Test: Mercedes eSprinter - Nieuwe komt ruim 300 kilometer verder en meer geschikt als camper
440 kilometer ipv 142
De Mercedes-Benz Sprinter is de meest verkochte grote bestelauto in Nederland, maar de eerste elektrische variant daarvan kwam niet verder dan 142 kilometer. De nieuwe generatie heeft een reikwijdte van 440 kilometer, wat hem voor het eerst ook als basis voor een elektrische camper interessant maakt.
Hoe komt de eSprinter vanaf nu verder dan eerst?
Het batterijpakket in de eSprinter is vergroot van een schamele 47 kWh naar maximaal 113 kWh. Bovendien is hij leverbaar in twee verschillende lengtes. Het laadvolume is dus variabel en je kunt ook uit drie verschillende batterijpakketten kiezen, waardoor je niet meteen de hoofdprijs betaalt als je voor het dagelijks werk eigenlijk geen grote actieradius nodig hebt. Bovendien levert Mercedes de eSprinter voor het eerst ook als chassis-cabine, waardoor de koper zelf een opbouw kan realiseren. Achter de cabine kan hij dan bijvoorbeeld een open laadbak realiseren.
Hoe gaat het eigenlijk met de verkoop van elektrische bestelauto's?
Dat de elektrische bestelauto oprukt, blijkt uit de verkoopcijfers van vorig jaar. Toen was 14,4 procent van de nieuw verkochte bestelwagens elektrisch en dat aandeel is nog nooit zo groot geweest. Tot nu toe blijkt hij vooral in trek bij pakket-, express- en koeriersdiensten. Tegelijkertijd is het overduidelijk dat de diesel zich bij de bestelwagens nog niet gewonnen geeft. Terwijl de diesel bij de kopers van personenauto’s uit de gratie is, had vorig jaar nog 81 procent van de nieuw verkochte bestelauto’s een dieselmotor.
Hoe ver komen andere elektrische bestelauto's?
Er is intussen steeds meer keuze uit elektrische modellen en de actieradius neemt gestaag toe. Menig elektrische personenauto kan een voorbeeld nemen aan de 440 kilometer van de nieuwe eSprinter. De op één na populairste grote bestelauto, de dit jaar vernieuwde Renault Master E-Tech Electric, haalt zelfs al 460 kilometer. De nieuwe Opel Movano doet het met 430 kilometer ook niet slecht.
De nieuwe Renault Master, waar de Nissan Interstar een zustermodel van is.
Maar ze zijn nog wel duur zeker?
Elektrische bestelauto’s zijn wel nog steeds aanzienlijk duurder in aanschaf dan diesels. Eenmaal in gebruik kosten ze natuurlijk minder, want het stroomverbruik is goedkoper dan het dieselverbruik en de auto’s hebben minder onderhoud nodig. De nieuwe eSprinter kost (als gesloten bestelwagen met 56 kWh-batterijpakket) echter altijd nog € 55.290 (exclusief btw en bpm), terwijl dezelfde auto met dieselmotor al vanaf € 39.850 te koop is.
Amerikaanse uitvoering van de Mercedes-Benz eSprinter. We konden dan ook in de VS kennismaken met de nieuwe versie.
Hoe rijdt de eSprinter?
Wie met de nieuwe eSprinter op weg gaat, merkt al gauw dat hij afrekent met flink wat nadelen van het dieseltijdperk. Deze milieuridder kent geen uitlaatgas. Ook profiteert de bestuurder van zijn fluisterstille karakter, wat het comfort ten goede komt. Dat is sowieso goed voor elkaar in deze Mercedes: je zit prima op goede steun biedende stoelen en het veercomfort is verrassend prettig. Je merkt hooguit dat de schokdempers met hun soms stevige reacties erop berekend zijn om een flinke lading te kunnen dragen. De aandrijflijn blijkt krachtig en soepel: de elektromotor, uiteraard gekoppeld aan een automaat, is 100 of 150 kW sterk. De batterijpakketten zijn 113 kWh, 81 kWh of 56 kWh groot. Doordat het batterijpakket tussen de assen is geplaatst, ontstaat een lager zwaartepunt met minder kans op overhellen van de auto. De besturing blijkt niet alleen heerlijk licht, maar ook verrassend scherp voor een dergelijke auto. Drie rijmodi helpen de bestuurder te kiezen tussen maximaal comfort of een maximale actieradius. Eco Assist analyseert continu of er een voertuig voor de eSprinter rijdt, wat de maximumsnelheid is en of er een helling volgt op de gekozen route. Vervolgens kan het systeem de bestuurder adviseren om de voet van het gaspedaal te halen en zodoende stroom te besparen.
Is het nog een echte 'bus' vanbinnen?
Nee, niet bepaald. Mercedes heeft opmerkelijk veel eigenschappen van de luxe personenauto’s in deze bestelauto gestopt. Zo zit hij boordevol veiligheidssystemen en rijhulpen. Optioneel is een digitale achteruitkijkspiegel, waardoor je altijd zicht hebt dankzij de camera achter op de auto: ideaal in een gesloten bestelwagen. Ook de kunstmatige intelligentie van het MBUX-infotainment (Mercedes-Benz User Experience) zit in deze bestelauto. Dat brengt een 10,25- inch beeldscherm met zich mee en werkt snel en overwegend ook logisch. Je kunt met de bijbehorende app op afstand portieren vergrendelen of ontgrendelen en ook de ramen bedienen. De computer herkent zelfs of de bestuurder of bijrijder tegen hem praat. Roep ‘Hey Mercedes’ en de auto neemt bepaalde opdrachten aan of geeft je informatie. Voor het eerst zijn de grafische navigatiekaarten te vervangen door satellietbeelden. Diezelfde navigatie houdt bijvoorbeeld ook rekening met de beperkingen van grote voertuigen of het rijden met aanhangers.
Wat zijn de andere cijfers van de eSprinter?
De nieuwe eSprinter heeft een laadvolume van maximaal veertien kubieke meter. Dat is iets minder dan de maximale zeventien kubieke meter in de diesels. De elektrische versie kan nu een geremde aanhanger tot 2.000 kilo trekken, wat eveneens een belangrijke vooruitgang is. Bij een snellader kan hij met maximaal 115 kWh opladen. De batterij is een lithium-ijzerfosfaat-exemplaar en bevat geen kobalt of nikkel.
Hoe zit het met de subsidie voor elektrische bedrijfsauto's?
De technologische vooruitgang van de elektrische bestelauto is dus indrukwekkend, maar hij moet nog wel wat drempels overwinnen voordat de grote doorbraak een feit kan zijn. Zo is onduidelijk wat er volgend jaar gaat gebeuren met de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA). Die is nu nog goed voor een tegemoetkoming van gemiddeld €4.500 bij aanschaf. Tegelijkertijd ligt er het plan om vanaf volgend jaar bpm op bestelauto’s te gaan heffen. Tot nu toe waren die vrijgesteld van deze belasting, die al jaren voor personenauto’s geldt. De gemiddelde bpm op een nieuwe bestelauto bedraagt straks al gauw zo’n 12.000 euro. De vrees bestaat dat ondernemers daarom dit jaar massaal zullen investeren in nieuwe diesels of zullen kiezen voor een geïmporteerde tweedehands dieselauto, zodat zij voorlopig weer jaren vooruit kunnen en de overstap naar een elektrische bestelauto langer zullen uitstellen.
Elektrische bestelauto's zijn toch te zwaar voor het B-rijbewijs?
Het batterijpakket maakt ze al gauw zwaarder dan 3.500 kilo, waardoor het B-rijbewijs (voor personenauto’s) niet meer volstaat en je een groot (C-)rijbewijs moet hebben. Om de verkoop van elektrische modellen aan te jagen, hanteerde de Nederlandse regering de afgelopen jaren een gedoogbeleid. Tot 4.250 kilo mag je, bij wijze van uitzondering, er toch met een B-rijbewijs in rijden. Demissionair minister Mark Harbers heeft gezegd dat hij hier van af wil, maar de Tweede Kamer wil het gedoogbeleid handhaven totdat er een definitieve Europese oplossing voor dit probleem is.
Eindelijk: ook de elektrische kampeerautoMet nieuwkomers als de nieuwe Mercedes eSprinter lijkt eindelijk ook de langverwachte elektrische kampeerauto in zicht. Tot nu toe waagden de grote camperfabrikanten zich daar niet aan. Te weinig rijbereik, extra gewicht, een accupakket dat ten koste gaat van de leef- en bagageruimte en ook nog eens een hogere prijs: de camperfabrikanten vreesden dat weinig kampeerders daar enthousiast van zouden worden. In de nieuwe eSprinter is het accupakket echter vernuftig tussen de assen ingebouwd en lijken ook veel andere nadelen, zoals het beperkte rijbereik, weggenomen. "We zijn al in gesprek met camperfabrikant Hymer", verklapt het projectteam van de Mercedes eSprinter. "Een elektrische buscamper behoort zeker tot de mogelijkheden. Alleen voor grotere kampeerauto’s, zoals de halfintegraalmodellen, is het nog een stap te ver. Deze auto heeft achterwielaandrijving: de elektromotor ligt boven de achteras, waardoor de opbouw niet lager kan en dat is een kampeerauto niet echt handig. Nog afgezien van het feit dat camperfabrikanten zich afvragen of hun klanten bereid zijn voor een elektrische camper flink meer geld te betalen, terwijl ze er veel minder ver mee komen dan met een diesel. Eigenlijk willen zij eenmaal op reis snel even tanken en dan weer doorrijden. Wij gaan er daarom van uit dat campers zo’n beetje de laatste categorie auto’s zal zijn die overstapt op elektrische aandrijving.’’ |
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz Sprinter 317 CDI L3H2 RWD 3500kg Trekhaak, MBUX navigatie en camera, Brake assyst, Etc.
- 2023
- 83.070 km

Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI L2H2 Harderwijk KOEL/VRIES D/N Thermo King 3500kg Trekgewicht, LED, MBUX navigatie met camera, Leder stuurwiel
- 2020
- 175.955 km

Mercedes-Benz Sprinter 316 2.2 CDI L2/H2 Automaat/AircoNavi Euro6
- 2018
- 128.755 km
Lees ook
Mercedes-Benz Sprinter en eSprinter fris op de prijslijst
Mercedes-Benz eSprinter: 113 kWh accu, 400 kilometer bereik
Nieuwe elektrische Renault Master komt stuk verder dan verwacht
Je ziet steeds vaker opgeruigde campers, wat kan zo'n hoogpotige 4x4?
Sanne en Femke bouwden hun eigen camper, want een nieuwe is te duur
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (23) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.