Toyota C-HR Hybrid (2017)

Lak aan het maaiveld

Toyota C-HR Hybrid
Met de C-HR heeft Toyota niet alleen een onderscheidende cross-over, maar ook een populaire. Driekwart van de kopers kiest voor de Hybrid.

De uitbundig vormgegeven compacte cross-over past bij de strategie van de Japanners om het bedaagde imago van zich af te schudden. Met de gewaagde lijnen en uitgesproken vormen neemt Toyota een risico, maar dat lef lijkt zijn vruchten af te werpen, want inmiddels zijn er in Nederland al bijna 4.000 exemplaren van de C-HR verkocht. Daarbij kiest de consument vaker voor de 1.8 Hybrid dan voor de € 5.000 goedkopere 1.2 Turbo.

Het karakter van de C-HR Hybrid wordt voor een belangrijk deel bepaald door het planetaire tandwielstelsel dat als een continu variabele transmissie werkt en dat Toyota in deze auto aan een 1,8-liter viercilinder benzinemotor koppelt. De C-HR zou gebaat zijn bij een sterkere motor. Niet omdat de prestaties ondermaats zijn, maar de Japanner nodigt uit om steviger door te rijden. Toyota heeft de C-HR een erg fijn onderstel gegeven. Voor de wat oudere doelgroep is de vering wellicht aan de harde kant, maar het geeft de cross-over een erg wendbaar en levendig karakter. De besturing is ook duidelijk en direct.

Het bijzondere uiterlijk vraagt om wat offers: bij het instappen moeten achterpassagiers vanwege de snel aflopende daklijn oppassen voor hun hoofd. De indeling van het infotainmentsysteem in de Toyota zal een digibeet niet tot waanzin drijven. Er is een overzichtelijk, goed onder handbereik geplaatst aanraakscherm. Alleen voor de klimaatcontrole zijn er fysieke knoppen.

De prijzen voor de Toyota C-HR beginnen bij € 25.295 voor de 1.2 Turbo met handgeschakelde transmissie. Wil je een automaat, dan stijgt de prijs meteen naar € 29.120. Die prijs verklaart de populariteit van de Hybrid, want die kost minimaal € 30.320 en verbruikt minder brandstof dan de turboversie. Veel mensen willen een automaat in dit segment; zo komen ze begrijpelijkerwijs uit bij de hybride.

Oordeel

4 sterren

De Toyota C-HR heeft bovengemiddeld veel lak aan het maaiveld. Hij oogt niet alleen fris, hij biedt ook redelijk wat ruimte en rijdt vooral prettig. De hybride aandrijflijn vergt gewenning, maar is zuinig.

Signalement

Merk Toyota
Model C-HR 1.8 Hybrid First Edition
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 32.495

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, hybride
Cilinderinhoud 1.797 cc
Maximaal vermogen 90 kW / 122 pk bij 5.200 tpm
Maximaal koppel 142 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 43 l
Lengte / breedte / hoogte 4.360 mm / 1.795 mm / 1.555 mm
Wielbasis 2.640 mm
Massa leeg 1.395 kg
Laadvermogen 465 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 725 kg / 725 kg
Banden225/50R18Prijzen
Topsnelheid 170 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,4 s (fabrieksopgave: 11,0 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 4,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 9,8s
Brandstofverbruik 3,9 l/100km
CO2-uitstoot 87 g/km

PRIVATE LEASE Toyota C-HR

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (47) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum