Toyota Corolla Verso 136 en 177 pk 2.2 D-4D (2005) - Test

Mega Potente Verso

Toyota Corolla Verso
AutoWeek 42 2005
AutoWeek 42 2005

Je leest het in AutoWeek 42 2005

Na de lancering van de nieuwe, beresterke 2,2-liter dieselmotor in de Avensis eerder dit jaar, kon je er natuurlijk op wachten dat deze krachtcentrale in andere modellen leverbaar zou worden.

De vermogenswedloop in dieselland lijkt in alle hevigheid te zijn losgebarsten. Maar liefst 177 pk levert deze 2,2-liter dieselmotor in de Corolla Verso. En daarmee is het meteen met afstand de krachtigste midi-MPV met zelfontbrander. Alleen de Opel Zafira met z'n 150 pk sterke CDTi kan het enigszins bijbenen. Zit de wereld te wachten op zo'n 400 Nm koppel in een auto die niets meer voor z'n kiezen krijgt dan gezinnetjes vervoeren en vader of moeder naar het werk brengen? Waarschijnlijk wel, en een schone diesel als deze is sowieso meer dan welkom. Want Toyota's jongste koppelkoning is niet alleen erg krachtig, hij is vooral ook schoon. Sterker nog, de Japanners claimen dat deze in Polen geproduceerde machine de schoonste dieselmotor ter wereld is. Net als de Avensis is ook deze Corolla Verso uitgerust met 'Diesel Clean Advanced Technology', kortweg D-CAT. Hiermee wordt de uitstoot van stikstofoxide (NOx) en roetdeeltjes tot een minimum beperkt, waarmee deze motor zelfs beter scoort dan is vereist in de Euro IV-norm. Voeg daarbij de lagere CO2-uitstoot van een zuinige dieselmotor en je hebt een auto die het milieu zo min mogelijk belast. Oké criticasters, een stilstaande auto is nóg schoner, we weten het.

Power!

In eerdere tests met de Corolla Verso kwamen we al tot de conclusie dat het puike onderstel best een paar pk's meer kan hebben. En wat worden we op onze wenken bediend met deze diesel van formaat! Al tijdens de eerste kilometers zijn we onder de indruk van de power en het gemak waarmee de Verso hiermee omgaat. De aandrijfslipregeling is beslist geen overbodige luxe als je bij het uitkomen van een korte bocht kordaat op het gas gaat. De zesbak schakelt zoals we dat van Toyota gewend zijn. Dus perfect gesynchroniseerd, met redelijk korte schakelwegen en een lichte, trefzekere bediening. En wat een vracht koppel komt er na het overschakelen telkens weer te voorschijn! Hij blijft maar sleuren en sleuren en tikt zonder veel moeite 200 km/h aan op zijn snelheidsmeter. Soepel is deze dikke diesel trouwens ook. We laten 'm in zes zakken tot 1.300 toeren, waarna hij zonder morren oppakt. Niet snel, maar hij gaat wel. Een eersteklas geweldenaar waarmee je nietsvermoedende medeweggebruikers in ogenschijnlijk snellere auto's met gemak aftroeft. En dan is er nog een positieve eigenschap, die we ook al van de andere D4-D-motoren kennen: hij is aangenaam stil.

Zwakkere broeder zonder filter

Is de versie met 136 pk na de rit met de topversie een deceptie? Allerminst, want ook deze krachtcentrale heeft meer dan voldoende pk's en koppel om de Corolla Verso aan goede prestaties te helpen. Zeker als je je daarbij bedenkt dat dit de basisdiesel is. De 2,0-liter D4-D is met stille trom afgevoerd en heeft een waardige (en zelfs goedkopere!) opvolger gekregen. Deze zwakkere – sorry, minder krachtige – diesel is niet voorzien van D-CAT. Toch zit ook deze motor qua uitstoot beneden de Euro 4-norm. Navraag leert ons dat volgend voorjaar alle Toyota-dieselmotoren een roetfilter hebben. Hoe dan ook: trekkracht is er in overvloed. De duw in de rug is iets minder dan bij zijn sterkere broer, maar het is allesbehalve behelpen met deze diesel. Ook al komen we alleen voor de motoren, we noemen toch nog even het goed afgewerkte interieur en de perfect zittende stoelen van de Verso. Hij is ook leverbaar met een derde zitrij. Afhankelijk van de uitvoering kost dat tussen de 750 euro en 1.000 euro extra. De standaarduitrusting behelst onder meer een radio-cd-speler met bediening aan het stuur en voor E 990 extra zit er een navigatiesysteem in de Verso. Meeste waar voor je geld biedt in onze ogen de Luna met 177 pk, die als vijfzitter voor E 31.100 (inclusief 600 euro bpm-korting wegens het roetfilter) de deur uit gaat.