Toyota RAV4 2.0 D4-D Linea Sol (2002)
Charmeur
Toyota liep niet voorop met direct ingespoten dieseltechniek, maar sinds vorig jaar hebben de Japanners zo'n motor in het programma. AutoWeek testte hem al in de Avensis en de Previa en sinds kort is nu ook de RAV4 naast de 1.8- en 2.0-benzinevarianten met de D4-D krachtbron leverbaar. Ter opfrissing van het geheugen: D4-D staat voor Direct ingespoten 4-takt Diesel.
We vallen maar meteen met de deur in huis: de dieselmotor levert een grote bijdrage aan het begrip 'sport' van deze sport-ute. We zijn al gewend aan het feit dat diesels nauwelijks meer hoeven onderdoen voor GTI-achtige motoren en dat geldt ook voor Toyota's D4-D 16-klepper. Dat komt niet zozeer vanwege zijn vermogen van 116 pk, maar eerder dank zij zijn fraaie koppel van 250 Nm dat al bij 1800 tpm beschikbaar is.
De common rail diesel stuwt de 1370 kg zware RAV4 in nog geen 12 tellen naar 100 km/h. Afgezien van het feit dat dit geen sportwagenacceleratie is, laat je daarmee wel menig verbaasde personenwagenbestuurder achter je. Het sterke karakter van de D4-D komt nog meer tot uiting tijdens de tussenacceleraties. In alle versnellingen trekt hij lekker door. Binnen vier tellen schiet hij van 50-80 km/h in '3' en in '4' valt de tijd van 5,8 s al evenmin in de categorie dralen. Dat geldt trouwens ook voor de inhaalproef van 80-120 km/h die deze Toyota in de vierde versnelling binnen tien seconden aflegt. Feit is dat de D4-D zowel van 50-80 als van 80-120 km/h de 2-liter benzinevariant dik verslaat (AW 2001/35). Wie op de grote weg wil doorstomen, kan met een top van 170 km/h plezierig vlot uit de voeten.
Ondanks zijn moderne constructie laat deze zelfontbrander nog wel het klassieke dieselgeluid horen. Na de koude start – voorgloeien is gebeurd voordat je het ziet – is hij nogal brommerig, maar op kruissnelheid van 120 km/h bij zo'n 2800 tpm is het allerminst storend. Het brandstofverbruik is trouwens, gezien de acceleratietests, onze zware voet en een stukje Duitse autoweg met 1:11,4 niet eens zo slecht. In "t dagelijks gebruik kan dat dus beslist zuiniger.
Punt voor kritiek
Is de motor nummer één bij de beoordeling van de rij-kwaliteiten van deze RAV4, het onderstel mag er ook zijn. De RAV4 heeft geen apart chassis maar heeft een monocoque en het onderstel is daar direct aan bevestigd. Met McPhersonpoten vóór, dubbele draagarmen achter en een stugge afstelling valt de wegligging eveneens in de categorie sportief. Dit ondanks het hoge zwaartepunt dat dit soort auto's van nature nu eenmaal heeft. Hard door bochten rijden is geen probleem en als de RAV4 op zijn grens komt, gaat hij keurig over vier wielen schuiven. Een verminderde druk op het gaspedaal is het medicijn om hem onder controle te houden. In het begin vonden we hem wat raar aanvoelen, maar na het op de juiste spanning brengen van de banden was dat gevoel verdwenen.
De besturing is oké, niet heel direct, maar wel nauwkeurig.
Schakelen met de vijfbak gaat soepel en zonder haperen. De remmen, mét ABS en EBD, voldoen prima en opmerkelijk is dat de RAV4 niet eens zo heel erg duikt bij een noodstop. Vatbaar voor kritiek is echter de koppeling. Die maakt een te lange slag. Dat went misschien, maar wij vonden het na vijf dagen nog steeds vervelend. Als je even niet bij de les bent, slaat zó de motor af.
Heuveltje op
Zijn permanente vierwielaandrijving is uiteraard ook van invloed op de rijkwaliteiten van deze Toyota. De RAV4 heeft een centrale viscokoppeling, die het koppel 50/50 over voor- en achterwielen verdeelt. Onze Linea Sol-versie is bovendien standaard voorzien van een limited sperdifferentieel op de achterwielen. Dat houdt in dat als één wiel doorslipt, het andere aandrijving houdt.
Voor echte terreinkwaliteiten moet je niet bij de RAV4 zijn. Zo mist hij een lage gearing. Daarvoor moet je bij de Landcruiser zijn – om "t maar bij het eigen merk te houden. Toch kan je met de RAV4 heus wel het terrein in. Met moed, beleid en trouw en behoorlijke druk op het gaspedaal kan je met de RAV4 wel een off-road hellinkje nemen. Zijn in- en uitloophoek is met 31 graden niet eens zo slecht, al moet je met een bodemspeling van 18 cm wel oppassen voor obstakels.
Bij de RAV4 moet je het geluid van het onderstel dat doorklinkt in het interieur op de koop toenemen.
Best handig
Van het uiterlijk van de RAV4 zijn we nogal gecharmeerd. Hij ziet er in deze uitvoering extra stoer uit met zijn forse luchtinlaat op de motorkap. Zijn afwerking en de gebruikte materialen in het interieur maken eveneens indruk. Leuk zijn de aluminium details in het dashboard en de opvallende lichte wijzerplaten voor de drie klokken die we door het lekker dikke driespaaks stuur zien.
De cockpit is praktisch uitgevoerd en er is veel aandacht besteed aan kleine dingen. Zo zijn de bekerhouders voorin de middenconsole multifunctioneel: ze zijn groot genoeg voor plastic halve literflesjes, maar ze hebben een soort schuifjes, die kleine blikjes of kartonnetjes frisdrank stevig 'vasthouden'. Best handig dus.
Voldoende vakken, in de portieren, in de middenconsole, onder de middenarmsteun en in het dak ontbreken niet. Bovendien, misschien heeft u het al eerder gelezen, is de achterbank verschuifbaar voor het rekken van bagageruimte. Bovendien zijn de twee gelijke delen omklapbaar en zelfs uitneembaar. Handig, net als de vlakke laadvloer en de lage tildrempel. Dat kan natuurlijk met zo'n reservewiel op de achterdeur. Daarmee moet je wel rekening houden bij het inparkeren, want het kost extra centimeters. Vervelend is dat de achterdeur aan de verkeerde kant (rechts) scharniert. Nog meer extra centimeters zijn trouwens nodig bij het parkeren als je die deur moet openen om je spullen uit de RAV4 te halen.
Tja . . .
Toyota weet wel hoe ze auto's moeten bouwen, maar jakkie-nog-an-toe: wát een bedrag staat er op dat prijskaartje! Onze Linea Sol kost maar liefst € 35.247 en dan heb je nog geen metallic lak (€ 456), leren bekleding (€ 2058) of een elektrisch glazen schuif-/kanteldak (€ 1189). Wat je wel hebt zijn airbags vóór (opzij zijn ze niet leverbaar), elektrische bediening van raampjes en spiegels, centrale vergrendeling met afstandsbediening, airco, lichtmetalen velgen en mistlampen vóór.
Maar goed, degenen die toch zoveel geld voor deze RAV 4 over hebben, zullen zich niet bekocht hoeven voelen. Het is een 'good looking' sport-ute met uitstekende rijkwaliteiten en een fijne motor.
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | RAV4 2.0 16v VVT-i Linea Sol 4WD |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 33.190 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 192 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 57 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.245 mm / 1.785 mm / 1.680 mm |
Wielbasis | 2.490 mm |
Massa leeg | 1.275 kg |
Laadvermogen | 550 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 640 kg |
Banden | 235/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,9 s (fabrieksopgave: 10,6 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,3 s / 11,2 s |
Brandstofverbruik | 8,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 211 g/km |