Test: Porsche 911 Carrera S – Net dat schepje erbovenop, gewoon lekker

Net zo sterk als 997 Turbo

Porsche 911 Carrera S

Porsche heeft in de alfabetsoep geroerd en er weer een S uitgehaald voor de 911. Hoewel het slechts een van de vele afgeleiden is, maakt dit model ons bijzonder hebberig.

Hoeveel versies zijn er al van de gefacelifte Porsche 911?

Een nieuwe of opgefriste 911 komt nooit alleen. Slechts een paar maanden na het gefacelifte basismodel en de GTS met zijn onconventionele, maar effectieve hybride aandrijflijn krijgt nu ook de 911 Carrera S een make-over. Dit voorjaar begint de verkoop, met prijzen vanaf €217.900. Het uiterlijk van de S vertoont gelijkenissen met dat van de vorige Turbo. Uiteraard krijgt deze uitvoering ook het nieuwe interieur met een volledig digitaal instrumentarium, een opnieuw ontworpen middenconsole en een startknop, die nu helaas de sleutel volledig heeft vervangen. Het kleine knopje zit in elk geval nog steeds links van het stuurwiel. Zo houdt Porsche de traditie nog een beetje in ere.

Porsche 911 Carrera S

Welke motor heeft de Carrera S?

Als je op de startknop drukt, komt de herziene drieliter boxermotor tot leven, die nog een extra vermogensboost heeft gekregen. De Porsche-ingenieurs hebben 30 extra pk’s uit de zescilinder gepeuterd, waardoor het vermogen van de 911 Carrera S is gestegen tot een ongekende 480 pk. Samen met het koppel van 530 Nm en de inmiddels helaas verplichte achttraps transmissie met dubbele koppeling sprint hij in 3,3 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en een topsnelheid van 308 km/h, zoals de specificaties vermelden.

En voel je dat?

Het is niet zo dat het de basisversie van de 911 aan kracht of vastberadenheid ontbreekt, maar de Carrera S biedt nog net even dat beetje extra vermogen dat het basismodel soms mist. Hij maakt gewilliger toeren, haalt steviger door en brult harder. Dat is niet zo vreemd, want het sportuitlaatsysteem is bij deze uitvoering standaard.

Porsche 911 Carrera S

Is de Carrera S alleen motorisch aangepast?

Wanneer dat nog niet voldoende is, kun je uiteraard ook weer voor de Cabriolet gaan en het geluid zo nog intenser beleven. De technici van Porsche hebben niet alleen de aandrijflijn aangepast. Ze hebben de S uitgerust met torque vectoring, dat niet leverbaar is op de Carrera, en hem de remmen van de GTS meegegeven. Zodoende hebben de remschijven met rode remklauwen een diameter van 408 millimeter aan de voorkant en schijven met een diameter van 380 millimeter aan de achterkant. Bovendien is tegen meerprijs een sportonderstel met tien millimeter minder bodemvrijheid verkrijgbaar. Het resultaat is dat de Carrera S niet alleen snel is op de rechte stukken, maar ook hunkert naar bochten, snelle lastwisselingen, sprintjes en stevig afremmen. Hoe sneller ze achter elkaar volgen, hoe meer de sportwagen in zijn element is. Dit is de heuvelklimkampioen van de familie. Niets is leuker dan met deze sportwagen over een bochtige weg knallen, of het nu om de Gelderse Posbank gaat of om de Stelviopas, een kustweg aan de Côte d’Azur of een lekkere weg in het achterland van San Diego.

Dus het is wel, wat die nieuwe S?

Naarmate het toerental stijgt, stijgt ook de polsslag en gaan de mondhoeken verder omhoog bij elke beweging van het gaspedaal. Tussensprintjes gaan met speels gemak. Deze Porsche is wendbaar, luidruchtig en doelgericht; de 911 S laat het hart van elke bestuurder sneller kloppen en dat rechtvaardigt de meerprijs van €21.900 ten opzichte van de basisuitvoering. Tegelijkertijd troost hij zijn kopers dat ze voor een GTS nog dieper in de buidel hadden moeten tasten, want die kost nog eens ruim €24.000 meer met zijn T-Hybrid-aandrijflijn. Als ‘krachtigste 911 S ooit’ heeft hij in elk geval de vorige GTS al achter zich gelaten.Wie een 911 koopt vanwege zijn prestaties en niet om uitsluitend mee te poseren, heeft dus een goede aan de S, dus kun je met een gerust hart de G en de T in de alfabetsoep laten zitten. Een mooie traditie: de nieuwe Carrera S is van meet af aan leverbaar als Coupé en als Cabriolet, waarbij de laatste een meerprijs van €17.500 heeft.

Porsche 911 Carrera S

Signalement

Merk Porsche
Model 911 Carrera S Coupé
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 8 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 216.180

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 6-cil. boxer
Cilinderinhoud 2.981 cc
Maximaal vermogen 353 kW / 480 pk bij 7.500 tpm
Maximaal koppel 530 Nm bij 2.300 tpm
Inhoud brandstoftank 64 l
Lengte / breedte / hoogte 4.542 mm / 1.852 mm / 1.303 mm
Wielbasis 2.450 mm
Massa leeg 1.515 kg
Laadvermogen 470 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden voor245/35ZR20Prijzen
Banden achter305/30ZR21Prijzen
Topsnelheid 308 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 3,5 s
Brandstofverbruik 10,3 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 233 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (32) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum