Toyota Aygo 1.0-12v - 2006 - 307.231 km - Klokje rond
Starlet als lichtend voorbeeld
96 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De Toyota Starlet is een lieveling van autorijdend Nederland. De kleine Japanner blijft stug doorrijden tegen minimale kosten. Menigeen heeft ‘m als beginnersauto gehad. Maar de jongste Starlets zijn nu twintig jaar oud, dus wordt het tijd om een opvolger aan te wijzen. De Aygo komt in aanmerking, en al helemaal die van Ansela Gowrising. Wat een plaatje!
De Toyota Aygo van Ansela Gowrising is van de eerste lichting. “Toen ik hem destijds nieuw kocht, was hij zelfs nog wegenbelastingvrij. Inmiddels betaal ik € 59 per kwartaal, dat is nog steeds een bedrag waarover ik niet mag klagen.” En ook de overige rijk. Stiekem is de kilometerstand flink opgelopen en werd mij van verschillende kanten verteld dat ik me maar eens moest opgeven voor Klokje Rond. Dus hier ben ik.” Vandaag is dan de keuring van haar trouwe kompaan. “
Kortgeleden heeft hij nog apk gehad. Daar kwam hij glansrijk doorheen. Het zou me dus verbazen als hij tegenvalt tijdens de keuring.” Dat hebben we vaker mensen vooraf horen zeggen, terwijl die aan het einde van de dag toch echt met de staart tussen de benen vertrokken. Maar dit keer staan de sterren écht goed. Als Joep terugkomt van zijn proefrit, staat er namelijk helemaal niets op zijn aantekeningenvel. “Tot mijn eigen verbazing heb ik tijdens de proefrit niets kunnen vinden.”
TE GORTIG
Als we de motorkap opentrekken en de driecilinder tevoorschijn komt, vertelt Ansela dat ze altijd VPower benzine tankt. Is dat misschien het recept voor een lang en gelukkig autoleven? “Dat soort benzine heeft een hoger rendement en houdt je motor schoon. Het werkt wel degelijk en helpt om de motor van je auto goed oud te laten worden. Maar ik ken ook genoeg mensen die normale benzine tanken en evengoed heel gelukkig zijn. Het is maar net wat je zoekt”, licht Joep toe.
Intussen heeft hij nog wel wat vragen voor Ansela. “Is de koppeling wel eens vervangen”, wil hij bijvoorbeeld weten. Dat is inderdaad het geval. Het is bovendien de enige klus tot nu toe die ze niet bij de dealer heeft laten uitvoeren. “Die rekenden daar € 1.500 voor; dat was me iets te gortig. Daarop ben ik naar iemand toegegaan die het voor € 700 heeft gefikst. Daar zaten ook nog eens vier nieuwe banden bij.” Joep: “De koppeling is iets waar je echt op moet letten bij dit soort auto’s. Het heeft nog een ouderwets systeem waarbij een kabel moet worden afgesteld naarmate de boel verslijt. Veel garages vergeten dat en als de koppeling al wat verder is versleten, gaat het afstellen niet meer en moet de boel worden vervangen. € 700 voor het vervangen van een koppeling van een Aygo is een nette prijs.”
DICHTGESMEERD
Als Joep onder de motorkap kijkt, ziet hij dat het uitlaatspruitstuk en de lambdasonde zijn dichtgesmeerd met kit. Hij zegt: “Dat is een andere kwaal. In dat spruitstuk zit de katalysator verwerkt, maar dat wil nog al eens lekken. Dat is een kostenpost die zomaar kan oplopen tot € 700. Dit is een goed alternatief voor vervanging, bovendien is het netjes gedaan. Goed meegedacht van je dealer.”
Nou, nou, het kan niet op vandaag! We laten de auto omhoog komen en zien dat het aan de onderzijde eveneens allemaal spic en span is. De motor is daar kurkdroog. Geen enkel spoor van lekkage. De roestvorming aan de auto, die toch al dertien jaar in weer en wind rijdt, is minimaal.
“Meer dan oppervlakteroest is het niet”, stelt Joep vast. “We zien hier auto’s die een veelvoud hebben gekost, half zo oud zijn maar waarbij het er allemaal veel slechter uitziet. Dit is écht topkwaliteit; het lijkt wel een heel kleine Lexus.”
KORTE STUKJESAUTO
Heeft Joep helemaal niets te zeuren dan? “Ik zie hier een uitlaatbeugel die bijna afbreekt. Die zou eens gelast moeten worden, maar defect is hij niet. Verder vind ik het jammer dat zo’n nette, goed verzorgde auto op banden van het merk Minerva staat. Een A-merk zou echt aan deze auto zijn besteed. Maar de banden zijn in prima staat, dus ik schrijf er niets over op.” Maar verder is het niets dan oh’s en ah’s. “Moet je eens kijken hoe goed de stofhoezen nog passen op de schokbrekers; en dat na ál die jaren. En alle aanslagrubbers zijn er ook nog allemaal. Het oogt hier gewoon nog als nieuw”, jubelt Joep als hij zijn hoofd onder de wielkuip vandaan trekt.
“Deze auto is echt nog heel erg mooi. Dat is natuurlijk een combinatie van een kwalitatief goede auto, een net baasje en een attente dealer. Het kan met een Aygo ook heel anders, hoor. Laatst kwam hier iemand met een exemplaar met de helft van het aantal kilometers op de teller. Daarbij rammelde het onderstel dat het een lieve lust was en de koppeling was kapot. Dat was een echte korte stukjesauto.
Maar over het algemeen kun je zeggen dat deze Aygo’s toppers zijn. Ideaal voor de beginner en een waardig opvolger van de Starlet, als je het mij vraagt. En op de kilometerstand hoef je eigenlijk niet te letten. Dat is vandaag wel bewezen.”
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“Ik weet niet of het ooit eerder is voorgekomen maar tijdens de proefrit had ik geen op- of aanmerkingen. De auto rijdt meer dan prima. Ook tijdens de inspectie konden we er geen gaten in schieten. Er zijn wat rubbers met droogtescheurtjes, een uitlaatsteun die binnenkort moet worden gelast en een katalysator die provisorisch is hersteld, maar echte defecten zijn er nu niet.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | Aygo 1.0 12v VVT-i + |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 10.290 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 998 cc |
Maximaal vermogen | 50 kW / 68 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 93 Nm bij 3.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 35 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.410 mm / 1.615 mm / 1.465 mm |
Wielbasis | 2.340 mm |
Massa leeg | 795 kg |
Laadvermogen | 385 kg |
Banden | 155/65R14Prijzen |
Topsnelheid | 157 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14,2 s |
Brandstofverbruik | 4,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 109 g/km |
Lezersreacties (96) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.