Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Tesla
  • Model 3

Test: Tesla Model 3 Standard Range Plus

Voordeelpakker

117
Tesla Model 3
Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3
Jan Lemkes
  • Jan Lemkes
  • Autotest
11 februari 2020 om 16:41
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 36 2019
AutoWeek 36 2019

Je leest het in AutoWeek 36 2019

Het is ondertussen geen geheim meer dat de Tesla Model 3 de verkoopknaller van bijtellend Nederland in 2019 was. Met de Standard Range Plus lever je wat in als het om actieradius gaat. Is dat heel erg?

De instapversie Standard Range Plus komt aanzienlijk minder ver op een acculading dan de Long Range. In de praktijk komen we ongeveer 350 km ver. Tesla geeft geen accucapaciteit op, maar er wordt gezegd dat er zo’n 50 tot 55 kWh in de Model 3 gaat. Dankzij een driefasenlader is de Tesla bij de juiste laadpaal in zo’n 6 uur weer helemaal opgeladen. Tesla rept met geen woord over vermogen en koppel, maar stelt wel dat de achterwielaangedreven Model 3 Standard Range Plus ongeveer een seconde meer nodig heeft over de sprint van 0 naar 100 dan de Long Range, die dankzij een tweede motor over meer kracht en vierwielaandrijving beschikt. Tractie is er echter ook bij de Standard Range in overvloed en wie hier vol op het ‘gas’ gaat, krijgt een serieuze duw in de rug. Dat draagt bij aan het rijplezier, dat toch al op een zeer hoog niveau staat bij deze auto. Tesla heeft met de Model 3 een uiterst dynamische auto neergezet, die volop profiteert van zijn lage zwaartepunt. Grip is er in overvloed, de auto blijft ook in snelle bochten vlak liggen en de besturing is heerlijk vlezig en communicatief. Wie de stroomvoorraad liever inzet om verder te komen, wordt verblijdt met een stevig afgestelde, maar toch comfortabele auto. Tesla doet een poging om je het werk uit handen te nemen door standaard Autopilot te leveren. Dat bestaat in zijn simpelste vorm uit een actieve rijstrookassistent en adaptieve cruisecontrol, maar is nog verre van foutloos. De auto ziet alles, maar weet zelden goed te anticiperen op vertragend verkeer en remt soms onterecht hard af. De Tesla houdt zich wel goed tussen de lijntjes.

Simpel

De Tesla-app geeft geen inzicht in de verbruiksgeschiedenis, maar werkt wel snel. Met de app dient de telefoon van de gebruiker meteen als ‘handsfree’ sleutel. Daardoor is zelfs het instappen een ervaring bij Tesla. Wegrijden is ook al zo anders dan anders: hier geen startknop, maar simpelweg de auto in ‘D’ zetten en wegrijden. De rijrichtinghendel aan de stuurkolom is een van de weinige fysieke bedieningselementen in een verder leeg en knoploos interieur. Snelheidsmeter, dodehoekassistent, klimaatbeheersing, audio, verstelling van spiegels en stuur plus vrijwel alle andere functies zijn in het centrale touchscreen verstopt. Dat werkt in de praktijk verrassend goed. De reactiesnelheid is top, veelgebruikte onderdelen zijn altijd in beeld en wie wat dieper moet graven, krijgt te maken met een slim ingedeelde menustructuur. Door een slimme samenwerking met gebruikersaccounts hoeven veel zaken bovendien maar één keer te worden ingesteld. Verschillen met de duurdere Long Range-versie van de Model 3 zijn vrijwel allemaal softwarematig. Zo ontbreekt de Spotify-functie en beschikt het op Google Maps gebaseerde navigatiesysteem niet over satellietkaarten. Gelukkig heeft het systeem wel zicht op alle Tesla Superchargers (snelladers) en berekent het net als in andere Tesla’s automatisch hoelang en waar er moet worden geladen om de bestemming te bereiken. De zit achter het stuur is uitstekend en compleet anders dan in de andere twee. Hier geen hoge commandopost, maar een sportief lage zit met een ongebruikelijk ruim zicht naar voren. Door het lege dashboard en de lage neus loopt de voorruit gevoelsmatig tot net boven het asfalt door, wat samen met het standaard aanwezige glazen dak voor een ruimtelijk gevoel zorgt. Helaas is het zicht naar achteren juist zeer  beperkt door toedoen van de hoge kont. Ook hier is achterin genoeg ruimte, hoewel volwassenen in een ongemakkelijke houding worden gedwongen. Het dunne glazen dak is goed nieuws voor de hoofdruimte, die niet overhoudt. Wat gebruiksgemak betreft, levert de Model 3 wat punten in door zijn kleine sedan-achterklep, die het inladen van grote items lastig maakt. De auto slaat echter terug door de beschikbare ruimte veel beter uit te buiten. Zo wordt de bagageruimte van 425 liter door een enorme ‘kelder’ onder de vloer en een kleine extra ruimte voorin aangevuld tot 542 liter.

Uitrusting

Bij Tesla is iedere versie er maar in één uitvoering. Hoewel de Standard Range plus wat zaken moet missen ten opzichte van zijn duurdere broers, zit ook deze auto goed in de spullen. Elektrisch verstelbare en verwarmbare stoelen met bekleding van kunstleer, klimaatregeling, autopilot, 18-inch lichtmetaal en het uitgebreide infotainment- en navigatiesysteem zijn standaard en de optielijst beperkt zich tot kleuren en wielen, een trekhaak en een uitgebreidere versie van Autopilot.

Oordeel

4 sterren

Dankzij korte laadtijden, een eigen snellader-netwerk en een efficiënte aandrijflijn is de Tesla Model 3 een hele goede aanbieding. In vergelijking met concurrenten van dezelfde prijs rijdt de Tesla het fijnst. Verder laat hij zich op een prettige en innovatieve manier bedienen. Een snelle levertijd is verder een pré, hoewel de 4 procent-bijtellingsgrens reeds achter ons ligt.

Signalement

Merk Tesla
Model Model 3 Standard Range Plus
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 48.980

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 1 elektromotor
Maximaal vermogen 175 kW / 238 pk
Maximaal koppel 375 Nm
Accu capaciteit 50 kWh
Lengte / breedte / hoogte 4.694 mm / 1.849 mm / 1.443 mm
Wielbasis 2.875 mm
Massa leeg 1.584 kg
Laadvermogen 476 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 750 kg
Banden235/45R18Prijzen
Topsnelheid 225 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,9 s (fabrieksopgave: 5,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 1,7 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 3,6s
Stroomverbruik (WLTP) 12,0 kWh/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 0 g/km
Actieradius (WLTP) 415 km
Uitgebreide specificaties
  • Bekijk het ruime aanbod Tesla Model 3 occasions van onze partner Autotrack
  • Houd me op de hoogte over de Tesla Model 3
  • Lees meer over elektrische auto's en elektrisch rijden
Tesla Tesla Model 3 Elektrische Auto Nieuwe auto's

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

INFO
Athlon
Athlon
Tesla Model 3 (4D/CVT)
€ 774
Stel samen ▸
ANWB
ANWB
Tesla Model 3 (4D/CVT)
€ 844
Stel samen ▸
Tesla Model 3 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Tesla Model 3 Long Range Autopilot, NL Auto, 4% bijtelling

    Tesla Model 3 Long Range Autopilot, NL Auto, 4% bijtelling

    • 2019
    • 194.885 km

    € 44.995

    Tesla Model 3 LONG RANGE 462PK AWD INCL. BTW - AUTOPILOT

    Tesla Model 3 LONG RANGE 462PK AWD INCL. BTW - AUTOPILOT

    • 2019
    • 61.689 km

    € 53.845

    Tesla Model 3 Long Range *PRIJS IS INCL BTW *40.860,- EXCL. BTW* | AUTOPILOT | LEDER | PANORAMADAK |

    Tesla Model 3 Long Range *PRIJS IS INCL BTW *40.860,- EXCL. BTW* | AUTOPILOT | LEDER | PANORAMADAK |

    • 2019
    • 54.335 km

    € 49.440

Meer Tesla Model 3 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Tesla Model 3

    304
    • 2 november 2021
  • Het Tesla Model 3 rijders topic

    8
    • 16 oktober 2021

Lezersreacties (117) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Tesla Model 3 specificaties
  • Tesla Model 3 occasions
  • Tesla Model 3 video's
Advies en informatie
  • Tesla Model 3 tests
  • Tesla Model 3 gebruikersreviews
  • Tesla Model 3 index
PREMIUM
Mercedes-AMG A45 S – Tesla Model 3 Performance - Dubbeltest

Mercedes-AMG A45 S – Tesla Model 3 Performance - Dubbeltest

Mercedes heeft de nieuwe topversie van de A-klasse gepresenteerd, de AMG A 45 S. Traditioneel...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Tesla Model 3 Long Range AWD (2021)

    Tesla Model 3 Long Range AWD (2021)

    2
    • 8 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)

    Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)

    5
    • 12 april 2022
  • Gebruikersreview
    Tesla Model 3 Long Range AWD (2022)

    Tesla Model 3 Long Range AWD (2022)

    10
    • 10 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)

    Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)

    9
    • 8 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)

    Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)

    33
    • 21 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Tesla Model 3 Long Range (2019)

    Tesla Model 3 Long Range (2019)

    2
    • 6 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)

    Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)

    8
    • 23 januari 2022
meer reviews
Test: Polestar 2 vs. Tesla Model 3

Test: Polestar 2 vs. Tesla Model 3

Voor een nieuw merk geniet Polestar al enorm veel bekendheid in Nederland. Een hype die we...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Tesla Model 3 populairste auto in Europa

    Tesla Model 3 populairste auto in Europa

    325
    • 2 mei 2022
  • Nieuws
    Hoeveel capaciteit heeft accu van Tesla Model 3 LR na ruim 130.000 km?

    Hoeveel capaciteit heeft accu van Tesla...

    470
    • 30 april 2022
  • Nieuws
    Tesla Model 3 Wagon: wat als ...

    Tesla Model 3 Wagon: wat als ...

    84
    • 11 april 2022
  • Achtergrond
    Zo snel is de accu leeg als je met Tesla Model 3 260 km/h rijdt

    Zo snel is de accu leeg als je met Tesla...

    397
    • 10 april 2022
  • Nieuws
    Tesla Model 3 en Model Y duurder

    Tesla Model 3 en Model Y duurder

    299
    • 21 maart 2022
  • BMW i4 vs. Tesla Model 3 - Dubbeltest

    BMW i4 vs. Tesla Model 3 - Dubbeltest

    • 11 februari 2022
  • Nieuws
    ‘Tesla levert Model 3 en Model Y af met missend stuur-onderdeel’

    ‘Tesla levert Model 3 en Model Y af met...

    235
    • 10 februari 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Tesla Superchargers ook in België voor andere merken beschikbaar

    Tesla Superchargers ook in België voor...

    83
    • 18 mei 2022
  • Nieuws
    Tesla Cybertruck in Nederland niet meer te bestellen

    Tesla Cybertruck in Nederland niet meer...

    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    'Tesla toch niet naar Indiase markt'

    'Tesla toch niet naar Indiase markt'

    84
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Tesla Model 3 populairste auto in Europa

    Tesla Model 3 populairste auto in Europa

    325
    • 2 mei 2022
  • Nieuws
    Hoeveel capaciteit heeft accu van Tesla Model 3 LR na ruim 130.000 km?

    Hoeveel capaciteit heeft accu van Tesla...

    470
    • 30 april 2022
  • Nieuws
    Elon Musk verkoopt miljarden aan Tesla-aandelen

    Elon Musk verkoopt miljarden aan Tesla-aandelen

    146
    • 29 april 2022
  • Nieuws
    Tesla's volledig autonome 'robotaxi' komt in 2024

    Tesla's volledig autonome 'robotaxi' komt...

    61
    • 21 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden