Toyota Corolla 1.6 GTi-16 - Op de Rollenbank
Glad vergeten
41 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Soms stuit je op een auto waarvan je glad vergeten bent dat hij heeft bestaan. Dat was het geval toen Mark Mulderije zich aanmeldde met zijn Corolla GTi, jaargang 1987. Niet gek dat we die de laatste tijd niet meer zijn tegengekomen. Volgens zijn zeggen zijn er nog maar vijf van in Nederland. Die van hem is een Duitse import en dat is een verhaal apart.
Een Corolla GTi zoals deze was ooit mijn eerste auto. Ik heb er nog steeds spijt van dat ik hem heb verkocht. Toen ik er weer een tegenkwam, heb ik die dus meteen gekocht.”
Bij Mark Mulderije stroomt een beetje Toyota-bloed door zijn aderen. “Mijn dagelijks vervoer is een Yaris diesel. Die is gechipt tot 130 pk en is sneller dan deze”, vertelt hij. De Toyota Corolla GTi uit Duitsland heeft wat minder vermogen dan een van andere markten. Hij is geknepen om aan milieu eisen te voldoen. Zo heeft hij bijvoorbeeld al een EGR-klep. De wijzigingen gaan zelfs zover dat de draadboom van een Duitse Corolla GTi anders is dan die van elke andere. “Je bouwt de auto dus niet zomaar eventjes om naar de goede specificaties”, zegt Mark. Toch lukte het hem om al wat aanpassingen te doen, zodat er nu 120 pk uit zou moeten komen. “Een van de dingen die eraan zijn gedaan, is een nieuwe ontsteking”, vertelt Mark. “Die ging namelijk kapot. Ik weet echter niet of hij goed op tijd staat. Als de meting tegenvalt, weet ik dus wel meteen waar ik het probleem moet zoeken.”
Als de meting in volle gang is, zijn we toch een beetje ongerust, want de Toyota rookt een wel erg zware pijp. Mark verblikt of verbloost er niet van. “De klepseals zijn slecht. Hij verbrandt inderdaad wat olie”, stelt hij droogjes vast. Tja, bij een auto van een dikke dertig jaar oud verslijt er natuurlijk weleens wat, zelfs als het een Toyota is.
OPGEPIEPT
Na de meting blijkt dat er toch wat pk’s zijn verdwenen. Gelukkig heeft Mark een hulplijn en Ghisbert heeft kennelijk niet zo’n trek in zijn lunch. Gauw wordt iemand opgepiept die verstand heeft van de afstelling. Als de ontsteking volgens de geleerden op tijd staat, geven we opnieuw gas, en nu met een beter resultaat. De Corolla hoest 119 pk op en dat is toch bijna identiek aan de 120 die Mark aanvankelijk verwachtte. “Als ik nog ooit bij een sloper de juiste draadboom tegenkom, zal ik die zeker meenemen om hem op de originele Europese specificaties te zetten. Dan komt er 125 pk uit”, zegt Mark. Erg veel haast lijkt hij echter niet te hebben.
“Deze auto valt inmiddels onder de tweejaarlijkse apk-keuring. Laatst bleek dat ik in de periode tussen die twee keuringen maar 3.000 kilometer had gereden”, vertelt hij. Kortom, die Corolla is er meer om mooi te wezen en om zijn zeldzaamheid. Het is er een om te koesteren.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | Corolla 1.6i GT |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 16.198 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.587 cc |
Maximaal vermogen | 89 kW / 121 pk bij 6.600 tpm |
Maximaal koppel | 140 Nm bij 5.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.970 mm / 1.655 mm / 1.385 mm |
Wielbasis | 2.430 mm |
Massa leeg | 958 kg |
Laadvermogen | 462 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 400 kg |
Banden | 185/60HR14Prijzen |
Topsnelheid | 195 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,9 s |
Brandstofverbruik |
Lezersreacties (41) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.