Toyota Aygo X-Play (2014) - Test
In de tegenaanval
De eerste Toyota Aygo was jarenlang zeer succesvol. Maar de afgelopen jaren kreeg hij (en met hem zijn broertjes, de Peugeot 107 en Citroën C1) veel last van modernere concurrenten. Aan het nieuwe model de taak terrein terug te winnen.
Ook al lijkt het er soms op dat half Nederland in zo'n autootje uit de kleinste klasse rijdt, de cijfers laten een ander beeld zien. Zo werden er in 2012 nog ruim 120.000 A-segmenters verkocht, vorig jaar waren dat er nog maar zo'n 88.000. De enorme verkoopboost voor de kleine, zuinige auto's kwam vanaf 2009/2010, toen een groot aantal modellen, waaronder de Aygo, werd vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting en bpm. Sinds enige tijd snoepen nieuwkomers als de Volkswagen Up, Kia Picanto en Hyundai i10 veel klanten bij de Aygo weg. Aan de opvolger de taak om het verloren terrein terug te winnen.
Nooit eerder maakte een Toyota de tongen zo los als de nieuwe Aygo met dat opvallende kruis op zijn neus. Maar hoe nieuw is deze Aygo eigenlijk? De wielbasis bleef gelijk en de overige afmetingen zijn eveneens nauwelijks gewijzigd. Ook motorisch bleef alles vrijwel bij het oude. Dat betekent dat de driecilinder nog steeds weinig fut onderin heeft, terwijl de versnellingsbak juist is afgestemd om het toerental laag te houden. Vanuit stilstand is de auto voor z'n formaat nog redelijk vlot: de sprint van 0 tot 100 km/h red je in 13,3 seconden. Maar met een fikse tegenwind en de airconditioning ingeschakeld heeft de kleine machine moeite om 130 km/h te halen en vast te houden. Wat verbruik betreft stelt de Aygo niet teleur; een gemiddelde van 1 op 17,8 is gewoon keurig.
Waaraan merk je wél dat dit een nieuwe Aygo is? De stoelen zijn een stuk beter en de vering en demping zijn duidelijk milder. Hij rijdt volwassener, voelt wat steviger aan dan voorheen en ook is hij iets stiller. Dankzij het lage gewicht kun je de Aygo nog best hard een bocht door smijten. Op de achterbank is het nog altijd krap en ook de kofferbak is klein. Bovendien is de ruimte tussen de achterbankleuning en de kofferbakrand smal, waardoor je enige moeite moet doen om een boodschappenkrat naar binnen te wurmen. De wielkasten zijn keurig bekleed, maar de deuren klinken nog steeds blikkerig. Met het X-Play-pakket is de Aygo redelijk compleet en je kunt hem verder individualiseren door middel van stylingpakketten met verschillende contrasterende kleuren voor het kruis op de neus, de buitenspiegels en delen van de achterbumper.
Oordeel
Zeker, de nieuwe Aygo overtreft zijn voorganger op allerlei gebied en ziet er hip uit. Maar verder is er niet heel veel vernieuwing, en de achterpassagiers komen er bekaaid vanaf. Ook is de bagageruimte nog altijd klein.
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | Aygo 1.0 VVT-i x-play |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 13.410 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 998 cc |
Maximaal vermogen | 51 kW / 69 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 95 Nm bij 4.300 tpm |
Inhoud brandstoftank | 35 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.455 mm / 1.615 mm / 1.460 mm |
Wielbasis | 2.340 mm |
Massa leeg | 830 kg |
Laadvermogen | 410 kg |
Banden | 165/60R15Prijzen |
Topsnelheid | 160 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,3 s (fabrieksopgave: 14,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 8,2 s / 12,1 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 13,3 s / 33,0 s |
Brandstofverbruik | 5,6 l/100km (fabrieksopgave: 3,8 l/100km) |
CO2-uitstoot | 88 g/km |
PRIVATE LEASE Toyota Aygo
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (4) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.