Test: Toyota GR Corolla - Ondanks 305 pk niet leuker dan GR Yaris

Te niche voor Euro 7-aanpassingen

Toyota GR Corolla
Toyota GR CorollaToyota GR CorollaToyota GR CorollaToyota GR CorollaToyota GR CorollaToyota GR CorollaToyota GR Corolla
AutoWeek 8 2024
AutoWeek 8 2024

Je leest het in AutoWeek 8 2024

Officieel is hij niet verkrijgbaar in Europa, maar we zijn erg nieuwsgierig of de Toyota GR Corolla een serieuze concurrent zou zijn van modellen als de Volkswagen Golf R. Hoog tijd dus voor een test.

Waarom kwam de GR Corolla niet naar Europa?

Het had zo mooi kunnen zijn als Toyota deze GR Corolla naar Europa had gehaald. Dan zouden de fans van de GR Yaris blij zijn, een geschikte tweede auto voor het gezin hebben en eigenaren van een Golf R of Honda Civic Type R recht in de ogen kunnen kijken. Helaas vissen Europeanen achter het net als ze zo’n rappe Corolla wel zien zitten. Het is als bij de Hyundai Avante N die onlangs schitterde op deze site. De Koreanen en Japanners kiezen voor een vergelijkbare strategie: in het geval van dit soort nichemodellen steken ze liever geen geld in aanpassingen om aan de Euro 7-emissienorm te voldoen, zoals de montage van een benzinepartikelfilter.

Maar de GR Yaris doet het hier toch best aardig?

Toyota heeft met de GR Yaris ook allang bewezen waartoe het in staat is. Die uitvoering was in no time uitverkocht. Toyota heeft te weinig exemplaren naar ons continent gestuurd; sommige liefhebbers wachten nog steeds op hun auto. De Supra en GR86 zijn leuk, maar geen geschikte opties als je ook een gezin mee wilt nemen. En dat terwijl er wel degelijk een Golf R-concurrent is: de GR Corolla, alleen aan de andere kant van de Atlantische Oceaan leverbaar. Hoe kan het dan dat je op deze pagina’s toch zo’n Gazoo-creatie met Duits kenteken ziet? Heel eenvoudig, omdat er bedrijven zijn die petrolheads met een bijzondere smaak bedienen. Zoals Toyota-dealer Kirschweiler in het Duitse Idar-Oberstein, die liefst drie exemplaren van de Corolla GR heeft staan. Een perfecte kans om deze creatie eens aan de tand te voelen.

Deze Toyota GR Corolla is van het Duitse GR Center Autohaus Kirschweiler.

De GR Yaris is al zo duur, wat zou GR Corolla kosten?

Ga er maar even voor zitten: €86.480, zonder Nederlandse belastingen welteverstaan. Ter vergelijking: in de VS rekent de dealer 35.900 dollar voor de basisversie Core en 42.900 dollar voor de Circuit Edition die wij reden. Voor iedereen die nu gaat googelen en ‘dollar-converter’ intypt: deze GR Corolla zou op het moment van schrijven het equivalent van respectievelijk 32.700 en 39.180 euro hebben gekost. Ruim meer dan 80.000 euro is een flinke sloot geld, maar het bedrag komt uiteraard niet uit de lucht vallen. Bij de desbetreffende Toyota-dealer rekenen ze voor: btw, invoerrechten, vrachtkosten, het uitvoeren van modificaties inclusief verlichtingssysteem en uitlaatsystemen en het uitvoeren van WLTP-tests, de montage van een rode mistlamp plus de Amerikaanse dealertoeslag van ongeveer 15.000 dollar.

Is de GR Corolla zo veel waard?

Zonder een meter gereden te hebben kunnen we het antwoord geven: nee, hij is te duur. Toch willen we weten wat we er eventueel aan missen. Hoe zou hij zich verhouden tot de concurrentie en zijn kleine broertje, de Yaris? Met zijn 305 pk neemt hij het indirect op tegen de Mercedes-AMG A 35, Audi S3, BMW M135i en Volkswagen Golf R. Die kosten ook wel €70.000 en meer maar dan zit de Nederlandse bpm er al bij. 

Maar wel heel bijzonder, toch, zo'n GR Corolla?

Eerst een paar feiten over de technologie. In principe zouden we hier kunnen volstaan met de opmerking ‘acht centimeter’. Pardon? Ja, het enige grote verschil tussen de GR Yaris en de dito Corolla is de langere wielbasis van het vierdeurs model. De rest is bijna een-op-een overgenomen van het kleine pretmachientje. Onder de motorkap ligt ook in de Corolla de krachtigste in serie geproduceerde driecilindermotor ter wereld. De 1.6 levert in dit geval echter maar liefst 305 pk dankzij aanpassingen van het uitlaatsysteem en de elektronica, in plaats van 261 pk en 370 Nm. De uit de kluiten gewassen turbo is op kogellagers gemonteerd. De motor zelf is aan één kant hydraulisch gemonteerd om trillingen en ongewenste bewegingen te minimaliseren. De enige transmissieoptie is een handgeschakelde zesversnellingsbak. De vierwielaandrijving is ook overgenomen van de Yaris en zou het lichtste systeem op de markt zijn.

Werkt de vierwielaandrijving net zo als die van het kleine driftmonster?

Ja, het is licht maar zeker niet eenvoudig. Het systeem beschikt over een centrale tussenbak van aluminium, die in de normale modus 60 procent van het vermogen naar de voorwielen stuurt. Dan is er de op drifts gerichte vermogensverdeling van 30:70, en in de Track-modus is de verdeling 50:50. De Circuit Edition die wij hebben getest, is ook uitgerust met de Torsen-sperdifferentiëlen die we kennen van de GR Yaris, zowel op de voor- als de achteras.

En hoe zit het met de remmen, de wielen en de vering?

Die zijn allemaal een-op-een overgenomen van de Yaris; de demperafstelling is aangepast aan het hogere gewicht en de langere wielbasis. De meerspaaks Enkei-velgen zijn een halve inch breder. De Corolla is uitgerust met Michelin Pilot Sport 4-banden in de maat 235, tegen de GR Yaris banden in de maat 225/40 R18.

Wat is er allemaal aangepast ten opzichte van een gewone Corolla?

De extra veerpoten aan de achterkant zijn erop gericht om de torsiestijfheid te optimaliseren. En de carrosserie? De voorbumper is agressief vormgegeven met een honingraatgrille en een luchtinlaat met rooster ervoor, terwijl de luchtuitlaten in de motorkap zijn voorbehouden aan de Circuit Edition. De brede wielkasten hebben meerdere sleuven aan de voorzijde en zijn aan de achterkant op de carrosserie geplaatst. Vergeleken met het basismodel maken ze de GR Corolla 20 millimeter breder bij de vooras en 30 millimeter achter. De diffuser achter herbergt wat waarschijnlijk het meest opvallende designdetail van de Toyota GR Corolla is: de drie uitlaatpijpen van het uitlaatsysteem, waarvan de buitenste exemplaren klassiek rond van vorm zijn, terwijl het centrale element ovaal is.

En hoe zit het met het gewicht?

Het dak is gemaakt van zogeheten forged carbon – zeg maar gesmeed koolstofvezel – terwijl de portieren, motorkap en achterklep van aluminium zijn, net als bij de Yaris. De opper-Corolla weegt al met al 1.483 kilo, 200 meer dan de GR Yaris. De concurrentie: een Mercedes-AMG A 35 weegt 1.567 kg, een Audi S3 1.533 kg, een BMW M135i 1.521 kg en een Golf R 1.504 kg. We zijn dus geen appels en peren aan het vergelijken.

Vanbinnen ook anders dan de normale?

Het is niet de eerste keer dat we in een Corolla plaatsnemen, maar het is wel een hele tijd geleden dat we instapten in een exemplaar met een flinke dosis sportiviteit. Het dashboard is in ieder geval geslaagd, niet te modern en te digitaal zoals bij sommige merken, de zitpositie is een tikkeltje te hoog, de zijdelingse steun van de stoelen is goed, de versnellingspook zit binnen handbereik, het centrale beeldscherm in het midden is overzichtelijk ingedeeld. Achter het stuur zit een digitaal display dat je zo kunt configureren dat het een centrale ronde toerenmeter en een toerenbalk weergeeft. De bedieningselementen van de iMT-tussengasautomaat en de ESP-instelling zitten links van het stuur, achter de versnellingspook zit de schakelaar voor de instelling van de vierwielaandrijving en daarboven de tuimelschakelaar waarmee je de rijprogramma’s Eco, Normal, Sport en Custom selecteert. De stuuroverbrenging en de gaspedaalafstelling zijn afzonderlijk aan te passen.

Zo'n driecilinder, klinkt dat een beetje?

Op naar het circuit. Ramen omlaag, oren gespitst: binnenin is het stiller dan buiten – dat is bij de GR Yaris andersom. De drie pijpen trompetteren er lekker op los als je achter de auto staat. De driecilindermotor voorin klinkt echter nogal bedeesd, het geluid wordt kunstmatig sportief gemaakt via de luidsprekers.

Waar komt hij het best tot zijn recht: circuit of straat?

Wat de GR Corolla op het circuit laat zien, is indrukwekkend. Gevoelsmatig zit hij op hetzelfde niveau als de Golf R. De Corolla zuigt zich vastberaden de bochten in en dartelt rond de apex, waarna hij zichzelf met gesperde assen weer het rechte stuk op trekt. De langere wielbasis en de bredere Michelin-banden leggen de lat aanzienlijk hoger dan in de GR Yaris. Alleen wat betreft de motor zijn we minder overtuigd. Hoewel hij er flink aan trekt, zijn de tweeliter turbomotoren van AMG, BMW en Volkswagen veel beter. Dat maakt maar weer eens duidelijk dat je nooit genoeg cilinderinhoud kunt hebben. Het rijden op de snelweg verloopt veel relaxter dan in de kleine Yaris, maar de op 230 km/h begrensde topsnelheid is lachwekkend. De aandrijving en het onderstel laten gemakkelijk 250 km/h en meer toe, een gemiste kans. Het verbruik kan er prima mee door. Een op tien gemiddeld en ruim 1 op 13 als je rustig aan doet.

Hoe snel is de GR Corolla?

Op het circuit weet de Corolla te overtuigen wat betreft dynamiek in de lengterichting. In de startblokken houden we hem met behulp van de handrem op zijn plek, geven vol gas en laten de koppeling met een klap opkomen. Met lichte slip op alle vier de wielen maakt de Corolla toeren en haalt enthousiast door naar de zesduizend tpm. Helemaal bovenin, vlak voordat de toerenbegrenzer ingrijpt, merk je dat de turbomotor het echt moeilijk heeft. Desondanks, als alles op zijn plek valt en met de nauwkeurig aanvoelende zesversnellingsbak snel doorschakelt met behulp van flat shift, kun je de zwaardere Corolla in 5,0 seconden naar de 100 km/laten knallen, even rap als de GR Yaris. Een keurige prestatie, maar al met al is de driecilindermotor te zwak voor zo’n sportief bommetje. Zonde, deze auto had best 350 tot 380 pk kunnen verdragen.

Technische gegevens

Motor 3-cil. in lijn, turbo

Cilinderinhoud 1.618 cc

Max. vermogen 224 kW/305 pk bij 6.500 tpm

Max. koppel 370 Nm bij 3.000-4.600 tpm

Aantal versnellingen 6, handgeschakeld

Aandrijving vier wielen

Afmetingen l/b/h 4,41/1,85/1,45 m

Leeggewicht 1.483 kg

0-100 km/h 5,0 s

Topsnelheid 230 km/h (begrensd)

Gem. verbruik 8,6 l/100 km (1:11,6)

CO2-emissie 191 g/km

  • +Veel rijdynamiek
  • +Overtuigend interieur
  • -Driecilinder weet niet te overtuigen in grotere corolla
  • -Meer vermogen was leuk geweest

Oordeel

Het is op zich een leuke auto, maar hij presteert niet zo sportief als hij eruitziet. Hij klinkt goed en biedt rijplezier, maar het rijden voelt niet beter dan in de GR Yaris . De motor mist vermogen en de cilinderinhoud van de driecilinder schiet ook tekort. Is het jammer dat hij niet naar Europa komt? Ja en nee. Het is een interessant totaalpakket, maar we zien dit geen hype worden

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum