Toyota Corolla Touring Sports (2019-2023) – Occasion-aankoopadvies

Haantje de beste

54 reacties

Video

De meest verkochte auto ter wereld heet Corolla. Het zal niet lang meer duren eer de vijftig miljoenste van de band loopt. Is het een zorgeloze occasion? Ja, dat mag je wel zeggen. Dus: aanrader.

Hoe verliep de comeback van de Toyota Corolla?

Toyota's modulaire plattform TNGA ligt aan de basis van de in 2019 geïntroduceerde wereldauto, intern E210 genoemd. Die verschijnt in drie gedaanten: de vijfdeurs hatchback, de stationwagon Touring Sports én de sedan. Die laatste heeft in ons land bij gebrek aan belangstelling het veld moeten ruimen toen Toyota in 2022 de herboren Corolla voor het eerst op de schop nam. Tegelijkertijd streepte importeur Louwman toen de 1.2 Turbo weg, waardoor de mogelijkheid om met een handbak te rijden is komen te vervallen. De overgebleven twee motoren kregen in 2022 meer vermogen: de 1.8 140 pk (18 pk erbij), de 2.0 High Power 194 pk (14 erbij). Vermogensaantallen zijn inclusief de elektrohulp met zijn ‘deeltijdbaan’, want de Corolla is sindsdien louter als hybride met CVT-automaat leverbaar.

Wat krijg je voor je geld?

Best een sportief ogende stationwagon. De 17-inch lichtmetalen wielen zijn grotendeels krasvrij. Als je voor een andere uitvoering gaat, heb je kans dat er breder 18-inch onder zit en die zijn wel kwetsbaar bij stoepranden. Bovendien zorgen ze voor iets meer lawaai en minder comfort. Een grondige check van de staat van het interieur kan geen kwaad. Je leest eraan af hoe intensief er in is gewoond. De kunststoffen onder de gordel zijn immers niet bepaald krasbestendig. De prima sportstoelen met hun bruintinten vallen op. De zijwang aan bestuurderskant heeft in deze auto wel degelijk geleden onder het in- en uitstappen, maar houdt zich kranig. Een teken van kwaliteit.

Kun je een Corolla blindelings kopen?

Dat moet je natuurlijk nooit doen. Check de werking van alle fysieke knoppen. Hoewel de elektronica in alle uitvoeringen en bouwjaren storingsvrij functioneert, kan het nooit kwaad de schakelaars één voor één in te drukken of te draaien. Bijvoorbeeld die van de stoelverwarming, omdat er weleens een matje zijn warme diensten staakt. En check meteen ook de parkeerrem: even goed luisteren of je de desbetreffende stelmotor hoort. Alle Corolla's van na november 2019 ondersteunen zowel Apple CarPlay als Android Auto. Dit naar aanleiding van mondiale kritiek. Met de facelift moderniseerde Toyota de verouderde multimedia-unit, maar afgezet tegen wat er nu op de markt komt, behoort het tot het antiquariaat. Toyota mag bij het tekenen van een opvolger ook wel wat meer aflegmogelijkheden aanbrengen, want daar schort het aan in de E210.
De bagageruimte verraadt ook of de vorige eigenaar om zijn auto heeft gegeven. Doe jezelf een plezier en open de elektrisch bediende achterklep en controleer de plank en de kunststof delen. Het tapijt is van een matige kwaliteit en rult nogal snel.

Wat valt er aan te merken op de Corolla?

Geen auto zonder aandachtspunten. Helaas steekt Toyota nog te weinig tijd en geld in het onderdrukken van rijgeluiden. Die vinden we, samen met enkele reviewers, nogal prominent aanwezig.. Een deel van het probleem kun je terugvoeren op de bandenkeuze. Het ene merk is lawaaiiger dan het andere. Het valt op dat de achterbanden de neiging hebben aan de binnenkant versneld af te slijten. Dat is een gevolg van de gekozen afstelling van de wielophanging. De hybride aandrijflijn is in de loop van vijfentwintig jaar verfijnd. De ondersteunende elektromotor en de benzinemotor werken in uitstekende harmonie. Het regenererende vermogen is zodanig sterk dat de kleine accu snel wordt bij- of opgeladen. Normaliter rijd je zo'n 1 op 19 à 20, dus ondanks de kleine tank van 43 liter kom je heel ver.

Wat zijn voorkomende gebreken?

Inmiddels is de Corolla vijf jaar op de Europese markt aanwezig en hij bewijst dat Toyota met een niet aflatende motivatie betrouwbare auto's op de weg zet. Er bestaan weinig auto's met zo'n kort lijstje aan mogelijke gebreken. Als we al over een lijstje kunnen spreken, is het een versleten hogedruk-brandstofpomp en de cvt waarvan de schoepen van het pompwiel in de koppelomvormer onder hoge belasting kunnen losraken. Toyota heeft hiervoor een terugroepactie op poten gezet. Als het goed is, heeft jouw kandidaat-Corolla aangedraaide bouten. Er is ook een recall geweest voor een bout aan het rempedaal die met een onjuist aanhaalmoment was vastgezet. Een enkele keer komen wat zwaarder lopende achterste remtangen voor vanwege het weinig aanspreken door het veelvuldig regenereren. Verder duiken er enkele meldingen op van een kapotte startbatterij en een luchtmassameter die verkeerde waarden doorgeeft.

Waarom is dit een verstandige aankoop?

Waar koop je nog een pretentieloze, vrijwel probleemloze gebruikte auto? Bij Toyota dus. Je kunt er bijna blind op vertrouwen. Als je nog een beetje soepel bent, een auto met lage gebruikskosten zoekt, betrouwbaarheid bovenaan je wensenlijstje hebt, niet overdreven veel ruimte nodig hebt en de weinige ongemakken voor lief neemt, is de Corolla een auto waar je niet omheen kunt.

We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (54) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum