Toyota Yaris T Sport
Extra gekruid
- Arie Blokland
- Eerste rijtest
Aan de buitenkant van de T Sport zie je meteen dat dit geen gewone Yaris is. En Japans grootste autobouwer gaat daarbij keurig volgens het boekje te werk. Ronde mistlampen in de koelopeningen voor de remschijven vóór, tref je niet aan op de Yaris Linea Terra, Luna en Sol. Verder vallen de 15-inch wielen direct op. En hij heeft een dikkere kont. Chauffeurs met een timmermansoog zal het ongetwijfeld opvallen dat deze Yaris dichter op het wegdek staat. Hij is namelijk 15 mm verlaagd.
Toyota gaat verder dan alleen verlagen: strakkere vering, grotere wielen, minder overhellen in bochten. Dit móet een Yaris GTI zijn! Natuurlijk komen deze maatregelen de wegligging en de handelbaarheid van de auto ten goede. Ook duidelijk; je levert comfort in. Verrassing! Dat laatste valt mee. Het bochtengedrag daarentegen is aanmerkelijk beter dan van de gewone versies. Je kunt deze Yaris door de bochten gooien én smijten tegelijk. Tuurlijk gaat hij onderstuurd de hoek om. Het is en blijft een echt voorwielaandrijvertje. Hoe meer gas je geeft, hoe erger het wordt. Als je doorzet, krijg je 'm zelfs vervolgens in overstuur. Dat alles is echter zeer goed controleerbaar. Een beetje tegensturen en het gaspedaal intrappen of liften dan heb je deze sportieveling zo weer in het goede spoor. Je voelt dat dit niet zomaar een extra gekruid modelletje is, maar dat bij de ontwikkeling van deze auto door Toyota's sportafdeling een stapje extra is gedaan. Het onderstel maakt een zeer harmonische en doordachte indruk.
Ruim 100 pk
Onder de motorkap zit de zwaarste krachtbron uit de Yaris-serie; een 1,5-litermotor. Fijn getuned en zodoende goed voor een vermogen van 106 pk. Dat vertaalt de T Sport in een acceleratie van 0-100 km/h in 9 seconden. Niet gek voor zo'n klein bakkie. En een top van 190 (wees gerust, op een circuit getest) is ook niet mis voor een Yaris. Ook de tussenacceleraties zijn veelbelovend, dankzij de korte versnellingen van de close ratio-bak. Jammer alleen dat de bediening van de bak net als in de andere Yarissen hakerig verloopt. Daardoor kun je minder snel schakelen dan je in een sportief karretje als dit graag zou willen. Kom op nou Toyota! Waar is dat mes-door-boter-schakelen gebleven? Jullie kúnnen 't! Over de remmen zijn we dik tevreden. Rondom schijven zorgen voor een uitstekende vertraging.
Totaal ander interieur
We moeten het natuurlijk nog wel even hebben over het interieur, want ook dat is verrassend anders in de T Sport. Zodra je de deur opent, valt het driespaaks lederen stuur op, de fraaie stoelen plus hier en daar de afwerking met carbon-look. Zeer opvallend is dat de digitale snelheidsmeter is vervangen door een dashboard met analoge toerenteller en snelheidsmeter. De sportpook, uitgevoerd in two-tone metallic, past helemaal in het sportieve interieur. Dat doet Toyota dus goed; ook van binnen sportieve sfeer.
Maar..? Wat staat die stoel hoog..! Het lijkt wel of je achter het stuur van een mini-MPV zit. Eerst even lager zetten. Hé, dat gaat niet. Hij kan wel nog ietsje hoger. Nou moe! Dat hoort echt niet bij een auto met zo'n sportief karakter. Je moet juist zo dicht mogelijk op het wegdek zitten om in je achterste goed te voelen welke kant de auto op gaat. Jammer hoor, want de stoelen op zich zijn prima. Ze zitten heerlijk en bieden ruim voldoende zijdelingse steun.
Voorlopige conclusie
Toppertje deze T Sport. Ziet er van binnen en van buiten mooi uit. Heeft goede rijkwaliteiten. Maar wij zouden direct een lagere stoel willen laten monteren. En dan gaan we er nog een keer goed voor zitten.