Test: Xpeng G6 - Goed maar niet voordeliger dan een Model Y
Hoe bevalt het op Nederlandse bodem?
112 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Het laat zich niet zo moeilijk raden op welke succesvolle EV Xpeng zijn pijlen richt met de G6. In China konden we al een blokje om met de jongste Xpeng, maar nu kunnen we hem wat beter aan de tand voelen.
Weer een test van een XPeng G6, hoe zit dat?
Eerder konden we al in China achter het stuur kruipen van een G6, inderdaad maar nu hebben we exemplaar die hetzelfde is als die in Nederland leverbaar wordt. In de auto die we daar reden was nog geen Nederlandse of Engelse software versie beschikbaar, dus over de logica en gebruiksvriendelijkheid van het scherm was niet zo veel te zeggen.
En hoe bevalt het op Nederlandse bodem?
Voor onze rijtest op Nederlandse bodem kiezen we voor de kleur van ons nationale elftal, dat spreekt voor zich. De G6 manifesteert zich als een SUV-coupé, waar de Y meer een opgeblazen Model 3 is. Oogverblindende schoonheden zijn het geen van beide, functie gaat boven vorm. We rijden de versie met de grote accu en aandrijving op alle wielen, de Performance dus. De G6 is de eerste Xpeng op het nieuwe SEPA-platform, waarbij het accupakket integraal deel uitmaakt van het chassis. We zien een mooi afgewerkte buitenkant en tellen daar elf camera’s.
Het interieur ziet er eveneens verzorgd uit en daar signaleren we camera nummer twaalf, die de bestuurder observeert. Hoogwaardige materialen, speels vormgegeven, goede pasvorm van alle panelen; niets mis mee. Alles wat je je maar kunt wensen is standaard, tot en met geventileerde zetels en een 960 Watt sterk hifisysteem met 18 speakers (subliem geluid!). Achter het stuur zit je uitstekend en op de achterbank is er meer dan voldoende ruimte. De buitenste twee zitplaatsen zijn verwarmd, naar een knopje zoek je tevergeefs. Maar als je vanaf die positie de spraakassistent de opdracht geeft om je lijf te verwarmen, dan gebeurt dat. Dat moet wel in het Engels, mevrouw Xpeng verstaat geen Nederlands.
Bij de eerste kennismaking ging het niet harder dan 40 km/h, hoe rijdt de G6 boven die snelheid?
Dat een EV stil is, is evident, maar de een in net wat stiller dan de ander. In dit geval is er goed werk gemaakt van de geluidsisolatie, zo blijkt. Dubbel glas opzij, weinig afrolgeluiden en geen hinderlijk windgeruis. Wat betreft recuperatie en motorrespons zijn er verschillende rijmodi, helemaal one pedal doet de G6 niet. Kies je voor ‘sport’ dan word je nog net niet afgeschoten, het gaat echt heel snel. De normale modus is prima. De besturing voelt stevig aan, werkt redelijk direct en is daarmee zeker niet afstandelijk. Het onderstel verwerkt de vele verkeersdrempels op de binnendoor route gewoon goed en andere oneffenheden wekken evenmin irritatie. Een heel toegankelijke auto al met al waarin je je snel thuis voelt als bestuurder.
En hoe is de bediening?
De bediening verloopt grotendeels via het nét geen 15 inch tellende scherm en werkt snel. Alle hoofdmenu’s staan in een balkje links en je vindt vlot je weg door alle onderliggende menu’s. Ook dit is goed afgekeken. Het aantal assistentiesystemen is ontelbaar en met XPilot kun je op de snelweg een beetje autonoom rijden, inclusief rijstrook wisselen. Het komt overeen met de uitgebreide, €3.800 kostende Autopilot van Tesla. We proberen het uit op de A2. De G6 blijft rustig tussen de lijnen, maar de adaptieve cruisecontrol reageert wel heel paniekerig op een invoegende voorganger en brengt hem vervolgens traag op gang. Dat neemt niet weg dat de totaalindruk van de Xpeng G6 goed is, nuchter beschouwd zakt hij nergens door het ijs. Significant voordeliger dan de Tesla Model Y is hij echter evenmin.
Deel jouw ervaringen met je auto! Je kunt mensen die op zoek zijn naar een andere auto helpen door in een gebruikersreview jouw ervaringen met je auto te delen! Dat kun je doen door na inloggen op deze site je auto aan te melden en een review te plaatsen. Had je al een review van je auto staan? Dan kun je ook een nieuwe review bij de auto als aanvulling plaatsen. |
PRIVATE LEASE Xpeng G6

Lezersreacties (112) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.