Triumph TR6 (1973) - Klokje rond klassiek

‘Mijn vrouw heeft er net zo veel plezier in als ik’

5 reacties

Video

Een aantrekkelijke, masculiene Engelse roadster met een fijne zescilinder; dat laat niemand met een autohart onberoerd. Het karaktervolle geluid van die motor raakte bij Urfried Mendes een gevoelige snaar en toen wist hij dat er ooit een TR6 zou komen. Dat moment kwam bijna twintig jaar later, waarmee een droom in vervulling ging.

Onder de kippenstront

Roadsters, daar waren die Britten erg goed in. We denken aan de Austin-Healey 3000, de MGA/B, de Lotus Elan, de Triumph TR-Serie en de Jaguar XK en E-Type. Die waren, naar blijkt, ook een inspiratiebron voor de Japanse merken, getuige de Datsun Fairlady en de Mazda MX-5. Urfied liet al in de jaren 70 zijn oog op de TR6 vallen. “In 1978 begon ik op het computercentrum van de PTT in Leidschendam. Een collega had een TR6 met een sportuitlaat. Vooral het geluid maakte diepe indruk en de auto zelf uiteraard ook. Toen is het zaadje geplant, ook al liet de aanschaf nog lang op zich wachten. Achttien jaar, om precies te zijn.”

Hij zette hier en daar een lijntje uit en kreeg in 1996 een telefoontje van Jan de Ruijg uit Eck en Wiel. “Hij importeerde auto’s uit de VS. Drie weken later zou er een TR6 binnenkomen die gegarandeerd hard was. Daar had ik wel oren naar, dus ik ben in mijn Saab 95 naar Gelderland gereden. Ik trof daar een auto die onder de kippenstront zat. De motor liep, hij was helemaal compleet, verder kon De Ruijg niets garanderen. Bij mijn huis in Zoetermeer had ik geen garage, gelukkig vond ik een droge stalling bij een bejaardentehuis in de buurt.”

Daar pakte Urfried de eerste dingen aan, zoals het elektrische systeem, waar niet veel van klopte. “Een goede vriend heeft daarbij geholpen en bij een oldtimerspecialist is ook het nodige gedaan.”

Motor geploft

De TR6 was weliswaar verre van in concoursstaat, maar de carrosserie en de onderkant waren inderdaad keihard. Dat scheelde een hoop tijd en geld. Zelfs de remmen werkten, zo horen we van Urfried. “De remvloeistof hebben we vervangen, verder niet. En hij stond op een verkeerde maat banden. Verder vooral poetsen, schoonmaken en voorbereiden op de keuring. Alles bij elkaar kostte het bijna een jaar om de TR klaar te krijgen voor de RDW.”

De keurmeester in Zevenhuizen was best positief, maar deelde het enthousiasme over de remmen niet en de verlichting was niet in orde. Geen reden om wanhopig huiswaarts te keren, want verder bleek de op dat moment 24 jaar oude Triumph zo goed als klaar voor een nieuw avontuur op een ander continent. De puntjes werden op de i gezet en na een tweede bezoek aan de RDW werd al het harde werken beloond met een Nederlands kenteken. Urfried: “Vanaf dat moment mocht ik de weg op, een bijzonder moment. Daarna heb ik vooral gereden, met af en toe een reparatie. Na een jaar of tien is dan toch de motor gereviseerd en geschikt gemaakt voor loodvrije benzine. De versnellingsbak is ook gedaan en meteen voorzien van een overdrive.”

Een paar maanden later ging het goed mis. Hij trok de motor lekker door in toeren en ineens klonk er luid geratel: een zuiger had de kleppen geraakt. In overleg met de garage is de motor opnieuw aangepakt en kreeg hij iets grotere zuigers. De kosten voor die reparatie kon hij delen. “Sindsdien loopt hij echt perfect. Hij heeft meer vermogen dan voorheen, hoeveel precies weet ik niet.”

Met de Triumph TR6 naar Portugal

Niet alleen de techniek werd onder handen genomen, de carrosserie eveneens. “Dat heb ik laten doen door Peet’s Classics in Voorschoten. Ik zag daar een groene Jaguar en wist meteen dat de TR6 die kleur moest krijgen. Inclusief de achterkant, die normaal gesproken zwart is. Inmiddels hadden we een huis in Portugal en het leek mij geweldig om ook daar met de Triumph te rijden. Een transportbedrijf heeft ’m gebracht en we zijn zelf in drie etappes weer naar huis gereden. Het jaar erop besloten we om ook de heenreis op die manier te doen. Dat is ongeveer 2.200 kilometer. Je hebt heel veel bekijks, het grootste deel reden we open.”

Bij 120 km/h is de TR6 helemaal in zijn element, de motor draait dan 2.500 toeren terwijl het verbruik meevalt, legt Urfried uit. “Zo rond de 1 op 10. Die rit hebben we vier keer gemaakt, zonder problemen. Mijn vrouw en ik wisselen elkaar af met rijden, zij heeft er net zo veel plezier in als ik. Af en toe gingen we ook met de Volvo, dan reden we in één keer. In Portugal leerde ik iemand kennen die veel klassiekers heeft en zo kwam ik in contact met nog meer liefhebbers waar we af en toe een toertocht mee maakten.”

Hij verkocht het huis in Portugal en wat gebeurde? Op de dag van vertrek ging de dynamo kapot. Ook toen bleken de plaatselijke contacten waardevol. “Iemand in de buurt had een nieuwe dynamo voor de TR6. Er is ooit een moment geweest dat iemand zijn Stag wilde ruilen voor mijn auto, maar ik ben blij dat ik dat niet heb gedaan. Het is een heerlijke, pure sportwagen en na bijna dertig jaar bezit vind ik het nog steeds een beauty.”

Geschiedenis: de meest gebouwde TR
De historie van de Triumph TR (Triumph Roadster) gaat terug naar begin jaren 50, toen een eerste prototype in de vorm van de 20TS werd gepresenteerd. Op basis daarvan ontwikkelde het merk de TR2, ook al was er dus nooit een TR1.
De TR2, een volledig open roadster, maakt zijn debuut in 1953. Daarna volgen de TR3/3A/3B en in 1964 komt de TR4. Die is ontworpen door Michelotti en heeft deuren met ruiten. Na de TR4A komt in 1967 de TR5, de eerste met de zescilindermotor. Iets meer dan een jaar later neemt de TR6 het stokje over. Karmann in Osnabrück kreeg de opdracht om de koets te moderniseren. In totaal zijn er van de TR6 meer dan 90.000 stuks gebouwd, waarvan er meer dan 85.000 zijn geëxporteerd. Het grootste deel naar de VS. De productie stopte in 1976; een jaar later kwam de TR7 (met viercilinder) op de markt. Feitelijk geen TR, het is een coupé. Pas vier jaar later kwam de 7 als roadster en voor de Amerikaanse markt werd de TR8, met V8, ontwikkeld.

Eigenaar Triumph TR6

Naam Urfried Mendes
Bouwjaar 1955
Beroep Gepensioneerd IT-specialist
Eerste auto Austin Seven (de Mini met de schuifraampjes, duizend gulden)
Droomauto Audi RS3 Limousine

Technische gegevens

Motor 6-cil. in lijn, 2.498 cc
Max. vermogen 76 kW/104 pk bij 4.500 tpm
Max. koppel 193 Nm bij 3.000 tpm
Aandrijving achter, handgeschakelde vierbak + overdrive
Wielophanging v/a onafh., schroefveren/onafh., schroefveren
Remmen v/a schijven/trommels
Afmetingen (l x b x h) 4,04 x 1,47 x 1,27 m
Wielbasis 2,24 m
Gewicht 1.083 kg
Topsnelheid 175 km/h
0 - 100 km/h 11,0 s
Verbruik gem. 9 - 12 l/100 km
Nieuwprijs (1973) fl 18.860 / € 9.258

Onderhoudshistorie

  • Nieuwe kap uit Engeland, verder veel klein spul, rubbers, etc.
  • Veren en schokbrekers vervangen
  • Motorrevisie door Toncar, geschikt voor loodvrij laten maken, veel zelf gedaan
  • Uitlaatsysteem vervangen
  • Volledig in de Waxoyl in alle holle ruimtes, deuren etc.
  • Externe revisie, van groen naar Jaguar groen
  • Revisie stoelen en nieuwe kap die beter past, deurbekleding
  • In Portugal, bobine en dynamo vervangen
  • Nico Baas: aanpassingen aan de carburateurs en Amerikaans systeem voor minder uitstoot
  • Revisie benzinetank
  • Revisie versnellingsbak, voorzien van overdrive
  • Elektronische ontsteking gemonteerd

De mening van Carrec Technocenter

Dennis: “De Triumph TR6 is een echte Engelse sportwagen, het zijn vaak wat kleine gedrongen auto’s waar ik niet lekker in zit. Als er zo’n soort auto op mijn pad komt, begin ik met wat tegenzin maar als ik hem dan eenmaal een soort van aangetrokken heb en het past allemaal een beetje, geniet ik toch wel van de rit. Onafhankelijke wielophanging rondom en een soepele zescilindermotor gekoppeld aan een handgeschakelde vierbak met overdrive maken er een goed sturende auto van. Zoals dit worden ze echt niet meer gemaakt.”

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.