Toyota Camry 3.0i V6 GL – 2000 – 598.383 km – Klokje Rond

Eigenaar heeft deze Camry al 25 jaar en hoorde laatst nog: ‘meneer, wat rijdt deze auto chic’

83 reacties

Video
AutoWeek 11 2024
AutoWeek 11 2024

Je leest het in AutoWeek 11 2024

Het is herfst 1999 als Henk Jan Lesterhuis bij de dealer in Veendam de vernieuwde Toyota Camry V6 bestelt. Nu, 24 jaar later, staat voor dagelijks gebruik de allernieuwste Prius bij de ondernemer voor de deur, maar de zilvergrijze sedan met zijn heerlijke zescilinder mag blijven, tenzij keurmeester Joep Schuurman met een vernietigend oordeel komt.

Machtige V6

In Nederland mag de Toyota Camry dan geen verkoopkanon zijn (twintig registraties vorig jaar), in de VS is dat totaal anders. Tien jaar geleden bijvoorbeeld, in 2014, werden daar meer Camry’s verkocht dan het totaal aan auto’s bij ons. Een sedanland zijn we al lang niet meer en in dit segment zijn de Duitse merken dominant. De nieuwste versie is trouwens net aangekondigd, tegelijk met het bericht dat importeur Louwman stopt met het leveren van deze Toyota. Terug naar de Camry van Henk Jan. “Mijn twee zoons zullen zich later alleen maar deze Camry herinneren. Hun eerste ritje maakten ze in de Maxi-Cosi op de achterbank en de eerste rit met rijbewijs was achter het stuur van de Camry.”
De keuze voor Toyota kwam niet helemaal uit de lucht vallen voor Henk Jan, want van 1984 tot 1993 werkte hij als verkoper bij de dealer in Veendam. “Prachtige tijd was dat, met onder meer de opkomst van de multikleppers in de Corolla. Zelf reed ik een Camry V6 en als opvolger heb ik even de Lexus IS 200 overwogen, maar na een testrit moest ik toch concluderen dat die tweelitermotor niet op kon tegen de machtige V6 van de Camry. De Lexus had te weinig trekkracht bij lage toerentallen. In 1999 kwam de facelift. Daar heb ik op gewacht en natuurlijk liet ik hem in januari 2000 op kenteken zetten, want ik wilde niet met een auto uit de vorige eeuw rijden.”

928 aan de trekhaak

Wie denkt dat een Camry-rijder geen autoliefhebber is en louter naar de ratio luistert, heeft het in dit geval goed mis, ook al verwijt Henk Jan zijn Toyota een totaal gebrek aan prestige. Hij blijkt aardig wat interessante klassiekers te bezitten, zoals de Matra Bagheera, zijn eerste eigen auto. Daarnaast heeft hij een Matra Murena, de opvolger van dat model. En wat te denken van een Talbot Samba Cabrio, een Chrysler 2 Litre automaat en een Porsche 928 en een 911? Een bijzondere Japanner is er ook, in de vorm van een Daihatsu Copen. “Ja, door de jaren heen heb ik aardig wat verzameld. Met de Chrysler stond ik een paar jaar geleden in AutoWeek Classics. De 928 heb ik zelf opgehaald uit Zuid-Duitsland, op een trailer achter de Camry. Dat was iets te zwaar allemaal, maar hij had er totaal geen moeite mee en als je met beleid rijdt, kan er weinig misgaan. Tijdens zulke ritten ben ik enorm blij met de Recaro-stoelen die ik heb laten inbouwen, want die zijn echt veel beter dan de originele. Als ik dan toch een punt van kritiek moet noemen: de remmen. Die zijn echt niet op hun taak berekend, zeker niet als je veel in Duitsland onderweg bent. Als je vanaf hoge snelheid – en dat doet hij met gemak – stevig in de ankers moet, merk je echt dat ze aan hun grens zitten. Ik heb de originele schijven laten vervangen door Brembo’s, dat helpt iets. Voor de Nederlandse snelheden in elk geval.”

Drie keer total loss

“Dit wordt geen lang verhaal”, verzucht Joep na de proefrit. Daaruit trekken we alvast de conclusie dat de Camry uitstekend rijdt. Afgaand op de toestand van de koets en met de wetenschap dat al het onderhoud vanaf dag één door de merkdealer is uitgevoerd, verwachten ook wij geen buitensporigheden. Henk Jan: “Geloof het of niet, maar hij is al drie keer total loss geweest, wat je al snel krijgt bij een auto op leeftijd. De grootste klap was die keer dat iemand ons van achteren ramde. Wij hadden de fietsdrager met twee fietsen op de trekhaak en daar was niet veel meer van over en zelfs de trekhaak was krom. De achterkant van de auto zat ook stevig in elkaar en ik heb hemel en aarde moeten bewegen om hem weer gerepareerd te krijgen. De wielen heb ik laten overspuiten, want die begonnen af te bladderen. De onderdelen voor dit model zijn nog goed verkrijgbaar. Die zijn soms heel duur en soms spotgoedkoop. Neem de schokdempers, die zijn maar 80 euro per stuk, maar de ankerplaten voor de achterremmen zijn juist weer schreeuwend duur. De gasveren van de motorkap heb ik onlangs zelf vervangen, een simpel klusje. De duurste onderhoudsbeurt was die met de koppakking en kostte € 3.200. Al met al een fantastische auto, die nooit meer weggaat. Mensen die meerijden, zijn verrast door het comfort en de stilte. Laatst bracht ik een oudere vrouw van de zaak naar huis. Ze zei: ‘Meneer, wat rijdt deze auto chic.’ Daarmee sloeg ze de spijker op zijn kop.

Eigenaar Toyota Camry

Naam: Henk Jan Lesterhuis
Bouwjaar van jezelf: 1964
Woonplaats: Nieuwe Pekela
Beroep: Directeur/eigenaar modezaak Tunteler
Eerste auto: Matra Bagheera (nog steeds in bezit)
Vorige auto: Toyota Camry
Wat zou je aan je auto willen veranderen?: "De bekledingsstof."
Wat is je langste reis met deze auto?: "Naar Italië."

Onderhoudshistorie

Het onderhoud bestaat al 24 jaar lang uit de normale onderhoudsbeurten en het vervangen van slijtdelen, dat is het eigenlijk wel. Verder zijn de koppakkingen vervangen, omdat er een beetje koelvloeistof lekte, en de EGR-klep is ooit vervangen. De originele dynamo kreeg nieuwe koolborstels en er is één aandrijfashoes vernieuwd.

Wat mankeert eraan?

  • Trilt een beetje op snelheid (Vredestein-banden)
  • Stuur staat een tikkie scheef met rechtuit rijden
  • Auto trekt een beetje naar rechts
  • Er zit wat roest bij het bovenste bevestigingspunt van de schokdemper linksachter

De mening van Carrec Technocenter

“Voor een auto van 24 jaar oud met bijna zes ton op de klok is deze Camry in uitzonderlijk goede conditie. Een combinatie van een goede kwaliteit en een zorgzame eigenaar. Even iets aan de uitlijning, de banden en de beginnende roest doen en hij is perfect.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Toyota
Model Camry 3.0i V6 GL
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 32.754

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.995 cc
Maximaal vermogen 135 kW / 184 pk bij 5.200 tpm
Maximaal koppel 272 Nm bij 4.400 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.765 mm / 1.785 mm / 1.430 mm
Wielbasis 2.670 mm
Massa leeg 1.450 kg
Laadvermogen 465 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 500 kg
Banden205/65R15Prijzen
Topsnelheid 220 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,0 s
Brandstofverbruik 11,1 l/100km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (83) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum