Toyota Avensis
Van 12 tot 150 pk
- Henny Hemmes
- Eerste rijtest
Mr. Wainwright had als 17-jarige nooit kunnen vermoeden dat hij 65 jaar later nog eens vereeuwigd zou worden met een Toyota Avensis 2.0 VVT-i. Nou, hè, hè, zult u denken, dat geldt voor iedereen en allerlei situaties.
Niet helemaal, of in dit geval helemaal niet. Het was al geen toeval dat wij juist mr. Wainwright's garagepad opreden. 'Goed huis voor foto's!' riep fotograaf Raymond uit. Nog minder toevallig was 't dat de 82-jarige Engelsman meer dan normale interesse had voor de krachtbron in het vooronder van de Avensis.
Hij was in 1935 immers motorenbouwer bij Armstrong Siddely. Daar werden de lange, hoge 2-liter 6-cilinders volledig met de hand gebouwd. Ze hadden een vermogen van 12, 14 of 16 pk. Dat is natuurlijk wel even wat anders dan wat een gloednieuwe direct ingespoten 2-liter viercilinder met 150 pk.
Primeur
De komst van de D4-benzinemotor is het belangrijkste nieuws dat gepaard gaat met de lancering van de tweede generatie van de Avensis. Hoewel de Avensis de primeur krijgt van deze motor, kunnen we hem straks ook verwachten in andere modellen, maar het is nog niet bekend welke.
De 2.0 VVT-i D4 levert 150 pk meer vermogen en heeft een hoger koppel van 200 Nm dan de 2-litermotor die hij vervangt. Bovendien is hij 7 % zuiniger. De D4 mag dan gloednieuw zijn, alle andere benzinemotoren zijn eveneens nieuw voor de Avensis, maar werden al eerder in andere modellen geïntroduceerd. Deze nieuwe VVT-i-generatie vervangt vervangen de oude serie lean burn-motoren. Zo kennen we de 1.6 VVT-i (110 pk) al uit de Corolla en de 1.8 VVT-i uit de Celica en de MR2. Voor toepassing van de 1.8 in de Avensis is het motormanagement gewijzigd en een andere uitlaat ontwikkeld. De 1.8 levert 129 pk. De direct ingespoten 2.0 D4-D turbodieselmotor (110 pk) blijft onveranderd beschikbaar.
Technisch, optisch en functioneel
Afgezien van de beschikbaarheid van nieuwe motoren heeft de Avensis een aantal andere technische wijzigingen ondergaan. Zo is de afstemming tussen vering en demping verbeterd en zijn er dikkere stabilisatoren toegepast. Op de 1.6 na, hebben voortaan alle versies achter schijfremmen en de 2.0 D4 krijgt VSC (Vehicle Stability Control).
De optische wijzigingen die de slechts drie jaar oude Avensis onderging moeten hem weer up-to-date brengen. Zo heeft hij een nieuwe grille en nieuwe voorbumper, multi-reflector koplampen met heldere glazen, witte knipperlichtglazen en nieuwe achterlichtunits. Aan de achterkant valt bovendien op het gebruik van meer chroom en het verchroomde eindstuk van de uitlaat.
In het interieur zien we niet alleen een nieuw instrumentenpaneel maar ook luxueuzere bekledingsstoffen en zachtere kunststoffen. Verder zijn de bedieningsorganen van het verwarmings- en ventilatiesysteem en ook de uitstroomopeningen van daarvan verbeterd.
Het optionele audiosysteem is nu geïntegreerd in de middenconsole en heeft een groot display, waarop ook informatie wordt weergegeven van de boordcomputer zoals brandstofverbruik, en buitentemperatuur en tijd. De Linea Sol wordt uitgerust met schakelaars op het stuur voor de audiobediening. Ook binnenin is er meer chroom toegepast, zoals rond de versnellingspook, op de handrem en de portiergrepen.
Alle Avensis-modellen zijn standaard voorzien van twee airbags vóór en kunnen tegen extra betaling van f 795 worden uitgerust met zij-airbags (standaard op de Linea Sol). Er zijn met de komst van de nieuwe Avensis nog maar twee uitvoeringsniveus beschikbaar, de Linea Terra en de Linea Sol. Het instapmodel Linea Terra E blijft bestaan, maar heeft altijd nog twee airbags, standaard ABS, elektrisch bedienbare portierruiten voor en centrale vergrendeling met afstandsbediening. Hij mist airco die op alle andere modellen standaard wordt geleverd. De Linea Sol heeft behalve side-airbags, onder meer mistlampen vóór en een leren stuur.
Soepel en stil
De eerste rij-indrukken met de Avensis hebben we opgedaan in de buurt van de Toyota-fabriek in Burnaston, ten noorden van Birmingham. De D4-motor, de direct ingespoten 2-liter VVT-i, maakt meteen indruk door zijn stille loop en zijn soepele kracht. Hij reageert snel op ook maar een geringe druk op het gaspedaal en rijdt als de gesmeerde bliksem door de Engelse herfstbuien. Hij accelereert ook in de vierde versnelling nog vlot naar snelheden die niet alleen in ons land verboden zijn.
De Avensis voelt daarbij lekker stabiel aan. Zijn gedrag op de typische Engelse landweggetjes is betrouwbaar en op de Motorway blijft hij mooi op koers. Ook een korte rit met de 1,8-literversie viel niet tegen. Uiteraard is hij niet zo snel als de D4, maar je kun er met deze 129 pk sterke variant toch flink de sokken in zetten.
Je kunt wel zeggen dat er met deze beide versies van de nieuwe Avensis niets mis is. Of het moeten de spatlappen zijn, die speciaal op de Engelse uitvoeringen zijn gemonteerd en die op Nederlanders nogal hilarisch overkomen. Laten we maar uitkijken naar de eerste test met de nieuwe Avensis, die 't moet gaan opnemen tegen concurrenten als de Opel Vectra, Peugeot 406, Mazda 626 en de Ford Mondeo. De Avensis staat medio september bij de dealers.