Test: Subaru Forester met caravan - is de 136 pk boxer-hybride sterk genoeg?

Kip en Soeb

Subaru Forester duurtest caravan

De kilometers vliegen erop voor de Subaru. Een proeve van bekwaamheid staat op de agenda: een trip met caravan. Daarvoor lijkt de Forester in de wieg gelegd. Bij caravanfabrikant Kip in Hoogeveen slaan we een Vision aan de haak, met een maximaal totaalgewicht van 1.200 kg in principe een eitje voor de Soeb.

Hoe vaak ben jij al een Subaru Forester met caravan, tandemasser of paardentrailer tegengekomen? Het lijkt eerder regel dan uitzondering. Logisch, de Subaru heeft de juiste genen om een reis met zware aanhanger tot een succes te maken. Betrouwbare techniek, vierwielaandrijving en een hoog trekgewicht. Maar liefst 1.870 kg mag er achter onze duurtester. Dat is best veel, gezien het bescheiden motorvermogen. De viercilinderboxer heeft geen turbo, dus het maximale koppel komt pas bij een vrij hoog toerental vrij (182 Nm bij 4.000 tpm). Het gebrek aan instant daadkracht komt vooral naar voren als je even snel wilt invoegen of inhalen.

Subaru Forester duurtest caravan

Ondanks de twee fietsen op de dissel zakt de achtervering nauwelijks door.

De motor is gekoppeld aan een continu variabele transmissie (cvt) en tussen het moment van vol op het gas gaan en daadwerkelijk accelereren zit net iets te veel tijd. Daarom zijn we extra benieuwd hoe dat zal gaan met een caravan aan de trekhaak. Is de tweeliter boxer in staat om de toch al snel drie ton wegende combinatie op gang te krijgen en vervolgens op snelheid te houden? Er is maar een manier om daarachter te komen: testen.

Voldoende leefruimte

De Vision die we meenemen is het grootste model van Kip. Hij is 5,74 meter lang, 2,10 meter breed, weegt leeg 860 kg en kost minstens €31.500. Behalve in de showroom in Utrecht kun je voor een Kip ook terecht bij de fabriek in Hoogeveen, waar op de eerste verdieping zelfs een klein museum is ingericht. Net als de kleine Shelter en de iets grotere Kompakt - beide rond de 1,85 meter breed - heeft ook de Vision een hefdak. Zo heb je een minder hoge schutting achter de auto.

Subaru Forester duurtest caravan

Bij Kip Caravans in Hoogeveen tref je een leuk museum op de eerste etage.

In het voorste gedeelte is een grote zitgroep die is te transformeren tot een bed van bijna twee bij twee meter. In het tussendeel zit de keuken en in het achterste gedeelte twee zitplaatsen en een tafel. Meer dan voldoende leefruimte voor twee personen en uit te breiden met de gemakkelijk op te zetten luifel (meerprijs €1.295), hoewel je met zo’n vaste luifel met zwengel nog sneller klaar bent. Met het dak omhoog heb je binnen een stahoogte van iets meer dan twee meter, alleen moet je dan weer flink bukken om uit te stappen door het veel lagere deurtje.

Subaru Forester duurtest caravan

Ruim en licht interieur met voorin een zithoek dat is om te bouwen naar een bed van bijna twee bij twee meter.

We zetten koers richting het Belgische Ieper, waar we op de stadscamping Urban Gardens een plekje hebben gereserveerd. Rijden met een caravan is altijd weer even wennen. Geen zicht meer in de binnenspiegel, bochten niet te krap nemen en extra ruimte inplannen bij het oversteken, gezien de lengte en de tragere acceleratie. Omdat de Kip breder is dan de Soeb, monteren we een setje caravanspiegels. Verder voel je het extra gewicht dat op de kogel drukt, maar de achterste veren en schokdempers weten dat goed te compenseren.

Subaru Forester duurtest caravan

De voortent is snel op te zetten, onder het hefdak biedt de Vision bijna twee meter stahoogte.

Met het verstrijken van de kilometers begint het te wennen. Op de snelweg zetten we de cruisecontrol op 100 km/h. Daarmee zitten we iets boven het wettelijke maximum, maar het is een stuk prettiger als je een vrachtwagen inhaalt. Andere optie is om simpelweg achter een vrachtwagen te blijven hangen. In de meeste gevallen komt dat neer op een snelheid van zo’n 90 km/h op de teller en in combinatie met de adaptieve cruisecontrol rijd je dan uiterst ontspannen. En natuurlijk ietsje zuiniger. Wat verder opvalt, is de stabiliteit van de hele combinatie. De Subaru Forester is niet van zijn stuk te brengen en de Kip volgt zijn spoor zonder te slingeren.

Tegenwind levert heel veel extra verbruik op

Over het verbruik hebben we het zodadelijk, eerst maar eens de prestaties tegen het licht houden. De boxer moet inderdaad flink zwoegen om vanuit stilstand op snelheid te komen. De traploze automaat laat het motortoerental oplopen tot ongeveer 4.000 tpm, maar als je het gaspedaal iets minder diep intrapt, schakelt hij door naar een van de voorgeprogrammeerde verzetten. Eenmaal op snelheid, staat de naald van de toerenteller vaak in de buurt van de tweeduizend, om bij een klim in de Belgische heuvels even op te lopen naar drieduizend. Hoe dan ook, de motor lijkt er geen moeite mee te hebben om de snelheid vast te houden en is nauwelijks hoorbaar op constante snelheid. Dat heeft ook te maken met het iets te prominent aanwezige afrolgeluid van de banden.

Subaru Forester duurtest caravan

Het stevige meerverbruik wordt in België aan de pomp financieel gecompenseerd.

Op de heenreis noteren we na het tanken een gemiddeld verbruik van 11,5 l/100 km (1 op 8,7). Heel acceptabel. Hadden we deze rit met dezelfde snelheid zonder caravan gereden, dan zou dat circa 7l/100 km zijn, weten we uit ervaring. Op de terugreis beukt er stevige wind op de combinatie. Dat voel je en het is aan het constant hogere toerental te zien. Helaas ook aan het verbruik: 13,7 l/100 km (1 op 7,3). Maar de Forester heeft in dit geval zijn reputatie als trekpaard waargemaakt en de Kip als aangename reisgenoot.

Signalement

Merk Subaru
Model Forester 2.0i e-BOXER First Edition
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 75.096

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. boxer, hybride
Cilinderinhoud 1.995 cc
Maximaal vermogen 100 kW / 136 pk bij 5.600 tpm
Maximaal koppel 182 Nm bij 4.000 tpm
Accu capaciteit (bruto) 14 kWh
Inhoud brandstoftank 48 l
Lengte / breedte / hoogte 4.670 mm / 1.830 mm / 1.730 mm
Wielbasis 2.670 mm
Massa leeg 1.717 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.870 kg / 750 kg
Banden235/50R19Prijzen
Topsnelheid 188 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,2 s
Brandstofverbruik 8,1 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 183 g/km

    Gerelateerde forum topics

    Lezersreacties (30)

    Reageren

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.