Toyota C-HR Hybrid (2017)
Lak aan het maaiveld
De uitbundig vormgegeven compacte cross-over past bij de strategie van de Japanners om het bedaagde imago van zich af te schudden. Met de gewaagde lijnen en uitgesproken vormen neemt Toyota een risico, maar dat lef lijkt zijn vruchten af te werpen, want inmiddels zijn er in Nederland al bijna 4.000 exemplaren van de C-HR verkocht. Daarbij kiest de consument vaker voor de 1.8 Hybrid dan voor de € 5.000 goedkopere 1.2 Turbo.
Het karakter van de C-HR Hybrid wordt voor een belangrijk deel bepaald door het planetaire tandwielstelsel dat als een continu variabele transmissie werkt en dat Toyota in deze auto aan een 1,8-liter viercilinder benzinemotor koppelt. De C-HR zou gebaat zijn bij een sterkere motor. Niet omdat de prestaties ondermaats zijn, maar de Japanner nodigt uit om steviger door te rijden. Toyota heeft de C-HR een erg fijn onderstel gegeven. Voor de wat oudere doelgroep is de vering wellicht aan de harde kant, maar het geeft de cross-over een erg wendbaar en levendig karakter. De besturing is ook duidelijk en direct.
Het bijzondere uiterlijk vraagt om wat offers: bij het instappen moeten achterpassagiers vanwege de snel aflopende daklijn oppassen voor hun hoofd. De indeling van het infotainmentsysteem in de Toyota zal een digibeet niet tot waanzin drijven. Er is een overzichtelijk, goed onder handbereik geplaatst aanraakscherm. Alleen voor de klimaatcontrole zijn er fysieke knoppen.
De prijzen voor de Toyota C-HR beginnen bij € 25.295 voor de 1.2 Turbo met handgeschakelde transmissie. Wil je een automaat, dan stijgt de prijs meteen naar € 29.120. Die prijs verklaart de populariteit van de Hybrid, want die kost minimaal € 30.320 en verbruikt minder brandstof dan de turboversie. Veel mensen willen een automaat in dit segment; zo komen ze begrijpelijkerwijs uit bij de hybride.
Oordeel
De Toyota C-HR heeft bovengemiddeld veel lak aan het maaiveld. Hij oogt niet alleen fris, hij biedt ook redelijk wat ruimte en rijdt vooral prettig. De hybride aandrijflijn vergt gewenning, maar is zuinig.
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | C-HR 1.8 Hybrid First Edition |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 32.495 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, hybride |
Cilinderinhoud | 1.797 cc |
Maximaal vermogen | 90 kW / 122 pk bij 5.200 tpm |
Maximaal koppel | 142 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 43 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.360 mm / 1.795 mm / 1.555 mm |
Wielbasis | 2.640 mm |
Massa leeg | 1.395 kg |
Laadvermogen | 465 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 725 kg / 725 kg |
Banden | 225/50R18Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,4 s (fabrieksopgave: 11,0 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 4,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 9,8s |
Brandstofverbruik | 3,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 87 g/km |
PRIVATE LEASE Toyota C-HR
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Tien jaar geleden verwachtten we niet dat de Toyota C-HR zo extreem zou worden
Deze hybride cross-overs koop je voor €20.000
Koopwijzer Toyota C-HR: als je bij occasion hierop let kan het echt niet fout gaan
Praktijkervaring Toyota C-HR Hybrid: eigenzinnige crossover gerecenseerd door eigenaren
Occasion Test: Nissan Qashqai (2017) vs. Toyota C-HR (2017)
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (47) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.