Test: Volkswagen Tiguan – Waarom de nieuwe niet helemaal nieuw is
Alles anders, toch hetzelfde
96 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De Volkswagen Tiguan is helemaal nieuw. Althans, er is een nieuwe generatie van de Volkswagen Tiguan. Stiekem leent die echter heel veel van de vorige Tiguan
Wacht even, de Volkswagen Tiguan in deze test is toch helemaal nieuw?
Nou, het is een hele nieuwe generatie Volkswagen Tiguan, de derde inmiddels. Onderhuids komen er echter best wel wat onderdelen in aangepaste vorm over van de vorige generatie van de Tiguan. Het MQB-platform bijvoorbeeld, dat nu MQB Evo heet, maar niet vanaf de eerste schroef nieuw is. Dat kun je bijvoorbeeld zien aan de maatvoering. Hoogte, breedte en wielbasis zijn niet of nauwelijks anders dan bij de vorige Tiguan. Hij is wel drie centimeter langer en dat levert 37 liter extra bagageruimte op voor een totaal van 652. Dat is een boel en ook op de achterbank is de Tiguan erg ruim.
Het interieur ziet er prima uit en het werkt goed.
Is het interieur van de Tiguan dan ook hetzelfde?
Nee, op dat vlak voelt de nieuwe Tiguan echt nieuw. Mooie materialen en afwerking en optioneel een 15-inch multimediasysteem, dat we kennen uit bijvoorbeeld de ID7. Het ziet er gelikt uit, reageert snel en je kunt er veel zelf aan instellen. Dat is fijn, want zo kun je de functies die je snel wilt bedienen ook snel bereiken tijdens het rijden.
Over rijden gesproken: is de Tiguan op dat vlak veranderd?
Niet wezenlijk. De Tiguan rijdt nog steeds als een Volkswagen: niet spannend, wel goed. Wel zijn er optioneel nieuwe adaptieve dempers onder de noemer Dynamic Chassis Control Pro. Die kunnen dankzij twee kleppen de in- en uitgaande slag van de demper apart regelen en dat levert een comfortabeler rijbeleving op, terwijl er tegelijkertijd ook meer grip is. Verder is het een hoge Golf. Of een grote T-Roc.
Mede dankzij de 'gesloten' neus daalde Cw-waarde van 0,33 naar 0,28.
Welke motoren zitten er in de Tiguan?
In ons land kun je kiezen uit twee aandrijflijnen, de 1.5 eTSI mild hybrid of de 1.5 eHybrid plug in-hybride. Beide zijn er in twee uitvoeringen. De 1.5 eTSI is altijd gekoppeld aan een zeventraps DSG-automaat, maar kan 130 pk en 200 Nm op de been brengen, of 150 pk en 250 Nm. Die laatste versie was aanwezig en is eigenlijk het minimum voor de Tiguan. We kunnen echter ook rijden met de 204 pk plug in hybride en dat lijkt de beste versie te gaan worden. De 115 pk elektromotor doet in alle rust zijn werk en dankij een nieuwe, 19,7 kWh grote batterij kom je er zo'n 100 kilometer ver op. Moet de 150 pk 1.5 TSI bijspringen, dan gaat dat bijna onmerkbaar en hij hoeft vervolgens veel minder hard te werken dan in de mild hybrid-versie. Er is overigens ook een versie waarbij de 1.5 TSI 177 pk levert, waarmee de maximumcijfers stijgen van 204 pk en 350 Nm naar 272 pk en 400 Nm. Omdat de elektromotor niet verschilt, is de meerwaarde van die versie vermoedelijk niet zo heel groot.
Fysieke knoppen op het stuur zijn terug en dat is goed nieuws voor de ergonomie.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Tiguan 1.5 eTSI 150pk R-Line Business |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 53.915 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, mild-hybrid |
Cilinderinhoud | 1.495 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 250 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.539 mm / 1.842 mm / 1.660 mm |
Wielbasis | 2.676 mm |
Massa leeg | 1.516 kg |
Laadvermogen | 604 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 750 kg |
Banden | 255/40R20Prijzen |
Topsnelheid | 210 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,1 s |
Brandstofverbruik | 6,5 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 149 g/km |
PRIVATE LEASE Volkswagen Tiguan
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI Life Edition 150PK DSG full led, trekhaak, standkachel, adaptive cruise, side assist, stoelverwarming voor & achter, stuurwielverwarming, achteruitrijcamera, alarm, keyless, virtual pedal, 19" lichtmetaal
- 2025
- 1.029 km

Volkswagen Tiguan 1.5 eHybrid 204 PK DSG Life Edition | LED | Navigatie Via Smartphone | Trekhaak | Stoel & Stuurwielverwarming |
- 2025
- 10 km

Volkswagen Tiguan 1.5 eHybrid R-Line Edition 204PK / 150kW HD LED Matrix IQ.Light, elektr. verst. panoramadak, Keyless Entry, rondomzicht camera, 3-zone Climatronic, head-up display, high-end audio installatie, achteruitrijcamera, verwarmbare voorstoelen met massagefunctie, draadloos Apple Carplay & Android Auto, verwarmbaar stuurwiel, full map navigatie, file assistent, autonome parkeerfunctie, 20'' LMV 'Leeds'
- 2025
- 8 km
Lezersreacties (96) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.