Test: Mini JCW Countryman ALL4 – potente midi-SUV met Go Kart-rijmodus
Kan deze maxi Mini de hoge verwachtingen waarmaken?
In de Go Kart-rijmodus jagen we de Mini JCW Countryman All4 over uitdagende bergwegen van bocht naar bocht. Maar is zo’n Mini SUV daarvoor wel het geschikte materiaal? Hoewel er aan alle kanten Mini op staat, is de auto namelijk groter dan de Austin Maxi van weleer.
Hoe Engels is een Mini JCW Countryman?
Voor de Nedcar-fabriek is de Mini Countryman een gesloten boek. Een compleet nieuwe, derde generatie loopt voortaan in Leipzig van de band. Hiermee is het voor het eerst dat er Mini’s in Duitsland worden gebouwd. De keuze voor de BMW-fabriek in Leizpig is daarbij een logische. Daar worden namelijk ook de BMW’s X1 en X2 gebouwd, auto’s waarmee de Countryman grote verwantschap vertoont. Ze delen naast dezelfde schaalbare platformarchitectuur ook dezelfde aandrijftechniek. Zodoende is de Countryman net als de genoemde BMW’s voortaan verkrijgbaar met een volledig elektrische aandrijflijn. Fijn. Aan de andere kant van het spectrum, voor de petrol heads: de aandrijflijn van de sportief getinte X1 M35i vinden we terug in de Mini JCW Countryman All4. JCW staat daarbij voor John Cooper Works, een label met een grootse sportieve historie dat tegenwoordig wordt gebruikt voor heetgebakerde Mini-varianten. Het betekent dat de Mini SUV is voorzien van een 300 pk tweeliter viercilinder in combinatie met een zeventraps DCT-automaat en aandrijving op alle vier de wielen. John Cooper Works, onze verwachtingen zijn hooggespannen, maar Engels is hij geenszins.
Veel Engelser dan Mini, Countryman en John Cooper kan een naam niet klinken. Toch komt de auto gewoon uit Duitsland
Wil de auto een beetje vooruit?
De Countryman kent maar liefst acht verschillende belevingsmodi, van eco en comfortabel tot offroad (het blijft tenslotte de SUV in de Mini-familie). Bij de eerste kennismaking met de auto – op een uitdagende slingerweg – is de voorkeurskeuze voor ons de Go Kart-modus. Dat is in Mini-jargon de sportstand. In deze stand toont de auto zich het meest explosief. De viercilinder zit vol levenslust, al hadden we de reactie op het gaspedaal toch nog iets scherper verwacht. De versnellingsbak weet doorgaans prima wat er moet gebeuren; toeren maken wordt daarbij niet geschuwd. Je bemoeien met de versnellingskeuze doe je via de schakelpeddeltjes achter het stuur. Opmerkelijk genoeg reageert de versnellingsbak de ene keer wat vlotter op de flippercommando’s dan de andere keer. En dat is helaas te weinig consistent bij het verkennen van de grenzen. Jammer.
Met 300 pk en 400 Nm is de Mini SUV bovengemiddeld goed gemotoriseerd.
Ligt de Countryman als een go kart op de weg?
In beginsel is de Countryman een voorwielaandrijver – het is tenslotte een Mini – en dat merk je ook wanneer je vlot een bocht in duikt. Hij blijft lang neutraal en gaat daarna door in beheerst onderstuur. Het kost geen enkele moeite om de auto de gewenste koers te laten volgen; grip is er meer dan genoeg. Wel missen we net een stukje directe communicatie, het kart-achtige dat nodig is om precies te weten wat er zicht tussen de banden en het niet altijd even strakke asfalt afspeelt wanneer rijden dreigt over te gaan in glijden. Het onderstel is stevig van opzet, alleen staat het nog altijd behoorlijk wat beweging van de koets toe. Toegegeven, het is een hoog op de poten gezette SUV, maar in de haarspeldbochten helt de koets toch net even gemakkelijker naar buiten dan we hadden verwacht bij een auto met JCW-label. De veren en de stabilisatoren mogen wat dat betreft nog een tandje steviger. En als het kan wellicht ook een herkalibratie van de schokdempers, want in verticale richting beweegt de auto ook net even te veel om aan te sluiten bij de verwachte go kart-beleving.
De Countryman ligt goed op de weg, maar een kart-achtig gevoel krijgen we niet.
Hoe is BMW’s nieuwe multimediasoftware?
Het geblaf en gesis, de extra plofjes voor tussengas, het is er alleen voor de inzittenden. Synthetisch georkestreerd komt het tot ons via de Harman Kardon-geluidsinstallatie. Via het multimediasysteem is het uit te zetten. Dat multimediasysteem met zijn grote ronde scherm zit centraal op het dashboard, de traditionele knipoog naar de centraal geplaatste snelheidsmeter van weleer. Het systeem draait op BMW’s nieuwste softwareplatform: OS 9. In verschillende BMW’s ervaren we OS 9 als een aardige stap vooruit in bedieningsvriendelijkheid ten opzichte van OS 8 en OS 8.5. In de Mini komt het beduidend minder goed uit de verf. Het infotainmentsysteem is een bonte kermis, die behoorlijk wat aandacht vraagt. Daarbij helpt de ronde vorm van het scherm ook niet echt.
De eerste auto met een rond oled-scherm. Prachtig, alleen vraagt het multimediasysteem wel de nodige aandacht.
Moeten we onze verwachtingen bijstellen?
In basis is de Mini JCW Countryman All4 absoluut geen verkeerde auto, integendeel zelfs. Op slingerende bergwegen biedt hij een flinke dosis pret. Maar of hij het JCW-label waard is? Nee, deze Mini SUV zou beter af zijn met een iets minder pretenties, met een bescheidener typeaanduiding. Dan maakt de auto de verwachtingen waarschijnlijk beter waar. Al blijft het prijskaartje van € 76.990 dan nog altijd vrij stevig. Voor een gooi-en-smijt-speeltje blijf je bij Mini aangewezen op de compacte driedeurs hatchback.
- +Prettige stoelen
- +Mooi afgewerkt
- -Mist jcw-scherpte
- -Druk infotainmentsysteem
Oordeel
De Mini JCW Countryman ALL4 levert bovengemiddeld veel rijplezier, maar het JCW-label wekt net iets te hoog gespannen verwachtingen.
Signalement
Merk | Mini |
---|---|
Model | Countryman JCW ALL4 John Cooper Works |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 78.638 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 221 kW / 300 pk bij 5.750 tpm |
Maximaal koppel | 400 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 54 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.447 mm / 1.843 mm / 1.645 mm |
Wielbasis | 2.692 mm |
Massa leeg | 1.660 kg |
Laadvermogen | 575 kg |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,4 s |
Brandstofverbruik | 7,8 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 177 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Mini Countryman JCW: ruim anderhalf keer zo duur als basisversie
Nieuwe Mini Countryman: groter, ruimer en ook elektrisch
Elektrische Mini Countryman waar je hem nooit zult zien
Nieuwe Mini Countryman en Cooper belicht
Test: Lynk & Co 08 – Plug-in hybrid met 200 km elektrisch bereik
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (41) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.