikkeltje hoger, maar ook dat blijft in koude omstandigheden te overzien. We scoren nu ongeveer 1 op 12 per tank. Ons gemiddelde zit nog altijd op 1 op 13,9 en met een literprijs die consistent onder de euro blijft, is tanken natuurlijk nog altijd lachen. En wie weet voelt de Sandero zich straks bij warmer weer ook weer wat beter.

Dacia Sandero Stepway Eco-G in cijfers

Beginstand 2.385

Tussenstand 14.251

Gereden kilometers 11.866

Getankte liters lpg 852,81 l

Getankte liters benzine 11,0 l

Gemiddeld verbruik lpg 7,2 l/100 km (1 : 13,9)

Gemiddeld verbruik benzine 0,09 l/100 km (1 : 1.078,7)

Brandstofkosten € 753,52

Signalement

Merk Dacia
Model Sandero TCe 100 Bi-Fuel Stepway Up&Go
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 22.685

Specificaties

Brandstof lpg
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 999 cc
Maximaal vermogen 74 kW / 101 pk bij 4.600 tpm
Maximaal koppel 170 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 32 l
Lengte / breedte / hoogte 4.099 mm / 1.848 mm / 1.535 mm
Wielbasis 2.604 mm
Massa leeg 1.109 kg
Laadvermogen 493 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.100 kg / 600 kg
Banden205/60R16Prijzen
Topsnelheid 178 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,9 s
Brandstofverbruik 7,4 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 115 g/km

PRIVATE LEASE Dacia Sandero

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (59) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum