Test: Smart #5 - De #5 is een Smart Forfive

Heeft deze Smart voldoende onderscheidend vermogen?

1 reacties

Video

‘Jongen, wat ben jij groot geworden.’ Je hoort het je oma nog zeggen bij het zondagmiddagbezoek. Iets soortgelijks is van toepassing op Smart. Wat eind jaren negentig begon met de dwars te parkeren tweezits CityCoupé komt nu tot uiting in een fikse elektrische SUV. Maak kennis met de Smart #5 met plek voor vijf. Hij treedt aan in een volle arena, dus onderscheidend vermogen is gevraagd.

Hoe groot is die Smart #5 precies?

De eerste Smart is 2,50 lang, de Smart #5 doet daar nog eens 2,20 meter bij. Met zijn lengte van 4,70 meter en breedte van 1,90 meter is de Smart #5 net zo groot als een Volvo XC60 en groter dan een Skoda Enyaq of Mini Countryman. Misschien maakt dat het wat gemakkelijker om hem te positioneren. Een flinke jongen dus, met een grote wielbasis. Dat belooft een ruim interieur en veel bagageruimte.

Is de Smart #5 een Chinese auto?

Zoals je wellicht weet, is Smart voor vijftig procent eigendom van Geely, dat op zijn beurt de merken Volvo, Lynk & C0, Lotus en Zeekr onder de paraplu heeft. De andere helft is nog altijd in bezit van Mercedes-Benz, dat met name voor de aandrijflijn en de accu deze joint venture met het Chinese consortium is aangegaan. Het ontwerp is nog steeds grotendeels Duits, de productie van de Smart #5 vindt in China plaats.

Smart #5

Wat voor accupakket en actieradius heeft de #5?

Een grote, elektrische SUV heeft een flink accupakket nodig om een beetje fatsoenlijke actieradius te kunnen bieden. De Smart #5 is leverbaar met twee formaten accu en dat zijn meteen ook twee verschillende types. Het instapmodel heeft een 74,4 kWh (netto) metende LFP-accu, wat een rijbereik van 465 kilometer oplevert. Alle overige versies hebben een NMC-accu met een bruikbare capaciteit van 94 kWh, goed voor 590 (540 voor de 4WD) kilometer. Met zijn gewicht van 595 kg is de grote accu slechts 17 kg zwaarder dan de LFP.

Hoe snel kan de Smart #5 laden?

De Smart #5 met de ‘kleine’ LFP-accu kan met maximaal 150 kW laden en aan een reguliere laadpaal of wallbox stroomt er 11 kW door de kabel. Voor meer indrukwekkende laadprestaties moet je bij de Smart #5 met het grotere accupakket zijn, die beschikt namelijk over 800 Volt-technologie en dat staat garant voor een indrukwekkende 400 kW aan de snellader en tot 22 kW met de type 2-stekker. Overigens kan de Smart #5 met grote accu ook overweg met een 400V-lader, dankzij de ingebouwde booster die in dat geval laden met 80 kW mogelijk maakt. Helaas hebben de Pro en Pro+ geen warmtepomp.

Smart #5

De Smart #5 haalt een indrukwekkende 400 kW aan de snellader

Heeft de Smart #5 vierwielaandrijving?

Zoals we dat gewend zijn van veel SUV’s, heeft ook de Smart #5 in de basis geen 4WD. De Pro, Pro+ en Premium hebben een motor op de achteras en dan beschik je over tenminste 340 pk, wat al meer dan voldoende is. Dat loopt op tot een niet misselijke 646 pk in de Brabus, het topmodel. Die heeft, net als de Pulse, Summit Edition en Brabus een extra motor op de vooras en dat is wel zo prettig met die vracht aan pk’s en het monsterkoppel.

Wat is het maximale aanhangergewicht?

De avontuurlijke mensen die dit merk aanspreekt met de Smart #5 trekken er graag op uit en dat gebeurt niet zelden met iets aan of op de trekhaak. Fietsdrager, kar, paardentrailer, caravan; een beetje SUV dient dan zijn mannetje te staan. Het maakt niet uit of je voor een Smart #5 met achter- of vierwielaandrijving kiest, het maximale aanhangergewicht is in alle gevallen 1.600 kg. Prettige bijkomstigheid is de elektrisch uit- en inklapbare trekhaak die je niet zelf handmatig hoeft te vergrendelen. Druk op de knop en de geluksknobbel zoeft geruisloos onder de achterbumper vandaan.

Smart #5

Hoe zit het met de standaarduitrusting?

Het instapmodel van de Smart #5 blijkt geen goedkoop lokkertje in de prijslijst te zijn, gezien de prima uitrusting. Alle veiligheidssystemen zijn aan boord, de stoelen zijn elektrisch verstel- en - net als het stuur - verwarmbaar, de achterklep opent en sluit elektrisch en hij staat op 19-inchwielen. In het interieur zien we een centraal scherm dat zijn hoge resolutie dankt aan de OLED-technologie. Een groot deel van het prijsverschil met de eerstvolgende versie, de Pro+, zit ‘m in de grotere accu van die versie. De tijdelijk verkrijgbare Summit Edition heeft standaard een trekhaak.

Hoe ruim is de Smart #5?

We nemen plaats op de achterbank van de Smart #5 en komen tot de ontdekking dat daar meer dan voldoende plek is voor lijf en leden. Met zijn wielbasis van 2,90 meter zit je ook met een lengte van 1,91 m niet met je knieën tegen de rugleuning van de zetel voor je. Leuk detail zijn de beweegbare leeslampjes, in de stijl van de spotjes in een vliegtuig. De rugleuning is elektrisch verstelbaar en de passagiersstoel is met een druk op de knop in zijn voorste stand te zetten, zodat je rechtsachter maximale leefruimte geniet. Er is in principe plek voor vijf volwassenen aan boord, inclusief hun bagage. Het laadruim meet 630 liter en voorin is er een frunk van 72 (47 bij de 4WD) liter. Met een kleine kanttekening: die vijf mensen mogen inclusief hun koffers en tassen niet meer wegen dan 500 kg, het maximale laadvermogen van de Smart #5.

Smart #5

Voorin is er een frunk van 72 (47 bij de 4WD) liter

Hoe rijdt de Smart #5?

Voor deze eerste rijtest stappen we achter het stuur van de Smart #5 Brabus, dat is de enige versie die tijdens dit evenement beschikbaar is. Zijn onderstel is gelijk aan dat van de andere versies, niet verlaagd of harder dus. Al snel ontpopt de Smart #5 zich als een redelijk ontspannen rijdende, comfortabele SUV. En krankzinnig snel, als je wil. Kies voor de rijmodus Brabus en je wordt gelanceerd, dankzij 646 pk en 710 Nm. De besturing voelt stevig en werkt met voldoende directheid, ook dat valt helemaal niet tegen. De mate van recuperatie is, na wat graafwerk in het scherm, via een menu instelbaar en in de modus s-pedal kun je rijden en remmen met het stroompedaal, tot aan stilstand. Over het verbruik kunnen we tijdens evenementen als deze weinig zeggen, maar reken op een gemiddelde dat zo rond de 20 kWh/100 km zal liggen, gezien het formaat, de vorm en het gewicht van deze reuzen-Smart.

Wat zijn de concurrenten van de Smart #5?

We noemden al een paar auto’s die zich qua formaat kunnen meten met de Smart #5 en dat lijstje zou nog veel langer kunnen als je de prijs er ook bij betrekt. De basisversie van de Smart #5 kost € 48.440 en dan rijd je weg in de Pro met 74,4 kWh LFP accu. Die vind je trouwens ook in de nieuwe Zeekr 07, om maar eens een EV te noemen. De eerste auto die uiteraard bij velen opkomt als concurrent van de Smart #5 is de Mini Countryman, ook al is die een maatje kleiner. Een andere, voor de hand liggende gegadigde is de Mercedes EQB. De duurste Smart #5 is de bloedsnelle Brabus, met een prijskaartje van € 63.440. De vraag is, hoe zwaar de merknaam en het imago van Smart wegen voor de consument. Wat ons betreft heeft de Smart #5 wel een zekere ‘cool-factor’, zoals Mini en Jeep die ook hebben en dat spreekt zeker in zijn voordeel.

Smart #5

Vanaf wanneer is hij leverbaar?

De Smart #5 staat vanaf eind mei bij de dealers en is vanaf juni leverbaar, we zullen hem dus nog deze zomer op de weg zien in Nederland. Maar dat betreft louter de Brabus, de levering van de rest van het programma komt in augustus op gang. De importeur verwacht dat de Smart #5 Premium de meestverkochte versie zal zijn. Dat is de rijkst aangeklede, achterwielaangedreven versie met grote accu en achterwielaandrijving.

Signalement

Merk Smart
Model #5 100kWh Brabus
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 62.375

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 2 elektromotoren
Maximaal vermogen 267 kW / 363 pk
Maximaal koppel 373 Nm
Accu capaciteit (bruto) 100 kWh
Lengte / breedte / hoogte 4.695 mm / 1.920 mm / 1.705 mm
Wielbasis 2.900 mm
Massa leeg 2.345 kg
Laadvermogen 450 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 500 kg
Banden voor255/35R21Prijzen
Banden achter285/30R21Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 4,9 s
Stroomverbruik (WLTP) 19,9 kWh/100km
Actieradius (WLTP) 540 km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.