Toyota Corolla 1.6 GTi-16 - Op de Rollenbank

Glad vergeten

41 reacties

Video
AutoWeek 40 2020
AutoWeek 40 2020

Je leest het in AutoWeek 40 2020

Soms stuit je op een auto waarvan je glad vergeten bent dat hij heeft bestaan. Dat was het geval toen Mark Mulderije zich aanmeldde met zijn Corolla GTi, jaargang 1987. Niet gek dat we die de laatste tijd niet meer zijn tegengekomen. Volgens zijn zeggen zijn er nog maar vijf van in Nederland. Die van hem is een Duitse import en dat is een verhaal apart.

Een Corolla GTi zoals deze was ooit mijn eerste auto. Ik heb er nog steeds spijt van dat ik hem heb verkocht. Toen ik er weer een tegenkwam, heb ik die dus meteen gekocht.”

Bij Mark Mulderije stroomt een beetje Toyota-bloed door zijn aderen. “Mijn dagelijks vervoer is een Yaris diesel. Die is gechipt tot 130 pk en is sneller dan deze”, vertelt hij. De Toyota Corolla GTi uit Duitsland heeft wat minder vermogen dan een van andere markten. Hij is geknepen om aan milieu eisen te voldoen. Zo heeft hij bijvoorbeeld al een EGR-klep. De wijzigingen gaan zelfs zover dat de draadboom van een Duitse Corolla GTi anders is dan die van elke andere. “Je bouwt de auto dus niet zomaar eventjes om naar de goede specificaties”, zegt Mark. Toch lukte het hem om al wat aanpassingen te doen, zodat er nu 120 pk uit zou moeten komen. “Een van de dingen die eraan zijn gedaan, is een nieuwe ontsteking”, vertelt Mark. “Die ging namelijk kapot. Ik weet echter niet of hij goed op tijd staat. Als de meting tegenvalt, weet ik dus wel meteen waar ik het probleem moet zoeken.”

Als de meting in volle gang is, zijn we toch een beetje ongerust, want de Toyota rookt een wel erg zware pijp. Mark verblikt of verbloost er niet van. “De klepseals zijn slecht. Hij verbrandt inderdaad wat olie”, stelt hij droogjes vast. Tja, bij een auto van een dikke dertig jaar oud verslijt er natuurlijk weleens wat, zelfs als het een Toyota is.

OPGEPIEPT

Na de meting blijkt dat er toch wat pk’s zijn verdwenen. Gelukkig heeft Mark een hulplijn en Ghisbert heeft kennelijk niet zo’n trek in zijn lunch. Gauw wordt iemand opgepiept die verstand heeft van de afstelling. Als de ontsteking volgens de geleerden op tijd staat, geven we opnieuw gas, en nu met een beter resultaat. De Corolla hoest 119 pk op en dat is toch bijna identiek aan de 120 die Mark aanvankelijk verwachtte. “Als ik nog ooit bij een sloper de juiste draadboom tegenkom, zal ik die zeker meenemen om hem op de originele Europese specificaties te zetten. Dan komt er 125 pk uit”, zegt Mark. Erg veel haast lijkt hij echter niet te hebben.

“Deze auto valt inmiddels onder de tweejaarlijkse apk-keuring. Laatst bleek dat ik in de periode tussen die twee keuringen maar 3.000 kilometer had gereden”, vertelt hij. Kortom, die Corolla is er meer om mooi te wezen en om zijn zeldzaamheid. Het is er een om te koesteren.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Toyota
Model Corolla 1.6i GT
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 16.198

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.587 cc
Maximaal vermogen 89 kW / 121 pk bij 6.600 tpm
Maximaal koppel 140 Nm bij 5.000 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 3.970 mm / 1.655 mm / 1.385 mm
Wielbasis 2.430 mm
Massa leeg 958 kg
Laadvermogen 462 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 400 kg
Banden185/60HR14Prijzen
Topsnelheid 195 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,9 s
Brandstofverbruik

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (41) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum