AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Toyota Corolla Cross (2022) - Test

Zoeken naar het gat

141 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
AutoWeek 41 2022
AutoWeek 41 2022

Je leest het in AutoWeek 41 2022

De Toyota Corolla Cross is een nieuwe SUV. Met een stuk of zeven hoog-op-de-poten modellen zou je denken dat Toyota de hele markt wel zo’n beetje heeft afgedekt. Maar nee, Toyota denkt dat er tussen de C-HR en de RAV4 nog een model past.

Afhankelijk van je definitie heeft Toyota een stuk of zeven SUV’s in het gamma. De Aygo X en Land Cruiser zijn twijfelgevallen, maar zelfs zonder die twee hou je er nog vijf over. Daarmee bestrijkt de Japanse gigant wel zo’n beetje het hele spectrum, zou je denken. Daar denken ze bij Toyota echter anders over, daar meent men namelijk dat er zo’n groot gat tussen de C-HR en de RAV4 gaapt, dat er nog wel een modelletje tussen kan. En dus komt het merk nu met de Corolla Cross. Om het nog wat verwarrender te maken deelt die zijn bodemplaat met de C-HR en heeft hij ook exact dezelfde wielbasis. Een praktischere koets en een aantal nieuwe technologieën moeten hem van zijn bestaande broertje onderscheiden.

Toyota Corolla Cross

Om met de praktische inzetbaarheid te beginnen: die is in ieder geval aanzienlijk beter dan in de C-HR. Op de achterbank zit een volwassene van gemiddeld Nederlands formaat heel redelijk. De hoofdruimte is uitstekend, de beenruimte blijft een beetje achter. Toch voelt de Corolla Cross veel minder als een isoleercel dan de C-HR en binnen de kaders van dit segment is het keurig voor elkaar. Tot zover het goede nieuws. De kofferruimte blijft helaas een beetje achter. Weliswaar is 400 liter meer dan in de C-HR, het is flink minder dan in een Tiguan, Qashqai of 3008, die er zomaar een liter of 100 bij doen. Door de onder de bank geplaatste batterij voor de hybride aandrijflijn wordt de laadvloer bovendien nooit plat, er zit een flinke bult ter hoogte van de achterbank. Dat is wellicht geen halszaak, maar toch zien we het in dit segment wel eens beter.

Helemaal voorin wordt de aandacht meteen opgeëist door de twee nieuwe informatieschermen. De eerste is een 12,3 inch groot exemplaar dat de taak van instrumentarium op zich neemt. Ten opzichte van het deels digitale cluster van de Corolla ziet het er niet alleen veel mooier uit, het kent ook veel meer mogelijkheden om de informatie weer te geven die je als bestuurder wenst.

Toyota Corolla Cross Back to Basics

De Toyota Corolla Cross heeft 12,3 inch scherm in het midden.

over the air

Ook het 10,5 inch multimediascherm maakt een goede eerste indruk. Het werkt duidelijker en vooral veel sneller dan het uitgaande systeem, wat het bedieningsgemak tijdens het rijden verbetert. Het systeem kan over the air worden voorzien van ­updates en dat geldt nu voor een deel van de actieve veiligheidssystemen. Het aanbod daarvan wordt uitgebreid op de luxere versies met Toyota T-Mate, waar ook een 360-graden camera toe behoort, en diverse sensoren om te voorkomen dat je tijdens het parkeren of bij het uitstappen iets of iemand raakt. Mooi dat het er is, al zijn met name de parkeersystemen erg gevoelig. Als bij het achteruitrijden een wesp langs de achterbumper vliegt, trekt de auto al aan de noodrem en dat wordt snel vervelend. Maar: wellicht wordt het over the air snel beter.

Het fysieke deel van het dashboard kennen we grotendeels uit bestaande Toyota’s op dit platform. Echt mooi is het allemaal niet en de materialen zijn allemaal wat grofstoffelijk, al maakt het geheel in goede Toyota-traditie wel de indruk dat je het met een voorhamer nog niet kapot krijgt. Het werkt bovendien allemaal logisch en de zitpositie laat zich ruim verstellen.

Toyota Corolla Cross

Behalve om zijn degelijke interieurs staat Toyota natuurlijk vooral bekend als het hybridemerk bij uitstek en dat zal door de komst van de Corolla Cross niet veranderen. Sterker nog: de opgeruigde Corolla komt er in ons land alleen maar als hybride en vooralsnog is dat altijd de 2.0 High Power Hybrid. In een paar landen wordt ook de 1.8-versie geleverd en de kans bestaat dat die op termijn ook naar Nederland komt. Op basis van de ervaringen met de 2.0 durven wij de stelling echter wel aan dat de 2.0 beter past bij de auto. Door onder meer een nieuw accupakket dat 14 procent minder weegt en ook 14 procent meer kracht levert, stijgt het systeemvermogen naar 197 pk en dat is voldoende om de Corolla Cross grotendeels moeiteloos te laten versnellen, zonder dat de 2,0-liter verbrandingsmotor langdurig hoeft bij te springen. Het gaat echter ook weer niet met zoveel overmacht dat we er best wel 50 pk vanaf zouden willen halen, zoals dat in de 1.8 dus gebeurt.

Terug naar de 2.0. Zoals we gewend zijn gaan de overgangen van benzine naar elektro-kracht naadloos en werkt het geheel opvallend onopvallend samen. We rijden met de Corolla in de bergen rond Barcelona en daar moet de 2.0 nog weleens stevig aan de bak. Het monotone motorgeluid wordt dan snel zeurderig, maar dat komt meer door de omgeving dan door een inherente fout in het recept van de hybride aandrijflijn.

Toyota Corolla Cross

Eerste meters met Corolla Cross op spekglad asfalt

Als we dan toch met de beschuldigende vinger naar de omgeving aan het wijzen zijn, dan wijten we de matige gripreserve ook graag aan de desbetreffende weg. Ten tijde van de eerste kennismaking is het ­namelijk zeldzaam regenachtig en dat ­betekent dat al het vuil en olie dat in het ­asfalt is getrokken, er als een waslaagje overheen wordt gespoeld. Regelmatig moet de tractiecontrole aan de bak en zelfs in rustig genomen bochten voelt het alsof de voorwielen al moeten vechten voor grip. Dan is het opeens weer een voordeel dat de Corolla Cross op een bekend platform staat, waarvan we weten dat het onder ­normale omstandigheden zeker niet zo ­beroerd rijdt. Het wordt echter wel snel ­duidelijk dat Toyota begrijpelijkerwijs voor een heel andere afstelling heeft gekozen dan bij de C-HR. De speelsheid en directheid van dat model schittert in de Corolla Cross door afwezigheid. Daar staat tegenover dat drempels en slecht wegdek minder hard doorkomen in het interieur en op de gebrekkige grip na rijdt de Corolla Cross vooral probleemloos zonder te spetteren.

Uitrusting basisversie best goed

Eigenlijk vat het onderstel de hele auto goed samen. Objectief bezien is er weinig mis met de nieuweling en de nieuwe technologie pakt grotendeels goed uit. Het is alleen jammer dat de keuzevrijheid nogal beperkt is. Zoals gezegd is er maar één ­aandrijflijn en wie iets relatief eenvoudigs als stoelverwarming wil, moet dan meteen voor het derde uitrustingsniveau gaan. Die mooie 360-graden camera zit alleen op de allerduurste uitvoering. Jammer, zeker omdat de rest van de uitrusting van de basisversie best goed is. Net als de auto. De vraag is alleen of dat in dit segment genoeg is. Behalve concurrentie uit eigen huis ondervindt de Corolla Cross natuurlijk ook concurrentie van Qashqais, Tiguans, 3008’en, Tucsons en Niro’s. Dus het gat lijkt Toyota wel te hebben gevonden, maar de vraag is of de Corolla Cross goed genoeg is om het op te vullen.

  • +Sterk verbeterd infotainment
  • +Ruimer dan de c-hr ...
  • -... maar het kan nog ruimer
  • -Grofstoffelijk interieur

    PRIVATE LEASE Toyota Corolla Cross

    Gerelateerde forum topics

    Lezersreacties (141) (gesloten)

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Praat verder op het forum