Test: NIO ET5 Touring - Elektrisch lastdier

Voorsprong op de rest

95 reacties

Video

Verschillende autofabrikanten hebben elektrische stationwagons aangekondigd, maar na MG en Porsche is Nio pas het derde merk dat er ook daadwerkelijk een kan leveren. Is zo’n praktisch lastdier ook echt een toevoeging?

Wat voegt de Touring toe?

Het aanbod elektrische auto’s dijt almaar verder uit, je zou er bijna keuzestress van krijgen. Elektrische stationwagons zijn echter nog een zeldzaamheid. Tot voor kort kon je alleen terecht bij MG en Porsche. Inmiddels heeft ook Nio zich bij het selecte groepje gevoegd met de ET5 Touring. De Touring is een praktischer variant van de ET5 die we al kennen als sedan. Lengte, breedte, hoogte en wielbasis van de Touring zijn gelijk aan die van de sedan: de winst komt voort uit de hoger naar achteren doorlopende daklijn en de wijd openslaande achterklep. De bagageruimte met in hoogte verstelbare laadvloer meet 450 liter, en dat is net iets meer dan de bescheiden 386 liter van de sedan. Mocht het een keer nodig zijn, dan is de leuning van de achterbank in drie delen neerklapbaar (40:20:40) en heb je maximaal 1.300 liter tot je beschikking. Daar zul je het mee moeten doen. Een frunk (handig voor vieze laadkabels) is namelijk niet aanwezig. Wel kun je aan de elektrisch uitklapbare trekhaak een aanhanger koppelen van maximaal 1.400 kg.

Bij de Nio ET5 Touring kun je de achterbankleuning in drie delen voorover klappen.

Hoe zit je onder het glazen plafond?

Het hoger doorlopende dak biedt de achterpassagiers 17 millimeter meer hoofdruimte. Die extra millimeters onder het glazen dak zijn erg welkom. De extra hoofdruimte wordt niet beperkt door een dicht te schuiven zonwering. Voor wie daar prijs op stelt (het is een optie van € 1.200), kan het transparante dak met een druk op de knop worden gedimd om hinderlijke UV-straling buiten te houden. Minder prettig is dat de zitting van de achterbank vrij kort is en dat de afstand tussen de vloer en de zitting bescheiden is, waardoor je met je knieën een vrij scherpe hoek maakt en je slechts ondersteuning onder de bips hebt. Voorin is de zitpositie iets beter. De zittinglengte regel je met een druk op de knop. Verder staan de voorstoelen iets lager dan wat we eerder meemaakten. Hierdoor ontstaat een net iets prettiger zitpositie, terwijl er tegelijkertijd ook iets meer hoofdruimte ontstaat. Als gevolg van het hogere dak is het zicht over de schouders beter dan bij de sedan. Daar staat echter tegenover dat het zicht in de achteruitkijkspiegel zeer bescheiden is.

Onder het glazen plafond van de Touring heb je meer hoofdruimte dan in de sedan.

Wat is het laadvermogen?

De introductie van de stationwagon wordt door Nio aangegrepen om nog een aantal wijzigingen door te voeren. Zo maken we kennis met herziene software (Banyan 200) voor het multimediasysteem, waarbij vooral opvalt dat er nog steeds met (te) veel tekst wordt gewerkt. Interessanter is de herziene accutechniek. Net als de sedan is de Touring verkrijgbaar met naar keuze een 75 kWh of een 100 kWh accupakket. Waar Nio voor die laatste voorheen een maximaal laadvermogen van 125 kW bij een DC-snellader opgaf, is dat bij de nieuwe 100 kWh-accu in de Touring voortaan 180 kW. Dat is een flinke stap voorwaarts. Uiteraard kun je wanneer je het nodig vindt een lege accu nog altijd omruilen voor een volle bij een van de 28 Europese Nio-accuwisselstations, want dan ben je nog sneller geholpen. Dan moet je alleen wel bij zo’n station in de buurt zijn.

Speerpunt van Nio is nog altijd het accuwisselstation.

Hoe rijdt de Nio ET5 Touring?

Achter heeft de ET5 Touring een 286 pk synchroonmotor met permanente magneten, vóór een 204 pk inductiemotor. Afhankelijk van de gekozen rijmodus is de ET5 Touring hiermee vlot, snel of supersnel. Het rijgedrag van de Touring is niet wezenlijk anders dan dat van de sedan. Het schroefgeveerde onderstel weet prima raad met de aandrijfkrachten en lekker stabiel volgt de auto de opgelegde koers. Wel komen korte hobbels en drempels soms als stevige stoten binnen, maar in de basis is het met het comfort dik in orde. Onder de streep is de Nio ET5 Touring een prettig rijdende elektrische stationwagon. De meerprijs ten opzichte van de sedan bedraagt een bescheiden €1.200, terwijl de auto beduidend praktischer is. Ondanks die bescheiden meerprijs is de vanafprijs van € 63.900 voor deze elektrische stationwagon echter nog wel altijd heel stevig.

Nio geeft de ET5 Touring rondom schroefveren mee.

Nio ET5 Touring
Nio ET5 Touring (embargo 28 september 2023)Nio ET5 Touring (embargo 28 september 2023)Nio ET5 Touring (embargo 28 september 2023)Nio ET5 Touring (embargo 28 september 2023)Nio ET5 Touring (embargo 28 september 2023)Nio ET5 Touring (embargo 28 september 2023)Nio ET5 Touring (embargo 28 september 2023)Nio ET5 Touring (embargo 28 september 2023)Nio ET5 Touring (embargo 28 september 2023)Nio ET5 Touring (embargo 28 september 2023)Nio ET5 Touring (embargo 28 september 2023)Nio ET5 Touring (embargo 28 september 2023)Nio ET5 Touring (embargo 28 september 2023)Nio ET5 Touring (embargo 28 september 2023)Nio ET5 Touring (embargo 28 september 2023)Nio ET5 Touring (embargo 28 september 2023)Nio ET5 Touring (embargo 28 september 2023)Nio ET5 Touring (embargo 28 september 2023)Nio ET5 Touring (embargo 28 september 2023)Nio ET5 Touring (embargo 28 september 2023)Nio ET5 Touring (embargo 28 september 2023)Nio ET5 Touring (embargo 28 september 2023)Nio ET5 Touring (embargo 28 september 2023)Nio ET5 Touring (embargo 28 september 2023)Nio ET5 Touring (embargo 28 september 2023)Nio ET5 Touring (embargo 28 september 2023)Nio ET5 Touring (embargo 28 september 2023)Nio ET5 Touring (embargo 28 september 2023)Nio ET5 Touring (embargo 28 september 2023)Nio ET5 Touring (embargo 28 september 2023)

  • +Praktische bagageruimte
  • +Meer hoofdruimte
  • -Talige multimedia
  • -Korte zittingen

Oordeel

4 sterren

De meerprijs ten opzichte van de sedan bedraagt een bescheiden €1.200, terwijl de auto beduidend praktischer is. Maar ondanks die bescheiden meerprijs is de vanafprijs van € 63.900 voor deze elektrische stationcar nog wel altijd heel stevig.

Signalement

Merk Nio
Model ET5 Touring 100kWh
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 71.471

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 2 elektromotoren
Maximaal vermogen 360 kW / 490 pk
Maximaal koppel 700 Nm
Accu capaciteit (bruto) 100 kWh
Lengte / breedte / hoogte 5.101 mm / 1.987 mm / 1.509 mm
Wielbasis 3.060 mm
Massa leeg 2.160 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 750 kg
Banden245/40R20Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 4,0 s
Stroomverbruik (WLTP) 16,2 kWh/100km
Actieradius (WLTP) 560 km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (95) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum