Test: Welke zijn de beste 4x4 winterbanden 225/60R18?
Altijd grip op de zaak
Vierwielaandrijving alleen is niet genoeg om je veilig door het winterseizoen te loodsen. Tenminste, als Koning Winter zich weer eens van zijn strenge kant laat zien. Alleen winterbanden veranderen je 4x4 in een echte winterkoning.
Veel bestuurders van SUV’s en 4x4’s vertrouwen nog steeds op vierwielaandrijving om hun auto’s veilig door de winter te manoeuvreren. Vierwielaandrijving alleen is echter niet genoeg om uit de voeten te kunnen onder die omstandigheden. Het kiezen van de juiste banden is net zo belangrijk, zo niet belangrijker, zoals onze winterbandentest laat zien. Daarbij hebben we ook een zomerband onderworpen aan alle testdisciplines.
Tractie van vierwielaandrijving maar een deel van het verhaal
Vierwielaandrijving verbetert absoluut de tractie van een auto door het vermogen over alle vier de wielen te verdelen. Dit is handig bij het wegrijden en het helpt ook bij het accelereren op gladde oppervlakken. Tractie is echter maar een deel van het veiligheidsverhaal. Bij het remmen en het nemen van bochten zijn winterbanden cruciaal om de auto onder controle te houden. De ideale combinatie voor winterse omstandigheden is dus vierwielaandrijving in combinatie met winterbanden. Deze combinatie biedt maximale veiligheid, stabiliteit en rijplezier op winterse wegen. Zo kom je altijd goed beslagen ten ijs, wat Koning Winter ook in petto heeft.
Testonderdelen op sneeuw
- Bochtgedrag: De sneeuwkoningen van het seizoen zijn ongetwijfeld de banden van Firestone, Hankook en Michelin. Het gebrek aan grip van de testkandidaten van Bridgestone en Falken bederft daarentegen het rijplezier aanzienlijk.
- Tractie: Vierwielaandrijving is in combinatie met goede winterbanden een garantie voor betrouwbaar wegrijden op ijs en sneeuw. Michelins Pilot Alpin 5 SUV pakt op dit testonderdeel een kleine voorsprong.
- Remmen: De winterbanden van Hankook en Firestone zorgen ook voor de kortste remweg op vastgereden sneeuw. De zomerband heeft een twee keer zo lange remafstand nodig.
Testonderdelen op nat wegdek
- Aquaplaning en bocht-aquaplaning: Bij hevige regen of smeltende sneeuw ligt het gevaar van aquaplaning op de loer. De band van Bridgestone biedt de grootste veiligheidsreserves, samen met de band van B-merk Firestone van hetzelfde concern. De band Superia verliest bij een relatief lage snelheid het contact met de weg.
- Rotonde en rijgedrag: De banden van Goodyear, Michelin en Bridgestone zijn de veiligste banden om op nat wegdek mee te rijden, met goede grip en een betrouwbare zijwaartse grip. De zomerband daarentegen biedt geen overtuigende zijwaartse grip bij lage temperaturen.
- Remmen: Op nat wegdek pakt de Scorpion Winter 2 van Pirelli met een korte remweg de eerste plaats, op dit testonderdeel ruim voor zijn concurrenten en de zomerband die we eveneens hebben getest. De Firestone en Falken geven iets minder dan een autolengte weg, maar bij de goedkope band van het merk Superia gaat het helemaal fout. Met deze band heeft de testauto ruim tien meter meer nodig om tot stilstand te komen na een gesimuleerde noodstop.
Testonderdelen op droog wegdek
- Bochtgedrag: Op droog wegdek bieden de banden van Michelin en Continental een goede zijwaartse grip en directe instuurreacties, wat voor een veilig en dynamisch weggedrag zorgt.
- Remmen: Winterbanden hebben ontwerpgerelateerde nadelen ten opzichte van zomerbanden. Bij een noodstop hebben ze een extra wagenlengte nodig om tot stilstand te komen.
- Rolweerstand: Michelin stelt teleur met de slechtste waarde (label C), vergeleken met de Continental (label B) weet de band het brandstofverbruik met ongeveer zes procent te verlagen.
- Geluid (bij voorbijrijden): Banden met weinig afrolgeluid, zoals Michelins Pilot Alpin 5 SUV, kunnen de geluidsoverlast langs drukke wegen in elk geval een beetje verminderen.
Top-5 4x4 winterbanden 225/60R18
- Continental WinterContact TS 870 P
- Michelin Pilot Alpin 5 SUV
- Goodyear UltraGrip Performance + SUV
- Pirelli Scorpion Winter 2
- Vredestein Wintrac Pro
De testparcoursen
50 kilometer boven de poolcirkel, bij de Finse stad Ivalo, voerden we onze tests uit op de besneeuwde wegen van het UTAC-winterterrein. Voor tests op asfalt gingen we naar het TRIWO-testcentrum in de Duitse regio Hunsrück en het ATP-testterrein in het eveneens Duitse Emsland.
Uitgebreide resultaten en grafieken
Alle resultaten zijn ook weergegeven in grafieken, net als een overzicht van alle banden en hun prestaties. Deze kunnen we niet op de webpagina tonen maar je vindt die in het PDF dat je op deze pagina kunt downloaden.
Prijsvergelijker
Met de AutoWeek Autobanden Prijsvergelijker bieden we je een handige tool om de scherpste aanbiedingen op banden te vinden. Op dit moment geeft de prijsvergelijker een overzicht van het volledige aanbod van zestien verschillende bandenaanbieders. Ook zijn hier de uitslagen van alle bandentests van de afgelopen 9 jaar terug te vinden.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
Vierwielaandrijving is een voordeel bij wegrijden en accelereren, maar is geen vervanging voor winterbanden bij het rijden op sneeuw en ijs. Winterbanden zijn ontworpen om optimale prestaties te leveren in koude en winterse wegomstandigheden. De vier winterbanden die in deze test het predicaat voorbeeldig krijgen, zorgen voor ontspannen rijden in het koude seizoen met voldoende veiligheidsreserves.
Lees ook
In welke wintersportlanden zijn winterbanden verplicht?
De échte winterband herken je aan het 3PMSF-logo
In deze Franse gemeenten moet je winterbanden of sneeuwkettingen hebben
Moet je bij een 4WD alle banden tegelijk vervangen?
Test: Skoda Elroq RS - snel, maar de beleving mist
Lezersreacties (13) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.