Test: Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid - bijna alles wat je van een auto kunt verlangen

Bentleykracht

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid
Porsche Panamera Turbo S E-HybridPorsche Panamera Turbo S E-HybridPorsche Panamera Turbo S E-HybridPorsche Panamera Turbo S E-HybridPorsche Panamera Turbo S E-HybridPorsche Panamera Turbo S E-HybridPorsche Panamera Turbo S E-HybridPorsche Panamera Turbo S E-HybridPorsche Panamera Turbo S E-HybridPorsche Panamera Turbo S E-HybridPorsche Panamera Turbo S E-Hybrid

De nieuwe Porsche Panamera Turbo E-Hybrid is al bijna 700 pk sterk, maar Porsche ziet nog een gaatje voor een nóg krachtiger versie. Die heet uiteraard Turbo S E-Hybrid en heeft Bentleykracht.

Een nieuwe Porsche, nieuwe versies. Waar moet ik deze Panamera Turbo S plaatsen?

Het is een Turbo S, dus hij staat helemaal bovenaan het gamma van de stevig vernieuwde Panamera. Opmerkelijk feitje: er is al jaren een Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid, maar er was nog nooit een Porsche Panamera Turbo E-Hybrid. De ‘normale’ Turbo was er alleen zonder hybridetechniek, de S louter mét. Dat verandert met de huidige generatie en dat weten we al even, want de plug-in hybride Turbo-zonder-S was er meteen bij de lancering van het model. Nu wordt de Turbo S aan het gamma toegevoegd en als we mogen afgaan op hoe het bij de 911 gaat, zullen de meeste kopers voor de nóg snellere versie gaan.

Turbo-Porsches zijn sinds kort te herkennen aan het logo in 'Turbonite'-grijs.

Want 680 pk is natuurlijk niet genoeg.

Wat ons betreft zeker wel, maar toch is de populariteit van Turbo S-versies wel te verklaren. Wie de stap naar ‘Turbo’ zet is immers waarschijnlijk op zoek naar snelheid en daarvan biedt de S-versie eenvoudigweg nóg meer. De nieuwe Turbo S doet er ten opzichte van de Turbo nog een hele flinke schep bovenop en levert maar liefst 782 pk en, jawel, een koppel van 1.000 Nm. Als die cijfers je bekend voorkomen, heb je waarschijnlijk ook onze test met de nieuwe Bentley Continental GT Speed gelezen. Die heeft namelijk dezelfde aandrijflijn en deelt ook als vanouds zijn platform met de Panamera. Beide auto’s zijn dan ook niet helemaal nieuw, maar voorzien van een stevig geüpdatete koets, een dito onderstel en dus die nieuwe, belachelijk krachtige aandrijflijnen. De basis-ingrediënten zijn hetzelfde als bij de reguliere Turbo E-Hybrid. We noteren ook hier een stevig vernieuwde 4,0-liter V8 die mede dankzij twee turbo’s in zijn eentje al goed is voor zo’n 600 pk. Hij krijgt hulp van een in de achttraps PDK-versnellingsbak ondergebrachte, 190 pk sterke elektromotor.

Hieronder gaat een heleboel techniek en een heleboel kracht schuil.

Hoe rijdt dat nou, zo'n bijna 800 pk sterke plug-in?

Dat de Panamera Turbo S duizelingwekkend snel is, zal geen verrassing zijn. Op de openbare weg in Californië durven we het gas maar héél kort vol in te trappen, want de ‘Highway Patrol’ kan het volle potentieel van deze auto beter niet zien. Dat zal in Nederland zeker niet anders zijn, maar gaaf is dit natuurlijk wel. Wij rijden de auto zónder sportuitlaat, en dat maakt hem opvallend ingetogen. De V8 klinkt krachtig, maar bovenal heel beschaafd en houdt zich in deze configuratie grappig genoeg meer op de achtergrond dan in de Bentley. Ondanks de technische overeenkomsten kiezen Bentley en Porsche wel degelijk hun eigen weg als het om het karakter van de auto’s gaat. De Bentley is wat traditioneler en helt dus ook altijd iets over in een bocht, terwijl de Panamera Turbo S E-Hybrid standaard het Active Ride-onderstel meekrijgt. Dat gaat duik- en helbewegingen actief tegen en dat voelt aanvankelijk wat onnatuurlijk, maar levert wel een uiterst soepele rit op. Drempels worden in de comfortstand op dusdanige wijze gladgestreken dat het haast surrealistisch lijkt, maar het werkt dus wel degelijk. Dat is fijn, want de Panamera is er ook weer als lange Executive en wordt wellicht ook met een privéchauffeur gereden. Wie liever zelf met het stuur aan de slag gaat, zal merken dat de auto zijn 2.340 kg uitstekend onder controle heeft. De Panamera voelt nooit als een 911, maar blijft eindeloos neutraal en heeft die directe, gevoelige besturing die zo typerend is voor Porsches. Het is een soort über-GT met achterdeuren en een flinke nadruk op comfort en brute kracht.

Wat is er verder ook alweer nieuw aan de nieuwe Panamera?

Een groot gedeelte van de buitenkant, maar ook het interieur is ten opzichte van de ‘oude’ Panamera nog eens strakgetrokken. De analoge toerenteller heeft definitief het veld geruimd. De sfeer aan boord is echter niet wezenlijk anders en de Panamera weet een sportieve zitpositie en sfeer nog altijd op een geslaagde manier met veel luxe te combineren, al is Porsche wel wat doorgeslagen met de digitalisering en mag het met de pianolak ook wel wat minder.

Nog wat strakker en opgeruimder dan voorheen: het dashboard.

Het is een plug-in, dus hij moet ook elektrisch kunnen rijden. Hoe bevalt dat?

De accu is met de algehele update van de Panamera vergroot van bijna 18 naar bijna 26 kWh. Dat betekent dat je ineens dik 80 kilometer elektrisch moet kunnen rijden, zij het met 190 pk en maximaal 140 km/h. Dat is voor de dagelijkse ritjes naar het werk nog wel te doen, ware het niet dat de auto er een eigen willetje op nahoudt als het gaat om het bijspringen van de motor. Dat gebeurt ook in de elektrische modus vaak ongewild en dat is jammer, want hier houden we liever zelf de controle over. Andersom heb je die controle wel, want in de sportiefste rijmodus blijft de motor altijd aan. Het samenspel tussen elektromotor en V8 verloopt soepeler dan we ons van de V6 in de ‘oude’ reguliere 4 E-Hybrid kunnen herinneren en levert geen klachten op. Al met al is deze auto een soort ultieme alleskunner: elektrisch als het moet, bloedsnel als het kan, en ook nog super-luxueus en comfortabel.

Vierkante stortkokers, dus geen sportuitlaat. Want die heeft vier ronde eindstukken.

Dat zal best, maar wat kost die ultieme alleskunner?

Of je nu vaak elektrisch rijdt of niet, die grote accu is voor Nederland sowieso goed nieuws. De theoretische CO2-uitstoot ligt vooralsnog ontzettend laag en daardoor zit er op een Turbo S zonder verdere opties minder dan 1.000 euro bpm. Ter vergelijking: bij de eveneens nieuwe GTS, voorzien van dezelfde V8 maar zonder elektrokracht, is dat zo’n 75 mille! Die versie is in Nederland daarmee duurder dan de Turbo S en lijkt vrijwel kansloos. Voor de Turbo S is dat niet het geval, al is dit natuurlijk pure overdaad en is een ‘normale’ 4 of 4S E-Hybrid ook al een heerlijke auto.

Signalement

Merk Porsche
Model Panamera Turbo S E-Hybrid
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 8 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 243.072

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8, plug-in hybride
Cilinderinhoud 3.996 cc
Maximaal vermogen 575 kW / 782 pk bij 6.800 tpm
Maximaal koppel 1.000 Nm bij 2.330 tpm
Accu capaciteit (bruto) 26 kWh
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 5.054 mm / 1.937 mm / 1.421 mm
Wielbasis 2.950 mm
Massa leeg 2.340 kg
Laadvermogen 455 kg
Banden voor275/35R21Prijzen
Banden achter315/30R21Prijzen
Topsnelheid 325 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 2,9 s
Brandstofverbruik 1,4 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 31 g/km

Lezersreacties (30) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.