Test: Volkswagen Tiguan – Waarom de nieuwe niet helemaal nieuw is

Alles anders, toch hetzelfde

96 reacties

Video

De Volkswagen Tiguan is helemaal nieuw. Althans, er is een nieuwe generatie van de Volkswagen Tiguan. Stiekem leent die echter heel veel van de vorige Tiguan

Wacht even, de Volkswagen Tiguan in deze test is toch helemaal nieuw?

Nou, het is een hele nieuwe generatie Volkswagen Tiguan, de derde inmiddels. Onderhuids komen er echter best wel wat onderdelen in aangepaste vorm over van de vorige generatie van de Tiguan. Het MQB-platform bijvoorbeeld, dat nu MQB Evo heet, maar niet vanaf de eerste schroef nieuw is. Dat kun je bijvoorbeeld zien aan de maatvoering. Hoogte, breedte en wielbasis zijn niet of nauwelijks anders dan bij de vorige Tiguan. Hij is wel drie centimeter langer en dat levert 37 liter extra bagageruimte op voor een totaal van 652. Dat is een boel en ook op de achterbank is de Tiguan erg ruim.

Het interieur ziet er prima uit en het werkt goed.

Is het interieur van de Tiguan dan ook hetzelfde?

Nee, op dat vlak voelt de nieuwe Tiguan echt nieuw. Mooie materialen en afwerking en optioneel een 15-inch multimediasysteem, dat we kennen uit bijvoorbeeld de ID7. Het ziet er gelikt uit, reageert snel en je kunt er veel zelf aan instellen. Dat is fijn, want zo kun je de functies die je snel wilt bedienen ook snel bereiken tijdens het rijden.

Over rijden gesproken: is de Tiguan op dat vlak veranderd?

Niet wezenlijk. De Tiguan rijdt nog steeds als een Volkswagen: niet spannend, wel goed. Wel zijn er optioneel nieuwe adaptieve dempers onder de noemer Dynamic Chassis Control Pro. Die kunnen dankzij twee kleppen de in- en uitgaande slag van de demper apart regelen en dat levert een comfortabeler rijbeleving op, terwijl er tegelijkertijd ook meer grip is. Verder is het een hoge Golf. Of een grote T-Roc.

Mede dankzij de 'gesloten' neus daalde Cw-waarde van 0,33 naar 0,28.

Welke motoren zitten er in de Tiguan?

In ons land kun je kiezen uit twee aandrijflijnen, de 1.5 eTSI mild hybrid of de 1.5 eHybrid plug in-hybride. Beide zijn er in twee uitvoeringen. De 1.5 eTSI is altijd gekoppeld aan een zeventraps DSG-automaat, maar kan 130 pk en 200 Nm op de been brengen, of 150 pk en 250 Nm. Die laatste versie was aanwezig en is eigenlijk het minimum voor de Tiguan. We kunnen echter ook rijden met de 204 pk plug in hybride en dat lijkt de beste versie te gaan worden. De 115 pk elektromotor doet in alle rust zijn werk en dankij een nieuwe, 19,7 kWh grote batterij kom je er zo'n 100 kilometer ver op. Moet de 150 pk 1.5 TSI bijspringen, dan gaat dat bijna onmerkbaar en hij hoeft vervolgens veel minder hard te werken dan in de mild hybrid-versie. Er is overigens ook een versie waarbij de 1.5 TSI 177 pk levert, waarmee de maximumcijfers stijgen van 204 pk en 350 Nm naar 272 pk en 400 Nm. Omdat de elektromotor niet verschilt, is de meerwaarde van die versie vermoedelijk niet zo heel groot.

Fysieke knoppen op het stuur zijn terug en dat is goed nieuws voor de ergonomie.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Tiguan 1.5 eTSI 150pk R-Line Business
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 53.915

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, mild-hybrid
Cilinderinhoud 1.495 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 250 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.539 mm / 1.842 mm / 1.660 mm
Wielbasis 2.676 mm
Massa leeg 1.516 kg
Laadvermogen 604 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 750 kg
Banden255/40R20Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,1 s
Brandstofverbruik 6,5 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 149 g/km

PRIVATE LEASE Volkswagen Tiguan

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (96) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum