Mini Countryman | Nieuw: facelift 2020

Wouter82

Moderator

yi9yubpbjzco.jpg


wyvyg1bbxinf.jpg


p8lyn8nb4nyt.jpg


10oy3n6b441g.jpg


1jlygakby7so.jpg


374ywwrbnj6a.jpg


tgzydtjbirox.jpg


kr5yiivbmxu5.jpg


rkjytunbf9al.jpg


ondyfzgbpxo2.jpg


76xy419be0mw.jpg


8hmys97b1jxv.jpg


8xny9u3bqnsq.jpg


d80yy6vbokvy.jpg



3fhyavlb5cfm.jpg

xknyb7ubhcbx.jpg


deoyydnbq8pw.jpg


x0gyuvxbkgpj.jpg


39hyxjtba6u5.jpg


[size=x-large]HELEMAAL NIEUW: MINI COUNTRYMAN[/size]

VOOR HET EERST AAN DE STEKKER. Mini trekt het doek van de compleet nieuwe Countryman. De tweede generatie van het SUV-achtige model wordt langer, heeft meer scherpe lijnen en herbergt veel nieuwe technieken. De voornaamste daarvan is de plug-in-hybride aandrijflijn, Mini’s eerste.
Wie de foto's van de nieuwe Countryman bekijkt, zal direct zien dat de auto ietwat andere verhoudingen heeft dan het uitgaande model. Dat komt vooral door de lengte: de nieuweling is maar liefst 20 centimeter langer dan z'n voorganger. Andere opvallende verschillen worden gevormd door de scherpe vouwen in de flank. Waar de reeds bekende Countryman het typische ronde Mini-lijnenspel laat zien, krijgt de nieuwe daardoor een meer eigen uitstraling. Ook de 'platgedrukte' koplampen dragen daaraan bij. Ook is meteen duidelijk dat Mini niet bang is om veel verschillende kleuren en opvallende details te hanteren: de carrosseriekleur wordt bij veel exemplaren afgewisseld met matzwart, zilvergrijs, hoogglans zwart en – optioneel- een in afwijkende kleur gespoten dak.

Picknickbank
De toegenomen lengte en breedte (3 cm) zorgen natuurlijk ook voor fors meer binnenruimte. De bagageruimte blijft in de basis gelijk met 450 liter, maar wie de bank neerklapt heeft nu 1.309 liter tot z'n beschikking. Nu is dat 1.170 liter. De met 7,5 cm toegenomen wielbasis belooft veel goeds voor de achterpassagiers, die plaatsnemen op een over 13 centimeter verschuifbare driezits achterbank. Bijzonder is dat daarachter plaats is voor nóg twee personen. Bij stilstand, althans: Mini biedt – net als Land Rover in de Range Rover – een 'picknickbank' (foto 19 en 20) aan die het mogelijk maakt om enigszins comfortabel in de kofferruimte plaats te nemen.Het interieur is dankzij de enorme circel in het midden typisch Mini, maar herbergt toch de nodige noviteiten. Zo is de – optionele- sfeerverlichting niet langer alleen in het plafond en op de vloer te vinden, maar is ook de ring rond de centrale 'klok' én zelfs de sierstrip op het dashboard uitgebreid voorzien van led-lampjes. Teveel afleiding? Geen nood, de laatste stand van zaken op het gebied van rij-assistentiesystemen is eveneens present.

Het motorengamma begint voorlopig bij de Cooper Countryman die een driecilinder met 136 pk onder de kap krijgt. Daarboven volgt de Cooper S, die uit een vierpitter 192 pk weet te trekken. Op dieselgebied is het minimum vooralsnog de Cooper D, die 150 pk's mobiliseert. Sneller dieselen kan met de SD met 190 pk.

Hybride
Helemaal nieuw is de uitvoering met de lange naam Cooper S E Countryman ALL4. Deze plub-inhybride heeft de aandrijflijn van BMW's 225xe onder de kap. Dat betekent dat de elektromotor en de driecilinder benzinemotor samen 224 pk leveren. Dat vermogen wordt bovendien verdeeld over alle wielen. Volledig elektrisch rijden kan tot 125 km/h, de CO2-uitstoot bedraagt in theorie 49 gram per kilometer.

Tot slot: wie dacht dat de Always-Open-meter die Mini in cabrio's monteert vergezocht is, zal helemaal smullen van de Country Timer in deze nieuwe Countryman. De auto 'voelt' met deze functie of er over oneffen terrein wordt gereden en houdt zo het percentage naast het asfalt afgelegde kilometers bij. Op basis daarvan behaal je een score, die begint bij 'Street Cruiser' en eindigt bij 'Cliff Champ'. Het is maar dat je het weet.
https://www.autoweek.nl/nieuws/helemaal-nieuw-mini-countryman/
 

Boppie

Gebruiker
Met een flink Nederlands tintje. Knap wat VDL heeft gedaan met Nedcar. Van zulke bedrijven mogen er nog best wel wat meer zijn.
 

JoelD

Gebruiker
Die blauwe vind ik in ieder geval verschrikkelijk, met die hoogglans zwarte bumpers naast de matzwarte omlijsting.

Die oranje vind ik al iets fraaier, maar voor mijn gevoel kijk ik naar een verhoogde stationcar en niet naar een SUV.
 

D Elzinga

Gebruiker
Leuk voor de Nederlandse werkgelegenheid inderdaad. Overigens vind ik deze nieuwe Countryman qua design niet interessant: het is ten opzichte van de oude Countryman allemaal wat hoekiger en minder speels, met wat elementen die we al hebben gezien bij de andere reeds vervangen Minimodellen (de neus en steeds grote wordende achterlichten bijvoorbeeld). Nu is en blijft het Mini-gamma als geheel natuurlijk een verkooptopper en zit je altijd met wat traditionele Mini-elementen als uitgangspunt, maar met elke nieuwe modelgeneratie vind ik het wat uitgekauwder overkomen.
 

De Schaduw

Gebruiker
Het wordt er allemaal niet fraaier op bij Mini naar mijn mening. Vind dit op zich nog best te pruimen maar de vorige vond ik leuker.
 

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Wat maakt een Mini tot een Mini? Tegenwoordig lijkt het vooral een karikatuur. De koplampen, het zwevende dak, achterlichten, (te)veel glimmers, prullaria (die nep-koelsleuven aan de zijkanten) en ronde elementen in het dashboard maken de Countryman onmiddellijk herkenbaar als een lid van de Mini-familie, maar enige gelijkenis met de originele Mini is er niet. Nu hoeft dat ook niet, maar die elementen maken er wat mij betreft een nogal geforceerd ogend geheel van. De proporties vind ik dan wel beter gelukt dan bij de vijfdeurs Mini of Clubman, maar ja, dat is nu ook geen prestatie.
 

Anderson

Gebruiker
Dat ding is groter dan een Austin Maxi, maar dat ter zijde natuurlijk.

Ben er geen fan van, ben wel uitgekeken op de inmiddels uitgemolken "wat kunnen we nog meer van de Mini bakken" styling. Lijkt een beetje op de design verveling zoals bij Porsche dat 'one way or the other' een afleiding is van 'die ene'.
 

Cd6lop

Gebruiker
Smaken verschillen, maar ik vind de nieuwe Countryman een plaatje, veel stoerder uiterlijk, achterzijde veel fraaier en het interieur is helemaal 'af', sterk verbeterd vwb materiaalgebruik dat is op de foto's al wel te zien. Ik denk (zeker in de uitvoeringen zoals op de foto's) dat deze Countryman ook weer fors aan de prijs zal zijn, de uitvoeringen op de foto's gaan zeker richting 50k denk ik want met het huidige model zit je daar al zo op. Maar goed dan heb je ook wel een erg fraaie wagen.
 

Lancia Lover

Gebruiker
Jeetje. Misschien moeten ze bij Mini maar eens nieuwe designers in dienst nemen. Dit is weer zo'n raar geval. De vorige oogt veel meer in balans.
 

TYN

Gebruiker
Die grille met naar beneden gekrulde hoeken is het probleem. Jalopnik heeft dat prima verwoord:
https://jalopnik.com/mini-has-built-the-most-pissed-off-looking-car-in-motor-1788232964
dtbvj6pkmlbi8wqzfyjw.png


vwh1mw3f6xoehdh4b5a6.png


ll7tfxuutlezlvswmcei.png


f8uqtdjbcrmn6cxyalwn.png
 

Wouter82

Moderator

Cooper € 32.900
Cooper automaat € 34.731
Cooper All4 € 36.600
Cooper All4 € automaat € 37.996
Cooper S € 39.900
Cooper S automaat € 41.303
Cooper S All4 € 45.600
Cooper S All4 autoaamt € 44.861
Cooper D € 37.500
Cooper D automaat € 39.947
Cooper D All4 € 42.500
Cooper D All4 automaat € 44.251
Cooper SD automaat € 44.500
Cooper SD All4 automaat € 48.500

[size=x-large]PRIJZEN NIEUWE MINI COUNTRYMAN[/size]

EERSTE EXEMPLAAR VANDAAG IN BORN GEBOREN. A new Mini is Born. Vandaag is aan de allereerste Mini Countryman het levenslicht geschonken bij VDL Nedcar in Born, een moment dat samenvalt met de bekendmaking van de vanafprijzen! Een ruime week geleden trok Mini het doek van de compleet nieuwe Countryman. De tweede generatie zal voor Europa in het Limburgse Born geproduceerd worden bij VDL Nedcar. Vandaag liep het eerste exemplaar er van de band, een moment dat Mini laat samenvallen met de bekendmaking van de prijzen van de hoogpotige Mini.

Wie 32.900 euro overmaakt naar Mini, krijgt een in Nederland geproduceerde Countryman Cooper mee naar huis. Onder de kap houdt zich een 1,5-liter grote driecilinder schuil die 136 pk en 220 Nm naar de voorwielen stuurt. In dat geval wordt er geschakeld middels een handgeschakelde zesbak. Wie de Cooper met zestrapsautomaat wil, is 34.731 euro kwijt. Voor 36.600 euro krijg je Countryman Cooper met All4-vierwielaandrijving en wie ook deze variant met automaat wenst, moet 37.996 euro aftikken.

Hoger op de ladder staat de Cooper S met 192 pk en 280 Nm sterke 2.0-liter viercilinder als kloppend hard. Deze kost als voorwielaandrijver 39.900 euro en als All4 45.600 euro. Deze versies met automaat kosten respectievelijk 41.303 euro en 44.861 euro. Voor de S vervangt Mini de zestraps Steptronic-automaat door een exemplaar met acht verzetten.

Dieselen kan vanaf 37.500 euro met de 150 pk en 330 Nm sterke 2.0-liter viercilinder in de Cooper D. De variant met automaat, ook een achtraps Steptronic-transmissie, moet 39.947 euro worden gereserveerd. De Cooper D All4 kost met handbak 42.500 euro en met achttrapsautomaat 44.251 euro. Bovenaan de diesellader staat de 190 pk en 400 Nm sterke Cooper SD die standaard met de achttrapsautomaat wordt geleverd. De voorwielaangedreven variant moet 44.500 euro opbrengen terwijl de All4-versie voor 48.500 euro in de orderboeken staat.

Vanaf 11 februari staat de nieuwe Countryman bij de Nederlandse dealers. De prijzen voor de Cooper S E Countryman All4, de plug-in hybride met een systeemvermogen van 224 pk en 385 Nm koppel, worden later naar buiten gebracht. Op termijn verwachten we ook een Countryman JCW.
https://www.autoweek.nl/nieuws/prijzen-nieuwe-mini-countryman/
 

Lada Niva Urban

Gebruiker
Druk, druk, druk.
Duur, duur, duur.

Leuk meneer BMW, dat je je zo heerlijk hebt uitgeleefd op het thema Mini,
maar mogen we nu weer een lekker simpel ragbakkie ?
 

Rutger DC

Actieve Gebruiker
[size=medium]Logisch: Mini John Cooper Works Countryman[/size]
[size=x-small]Autonieuws • 18 januari 2017 • Tekst: Bob Kroese[/size]

Mini introduceert de John Cooper Works-uitvoering van de nieuwe Countryman. Die wordt net als de andere Countryman-versies in Nederland gebouwd.

Je wist dat ‘ie zou komen, maar dat maakt het niet minder leuk. De Mini Countryman is vanaf het voorjaar ook te verkrijgen in de snelle John Cooper Works-uitvoering. De techniek kennen we al uit de hatchback en Clubman JCW: een 231 pk sterke 2.0 viercilindermotor, die is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak of een achttraps automaat.

De Countryman accelereert in zijn snelste uitvoering in 6,5 seconden van 0 naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 234 km/u. Mini geeft een verbruik op van 6,9 l/100 km (1 op 14,4). Dat is het cijfer voor de automaatuitvoering, de handgeschakelde John Cooper Works komt 13,5 kilometer ver op een liter brandstof.

Standaard is de snelle versie van vierwielaandrijving voorzien, die ervoor zorgt dat het volledige koppel van 350 Nm op een efficiënte manier aan het asfalt wordt overgedragen. De Countryman JCW is verder voorzien van een sportonderstel, de remmen komen van specialist Brembo. De aankleding bestaat onder andere uit specifieke bumpers, wielen en stoelen en is verder te verfraaiien met allerlei kleur- en stripingopties.

De Countryman JCW maakt zijn publieksdebuut op de autoshow van Shanghai in april, later in het voorjaar komt de John Cooper Works-uitvoering naar Nederland. De prijs is nog niet bekend.

mini-john-cooper-works-countryman-285917-800.jpg


mini-john-cooper-works-countryman-285918-800.jpg


mini-john-cooper-works-countryman-285919-800.jpg


mini-john-cooper-works-countryman-285922-800.jpg


Bron: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2017/januari/42222-logisch-mini-john-cooper-works-countryman
 

BeWo

Gebruiker
DriveNow zet ze hier in München inmiddels in op de weg, en vandaag kwam er toevallig één tegen. Ondanks dat ik met de metro sneller en goedkoper thuis was geweest heb ik de mogelijkheid gegrepen.

Bij voorbaat excuus voor de beroerde kwaliteit van de foto's.

AoMEexL.jpg


Erg mini is 'ie niet voor een MINI. Het is een behoorlijk grote bak, en niet bepaald overzichtelijk. De vormgeving is wat mij betreft wel een stuk beter geslaagd dan theoretische concurrent Fiat 500X.

fx0hcKj.jpg


Omdat de auto echter nogal vierkant is, is inparkeren desondanks niet zo moeilijk. Het is alleen hopen dat er niet ineens een klein kind of een hond achter de auto gaat staan, want je zou ze met geen mogelijkheid kunnen zien.

LybFlM5.jpg


Door de dikke deurstijlen en het zwarte hemeltje is het binnen nogal donker. Wel zit je prima, in de laagste stand zit je niet heel anders dan in een 'gewone' auto, en de stoel geeft goeie steun. Vanachter het stuur kijk je uit over de vlakke motorkap. In veel hogere auto's krijg je het idee nauwelijks boven de ramen uit te komen met de stoel naar beneden (en ik ben 1.85m lang), dat is hier niet het geval. Ook zit je best ruim, zelfs achterin lijkt het in orde.

JGXAau6.jpg


Leuk stofje op de deuren. Ook voor de rest zijn er mooie materialen in het interieur verwerkt. Het kleine klokkenwinkeltje, dat met de stuurkolom meebeweegt, oogt een beetje potsierlijk.

9gOKIVD.jpg


En hou rijdt dat nou? Voorzover dat tijdens een stadsrit van een kwartiertje te beoordelen valt: niet slecht. Dieselmotor en automaat reageren meteen wanneer je even op moet schieten, verder blijft hij met 60 op de rondweg keurig stil. De besturing is zoals in andere MINI's: direct, vrij veel tegendruk, maar geen echt gevoel: het voelt allemaal nogal kunstmatig. Dankzij de enorm brede banden moet de bekrachtiging flink aan het werk. Mijn eerdere ervaring met de hatchback en de Clubman is dat wanneer het wat steviger tekeer gaat de besturing wel prettiger wordt.

Al bij al: voor wie verliefd is op de quasi-retro styling van de Mini is het in alle opzichten een leuke uitvergrote versie. Daarmee is wat mij betreft alles gezegd.
 

Rutger DC

Actieve Gebruiker
[size=medium]Mini voegt One basisuitvoeringen Countryman toe[/size]
[size=x-small]Autonieuws • 18 mei 2017 • Tekst: Bob Kroese[/size]

Mini levert de nieuwe Countryman vanaf juli ook als One. Het merk voegt zowel een driecilinder benzine- als dieselmotor toe aan de onderkant van het assortiment.

De nieuwe Mini Countryman is vanaf juli ook te verkrijgen als One. Zowel het benzine- als dieselaanbod wordt aangevuld met een nieuwe basismotor, in beide gevallen een 1.5 driecilinder. De benzineversie levert 102 pk, de diesel 116 pk. Die eerste is ook te combineren met een zestraps automaat, de One D dieselversie is altijd handgeschakeld.

Tegelijk met de komst van de nieuwe instapmotoren voert Mini een aantal kleine verbeteringen door. Het instrumentarium is beter afleesbaar, onder andere doordat de brandstofmeter nauwkeuriger is. De kleur van de tellerverlichting is vanaf juli niet langer oranje, maar wit. Ook de weergave op het head-up display heeft dan die kleur.

Een andere verbetering is de toevoeging van Apple Carplay, waarmee apps van een iPhone op het beeldscherm in de auto gebruikt kunnen worden. Verder heeft Mini de rijstandenschakelaar verbeterd, die is nu ondergebracht bij de tuimelschakelaars op de middentunnel. In de huidige serie van de Countryman moet je die nog bedienen met een knop bij de pook.

mini-countryman-one-288639-800.jpg


mini-countryman-one-288640-800.jpg


Bron: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2017/mei/42943-mini-voegt-one-basisuitvoeringen-countryman-toe

102 pk in een C-segment SUV, daar komen toch alleen premiummerken mee weg.

En bedankt voor de impressie, BeWo! Ik vind 'm niet zo mooi, de neus is bijvoorbeeld optisch veel te zwaar, maar in het zwart valt dat een beetje weg.
 
Bovenaan