Test: Volkswagen Tiguan 1.5 TSI eHybrid - Plug in hybride SUV kan van alles wat

Alleskunner overtuigt, maar inspireert niet

Volkswagen Tiguan 1.5 TSi eHybrid
AutoWeek 4 2025
AutoWeek 4 2025

Je leest het in AutoWeek 4 2025

In principe is een plug-in hybride als de Volkswagen Tiguan 1.5 TSI eHybrid de ultieme allrounder aan het worden. Moderne plug-ins kunnen op papier alle dagelijkse ritten elektrisch, terwijl er voor de vakanties nog een verbrandingsmotor in zit. Combineer dat met de toch al praktische Tiguan en je hebt een pakket dat veel kan. Maar echt willen ...

Wat voor auto is de Volkswagen Tiguan 1.5 TSI eHybrid?

Sommige auto’s zijn op papier zo voor de hand liggend dat je je afvraagt waarom niet iedereen ze bouwt. Goed voorbeeld is de Volkswagen Tiguan 1.5 TSI eHybrid: een ruime koets volgens de geldende SUV-norm, een 19,7-kWh batterij zodat de auto in de praktijk een kleine 100 kilometer elektrisch kan rijden in de winter, een redelijk zuinige 1.5 TSI voor de langere ritten en een prettig onderstel waar je je eigenlijk niet aan kúnt ergeren. Hoewel daar een flink bedrag voor op tafel moet komen, klinkt het alsof je daarna wel de ultieme alleskunner hebt.

Eigenlijk klopt dat in de praktijk ook best redelijk. Laten we beginnen met de aandrijflijn. De eHybrid is er in twee versies, die eigenlijk alleen softwarematig van elkaar verschillen. Zolang je elektrisch rijdt, zijn ze helemaal hetzelfde. Dan drijft een 115 pk en 330 Nm sterke elektromotor via een zestraps DSG de voorwielen aan. Daarmee is de 1.767 kilo zware Tiguan natuurlijk geen geboren sprinter. Toch kom je prima met het verkeer mee, omdat je in alle rust het hele vermogen continu kunt gebruiken. Je voelt dan af en toe de automaat schakelen, waarbij het vermogen even wegvalt, maar verder is het gewoon net een EV. In de (koude) praktijk kom je dan zo’n 90 kilometer ver, als je rustig aan doet. Wil je harder, dan wordt het minder, maar in de zomer zul je ongetwijfeld die psychologische grens van 100 kilometer kunnen halen. Opladen gaat met 11 kW wisselstroom of met 40 kW gelijkstroom. Dat laatste is overigens een beetje verwarrend, want eerder had Volkswagen het zelf over maximaal 50 kW. Dat blijkt echter in de praktijk zo zeldzaam haalbaar dat de importeur nu 40 kW als maximum aanhoudt. Wij komen zelf niet verder dan een dikke 30, maar met temperaturen net onder het vriespunt laden alle auto’s trager. Die 40 klinkt dus aannemelijk, die 50 misschien op een gouden dag in de zomer. Maar goed, het feit dat je DC kunt laden, is al een streepje voor op veel andere PHEVs. Wil je meer vermogen of is de batterij leeg, dan schakelt de 1.5-viercilinder turbomotor bij. Afhankelijk van de keuze die je maakt bij het bestellen levert die maximaal 150 pk en 250 Nm óf 177 pk en 250 Nm. Het gaat dus echt om een verschil in software, waardoor de sterkere versie bovenin meer vermogen kan leveren. De totaalcijfers zijn 204 pk en 350 Nm of 272 pk en 400 Nm. Inmiddels hebben we ervaring met beide aandrijflijnen en op basis daarvan zouden wij zeggen: hou die €2.000 lekker in je zak of besteed ze aan leuke opties, want in de praktijk is het verschil in prestaties niet zo relevant. Zeker niet als je veel elektrisch rijdt, want dan zijn ze identiek. Met 204 pk is de Tiguan echt snel genoeg en hoe meer vermogen je vraagt, hoe vaker je tegen het probleem aanloopt dat de DSG-versnellingsbak een beetje gaat hakken. Rijd je rustig, dan gaat het veel lekkerder. De Tiguan is sowieso geen auto die graag hard wil.

Volkswagen Tiguan 1.5 TSi eHybrid

Het interieur van de Volkswagen Tiguan is ergonomisch goed doordacht.

Krijgt de Volkswagen Tiguan 1.5 TSI eHybrid ook die chique dempers?

Dat komt natuurlijk door het gewicht, maar ook door de afstemming van het onderstel. Dat is op de eHybrids standaard voorzien van de nieuwe adaptieve schokdempers met twee kleppen, Dynamic Chassis Control Pro in Volkswagen-jargon. Marketingtermen daargelaten zijn dat wel mooie stukjes techniek, die de in- en uitgaande slag onafhankelijk kunnen bijstellen. Het effect daarvan is dat je veel minder dan voorheen het idee hebt met een enorm grote auto op pad te zijn. De dempers brengen enorm veel rust in de auto, waardoor het comfort zelfs op 20-inch wielen bijzonder goed is en je daarbij toch vertrouwen krijgt dat het onderstel een ruime veiligheidsmarge heeft ingebouwd. Eigenlijk is het enige waar het aan ontbreekt een beetje plezier. De Tiguan zal te allen tijde doen wat je van hem verlangt, maar zelden krijg je het idee dat de auto dat ook zelf zou willen. Dat het anders kan, bewijst de Cupra Formentor, die met dezelfde techniek wel heel vermakelijk rijdt. In de Tiguan blijft het allemaal wat koel en afstandelijk. Het werkt echter wel allemaal heel goed.

Hoe is de ruimte aan boord van de Volkswagen Tiguan 1.5 TSI eHybrid?

De passagiers zullen het ongetwijfeld kunnen waarderen dat je wat minder wordt uitgenodigd om door te rijden. Sowieso hebben die passagiers het goed aan boord van de Tiguan. Voorin zitten heel fijne stoelen en hoewel de achterbank natuurlijk minder ruimte biedt om lekker alles zelf in te stellen, kun je er wel in twee ongelijke delen mee schuiven en de rugleuning verstellen. Helemaal plat kan uiteraard ook en dan ontstaat er een flinke bagageruimte van 1.486 liter. Iets minder dan de versie zonder plug-in techniek, waar 1.650 liter in past, nog altijd meer dan voldoende voor de meeste situaties. Met de achterbank in gebruik blijft er 490 liter over. Ook daarvoor geldt: in de gewone 1.5 TSI krijg je meer (652 liter), maar je zult het in de praktijk niet echt missen.

Volkswagen Tiguan 1.5 TSI eHybrid

Zowel passagiers als bagage hebben voldoende ruimte aan boord van de Volkswagen Tiguan eHybrid.

Helemaal voorin zit een lekker degelijk en gebruiksvriendelijk dashboard. Er zit heel veel verstopt in het multimediasysteem, maar dat laat zich wel vrijwel volledig naar eigen inzicht indelen. De functies die je graag regelmatig bedient, kun je dus zo instellen dat je ze met twee klikken bedient. En ja, die sliders voor de temperatuur en het volume zijn nog altijd niet heel briljant, maar op de middentunnel zit een grote volumeknop en de temperatuur verstel je gelukkig niet zo vaak. Het digitale instrumentarium kent veel mogelijkheden en laat zich gemakkelijk aflezen. Op het stuur zitten tegenwoordig weer gewone fysieke knoppen en zo is Volkswagen ergonomisch weer aan het terugkeren naar zijn oude vorm.

De Volkswagen Tiguan 1.5 TSI eHybrid is zeker goed aan de prijs?

Wat altijd is gebleven, is de ambitieuze prijsstelling. De minimumprijs voor de plug-in hybride ligt op €49.990, de sportiever aangeklede R-Line komt al op €54.990 en met wat comfortverhogende zaken als stuur- en stoelverwarming, het head-up display en het grote multimediasysteem loopt de prijs van ons testexemplaar op naar net geen €60.000. Dat is serieus geld, al heb je dan wel een goed uitgeruste auto, ook op veiligheidsgebied. Sterker nog: het zou soms wel een tikkeltje minder mogen met alle piepjes, bellen en ingrepen. Maar goed, we hadden al geconcludeerd: het moet niet te leuk worden.

Volkswagen Tiguan 1.5 TSi eHybrid

De Volkswagen Tiguan 1.5 TSI eHybrid kan zelfs snelladen, hoewel de praktijk beperkt is tot 40 kW.

Oordeel

Het woord alleskunner lijkt te zijn uitgevonden voor de Tiguan eHybrid. De prestaties op alleen de elektromotor sprankelen niet, maar zijn prima voor elke dag en met zo’n 90 kilometer bereik kom je zelfs in de wintermaanden bijna overal elektrisch. Voor die incidentele lange rit heb je een redelijk efficiënte hybride aandrijflijn en ondanks al die techniek rijdt de Tiguan fijn comfortabel en is er een flinke hoeveelheid binnenruimte. Eigenlijk blijven er dan maar twee nadelen over. De eerste is de prijs, die behoorlijk fors is als je een beetje luxe wilt. Ten tweede ben je de Tiguan vergeten zodra je uitstapt. Het is echt een gebruiksvoorwerp, maar dan wel een veelzijdig gebruiksvoorwerp.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Tiguan 1.5 eHybrid 204pk R-Line Edition
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 53.835

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, plug-in hybride
Cilinderinhoud 1.495 cc
Maximaal vermogen 150 kW / 204 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 350 Nm bij 1.500 tpm
Accu capaciteit (bruto) 26 kWh
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 4.539 mm / 1.842 mm / 1.660 mm
Wielbasis 2.676 mm
Massa leeg 1.767 kg
Laadvermogen 633 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 750 kg
Banden235/50R19Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,2 s
Brandstofverbruik 0,5 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 11 g/km

PRIVATE LEASE Volkswagen Tiguan

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (100) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum