Test: Toyota GR Supra A90 Final Edition – sneller, scherper en nóg leuker
Het beste voor het laatst
30 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Hoe leuk de ‘gewone’ Toyota GR Supra ook is, het kan altijd bruter. Met oog op het nadere afscheid heeft Gazoo Racing daarom alles uit de kast voor de ultieme uitzwaaiversie: de A90 Final Edition.
Huh, stopt Toyota met de Supra?
Inderdaad, begin volgend jaar is het gebeurd met de auto die in 2019 op de markt kwam. Of het nu met een zescilinder was, een vierpitter, met een automaat of met een handbak: het was elke keer een feest om mee te rijden. Een verkoophit is de GR Supra nooit geweest, een imagobooster des te meer. Een model bovendien dat, net als de GR Yaris, een logisch uitvloeisel is van de inzet van Gazoo Racing in de auto- en rallysport. Gelukkig wordt het gat dat de Supra achterlaat in de toekomst opgevuld door, zoals Toyota ons heeft beloofd, iets dat ons niet zal teleurstellen. Maar wanneer dat is, welke naam en vorm die auto krijgt en wat voor motor daarin komt, daarover wil Toyota nog niets kwijt.
Wat is die Toyota GR Supra A90 Final Edition voor auto?
Kort door de bocht gezegd heeft de A90 meer vermogen, een onderstel dat is afgeleid van de GT4-raceversie en allerlei aerodynamische verbeteringen, zoals een joekel van een vleugel achter en aan de voorzijde allerlei lipjes en spoilertjes. De lichtgewicht wielen (19 inch voor, 20 inch achter) zijn geschoeid met Michelin Pilot Sport Cup 2-banden, die 10 millimeter breder dan het rubber onder de reguliere Supra. Daarachter huizen extra forse Brembo-remmen. In de cockpit zijn carbon racekuipen gemonteerd, rood bekleed voor de bestuurder, zwart voor de bijrijder. Daarnaast is er een overvloed aan rood alcantara en carbon details.
Het stuurgedrag is aangescherpt.
Er zat dus nog wat rek in die BMW-motor?
Dankzij onder meer een nieuw inlaattraject, een aangepaste katalysator, geoptimaliseerde software en een verbeterde koeling heeft de 3.0 zes-in-lijn 441 pk in plaats van de standaard 340 stuks. Het koppel is daarnaast gestegen van 500 naar 571 Nm. Het maakt het blok nóg smeuïger, de drieliter reageert beduidend directer en krachtiger op de input van je rechtervoet. Van 0 naar 100 km/h gaat in 4,3 seconden; dat is ‘slechts’ drie tienden sneller dan standaard, wat ons betreft is het gevoel dat de motor je echter geeft veel belangrijker. Het mooie is dat een aanzienlijk deel van de extra krachten in de tweede helft van het toerenbereik vrij komen, dat maakt het karakter veel meer ‘racy’. Hij trekt net iets overtuigender door, het aangescherpte geluid van de titanium uitlaatdemper van Akrapovič maakt de sensaties compleet. De Final Edition is overigens altijd uitgerust met de handgeschakelde zesbak (iMT) waarmee we al eerder kennismaakten.
Als je hem zo ziet, stuurt die Toyota GR Supra ook wel lekker, zeker?
Sterker nog, de aangescherpte stuurgedrag maakt van de A90 werkelijk een andere auto. Geen wonder als je de lijst met aanpassingen aan het chassis, de carrosserie en het onderstel ziet. Om te beginnen zijn er allerlei verstevigingen aangebracht om de stijfheid te vergroten. Zo zijn er sterkere subframes gemonteerd, een verstevigingsbalk tussen de voorste veerpoten en een soort ‘klimrek’ in de bagageruimte die de torsie van de achterkant minimaliseert. Verder is er een verstelbare ophanging met hardere veren en dempers, plus dito anti-rollbars. De auto staat twee centimeter lager, daarnaast is de camber van de voorwielen naar wens op 2°48’ te zetten.
Je kunt echt knalhard de hoek om met deze Japanse straatracer.
Gaat dat niet ten koste van het speelse karakter?
De auto reageert beduidend directer en preciezer en roteert vervolgens veel natuurlijker om zijn middenas. Daarbij blijft hij feilloos communiceren, wat zelfs bij hoge snelheden voor veel vertrouwen zorgt. Dat is fijn, want je kunt echt knalhard de hoek om met deze Japanse straatracer. De grenzen liggen ver weg, maar wie die durft te benaderen wordt niet teleurgesteld. Dan blijkt er nog steeds voldoende marge - en vooral gevoel - in te zitten om mee te spelen. Sterker nog, de bewegingen die hij maakt en de feedback die hij blijft geven zijn ‘eerlijker’ dan in de standaard Supra.
Dus ik moet snel naar de Toyota-dealer?
Nou, dat heeft niet zoveel zin. Er worden slechts 300 exemplaren van de Final Edition geproduceerd, en daarvan komt er één naar Nederland. Die is helaas al verkocht. Het voordeel daarvan is dat je €190.000 in je zak houdt, want dat is het prijskaartje van deze ultieme Supra.
Er is een overvloed aan rood alcantara.
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Supra 2.0 Launch Nederlandse auto/Navigatie/Achteruitrijcamera/Stoelverwarming/Cruise control/Inklapbare spiegels/DAB+/Apple carplay/Stoelverwarming/Parkeersensoren
- 2021
- 72.866 km

Toyota Supra 3.0 Legend Premium 340 PK | Origineel NL | Leder |
- 2020
- 87.301 km

Toyota Supra 2.0 Launch Premium
- 2022
- 35.753 km