Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Mercedes-Benz
  • S-klasse

Test: Mercedes-Benz S500

De lat weer hoger

9
Mercedes-Benz S500
  • Cornelis Kit
  • Autotest
31 maart 2021 om 08:30
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 2 2021
AutoWeek 2 2021

Je leest het in AutoWeek 2 2021

Al decennialang stopt Mercedes een nieuwe S-klasse steeds bomvol innovaties; techniek die later doorsijpelt naar andere modellen. Bij de jongste generatie is dat niet anders. Is de lat weer hoger gelegd?

Met zijn nieuwe S-klasse wil Mercedes-Benz laten zien waartoe het in staat is. We zien hier fysiek geen revoluties meer; het lijkt vooral een kwestie van bijschaven van het mechaniek. Zoomen we echter in op de elektronica, dan zien we dat er heel veel functionaliteit is toegevoegd en dat er behoorlijke sprongen zijn gemaakt. Dat alles met als doel om het verblijf in deze auto zo aangenaam en vooral ook zo veilig mogelijk te maken.

De S-klasse biedt een zee aan ruimte en zitcomfort. Voorin kom je niets te kort en achterin net zo min, om nog maar te zwijgen over de weldadige beenruimte die je voor de achterbank of optionele fauteuils krijgt in de versie met lange wielbasis. Op de middentunnel is niet langer een mogelijkheid te vinden om het infotainmentsysteem te bedienen, want de centrale knop is verdwenen. Dat geldt ook voor de fysieke toetsen om de airco te bedienen. Wat je ervoor terugkrijgt is een groter, bijna vierkant MBUX-multimediascherm. Hoe prominent het grote touchscreen ook aanwezig is, eigenlijk is swipen op het scherm alweer achterhaald. Je kunt het systeem namelijk ook kinderlijk eenvoudig met je duim bedienen via een aanraakgevoelig vlak op het stuur of nog simpeler: via spraakbesturing. Dat laatste is dusdanig doorontwikkeld dat het niet alleen nog beter raad weet met instructies, maar ook weet waar het commando vandaan komt. Als bijvoorbeeld de passagier rechtsachter roept dat de stoelverwarming aan moet, dan gaat ook daadwerkelijk rechtsachter de stoelverwarming aan en nergens anders. Het laat zien hoe de Mercedes zich steeds meer aan zijn inzittenden weet aan te passen in plaats van andersom.

Het materiaalgebruik in de S-klasse schurkt dicht aan tegen wat we kennen van Rolls-Royce en Bentley en het afwerkingsniveau gaat daar zelfs overheen. De S-klasse is een bubbel waarin je je helemaal kunt losmaken van de rest van de wereld, comfortabel en van alle gemakken voorzien, met een rustig interieurontwerp. Met de elektronische functionaliteit zet Mercedes absoluut weer een stap voorwaarts. Neem alleen al het driedimensionaal geprojecteerde instrumentarium, dat van heldere informatievoorziening een attractie maakt.

 

Betere zescilinders

Mercedes trapt in de nieuwe S-klasse af met twee min of meer bekende, maar wel verder verfijnde zescilinder-in-lijnmotoren: een 3,0-liter benzinemotor en een 2,9-liter diesel, die beide in twee vermogensvarianten
verkrijgbaar zijn. Bij de minst potente diesel (nog altijd 286 pk) is er keuze uit achter- of vierwielaandrijving, bij alle andere motoren worden standaard alle vier de wielen aangedreven. Ook biedt Mercedes in combinatie met alle aandrijfvarianten de keuze uit een korte of een lange wielbasis. De testauto is voorzien van een zescilinder benzinemotor, die piekt bij 435 pk. De S-klasse heeft een 48-volt startgenerator (het is een mild hybrid) die vooral onderin tot zijn recht komt en met een flinke zwiep de benzinemotor op gang helpt. Dat is prettig. Door het ontbreken van trillingen, vibraties en bijgeluiden én het karakter van de verder verfijnde zescilinder in combinatie met de zijdezacht schakelende negentraps automaat nadert de S-klasse heel dicht het niveau van een puur elektrische aandrijflijn. Er schiet ons even niet zo snel een conventionele aandrijflijn te binnen waar dat allemaal zó goed voor elkaar is. Elektrificatie van de aandrijflijn is primair bedoeld om dat wat er uit de uitlaat komt zoveel mogelijk terug te dringen. Gunstig bijeffect is de reductie van het brandstofverbruik. Met zijn MHEV-techniek registreren we voor de grote Benz een alleszins acceptabel gemiddelde van 9,3 l/100 km.

Luchtvering is bij deze toplimousine een standaard ingrediënt en geeft je via de elektronica de keuze uit comfortabeler en dynamischer afstemmingen, waarbij ook in die laatste modi in de auto comfort blijft overheersen. Hoezeer alles er ook op gericht lijkt om je te behagen, toch laat het Mercedes-onderstel je evengoed niet in de steek wanneer je toch net even sneller dan bedoeld een bocht induikt. Lichtvoetig is hij niet, maar hij is wel in staat om je te doen geloven dat je met minder kilo’s op pad bent dan er op het kentekenbewijs staat vermeld. Als optie is de S-klasse leverbaar met achterwielbesturing, die er in twee varianten is. Eén waarbij de achterwielen maximaal 4,5 graden kunnen indraaien en waarmee de draaicirkel met 90 centimeter wordt verkleind en één waarbij je zelfs tot 10 graden kunt indraaien. Die laatste zit onder de testauto en reduceert de draaicirkel van het verlengde exemplaar met 1,9 meter: tot onder A-klasse-niveau! Het werkt geweldig bij inparkeren, wat de auto desgewenst trouwens ook prima zelfstandig kan. Op tempo draagt de achterwielbesturing direct bij aan een prettig stabiel en voorspelbaar weggedrag.

 

Koersvaster

De scheidslijn tussen comfort en veiligheid is niet altijd even scherp te trekken, maar Mercedes is er klaar voor om zodra het wettelijk is toegestaan de S-klasse weer een stuk zelfstandiger te laten rijden. Nu houdt de autonomie op bij het actief afstand houden tot de voorligger en het binnen de lijnen blijven. De S-klasse is daarbij koersvast en blijft mooi in het spoor. Als je een tik tegen de stengel van de richtingaanwijzer geeft, wisselt de S ook zelfstandig van rijbaan, als er tenminste geen verkeer in de weg rijdt en als je tik tegen de stengel niet te lang en ook niet te kort is, want dat luistert nogal nauw. Verder heeft de testauto als optie koplampen die niet alleen over de inmiddels bekende grootlichtassistentie beschikken, maar ook als projectors met 1,3 miljoen pixels per unit informatie op en naast de weg kunnen projecteren. Het is verbluffend wat voor effect dit in het donker op verlaten polderwegen heeft. Deze lampen in combinatie met de augmented reality navigatie-informatie in het grote head-up-display, dat doet alsof het de te volgen pijlen op de weg tovert, geeft autorijden een nieuwe dimensie. Natuurlijk hebben al die innovaties een prijs. Voor veel van de nieuwe techniek moet worden bijbetaald en dat gaat dan in de vorm van losse opties of pakketten.

Oordeel

4 sterren

Mercedes-Benz is in staat om een auto te bouwen die zijn opponenten op bijna alle punten overtroeft. De nieuwe S-klasse weet zijn inzittenden in alle opzichten te behagen en met de laatste elektronische voorzieningen ook verregaand te ontzorgen. Voor de concurrentie ligt de lat daarmee nét weer even hoger.

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model S 500 4MATIC Lang
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 9 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Prijs € 161.047

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 6-cil. in lijn, mild-hybrid
Cilinderinhoud 2.999 cc
Maximaal vermogen 320 kW / 435 pk
Maximaal koppel 520 Nm bij 1.800 tpm
Inhoud brandstoftank 76 l
Lengte / breedte / hoogte 5.289 mm / 1.954 mm / 1.503 mm
Wielbasis 3.216 mm
Massa leeg 1.945 kg
Laadvermogen 765 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.100 kg / 750 kg
Banden225/45R19Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,3 s (fabrieksopgave: 4,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 1,8 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 3,2s
Brandstofverbruik 9,3 l/100km (fabrieksopgave: 7,8 l/100km)
CO2-uitstoot (WLTP) 184 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Mercedes-Benz S-klasse
    Mercedes-Benz Mercedes-Benz S-klasse Nieuwe auto's

    Uitgelicht aanbod

      Mercedes-Benz S580 4MATIC *AMG*MBUX*Achterasbesturing*

      Mercedes-Benz S580 4MATIC *AMG*MBUX*Achterasbesturing*

      • 2021
      • 1.375 km

      € 194.950

      Mercedes-Benz S-klasse 500 4MATIC | Burmester 4D sound | Achterasbesturing | Entertainment achter incl. koptelefoons | Stoelverwarming incl. ventilatie V+A |

      Mercedes-Benz S-klasse 500 4MATIC | Burmester 4D sound | Achterasbesturing | Entertainment achter incl. koptelefoons | Stoelverwarming incl. ventilatie V+A |

      • 2021
      • 3.305 km

      € 164.850

      Mercedes-Benz S-klasse 450 4Matic Lang AMG Line

      Mercedes-Benz S-klasse 450 4Matic Lang AMG Line

      • 2021
      • 55 km

      € 190.615

    Meer Mercedes-Benz S-klasse occasions

    Gerelateerde forumtopics

    • Mercedes Benz S-Klasse W223 2020

      281
      • 27 juli 2021

    Lezersreacties (9) (gesloten)

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

    Reactie verwijderen

    Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Bekijk ook

    Kopersgids

    Zoeken en vergelijken
    • Mercedes-Benz S-klasse specificaties
    • Mercedes-Benz S-klasse occasions
    • Mercedes-Benz S-klasse video's
    Advies en informatie
    • Mercedes-Benz S-klasse tests
    • Mercedes-Benz S-klasse gebruikersreviews
    • Mercedes-Benz S-klasse index
    PREMIUM
    Mercedes-Benz C-, E- en S-klasse - Duurtestreportage

    Mercedes-Benz C-, E- en S-klasse - Duurtestreportage

    Ondanks vele, vele andere modellen steunt het Mercedes-aanbod sinds jaar en dag op de C, de...

    Lees meer

    Gerelateerde reviews

    • Gebruikersreview
      Mercedes-Benz S 500 Lang (1999)

      Mercedes-Benz S 500 Lang (1999)

      3
      • 23 mei 2022
    • Gebruikersreview
      Mercedes-Benz S 350 Prestige (2004)

      Mercedes-Benz S 350 Prestige (2004)

      12
      • 3 juni 2021
    • Gebruikersreview
      Mercedes-Benz S 500 Prestige Plus (2008)

      Mercedes-Benz S 500 Prestige Plus (2008)

      8
      • 7 april 2021
    • Gebruikersreview
      Mercedes-Benz S 450 Prestige Plus (2008)

      Mercedes-Benz S 450 Prestige Plus (2008)

      3
      • 3 maart 2021
    • Gebruikersreview
      Mercedes-Benz S 430 4Matic (2003)

      Mercedes-Benz S 430 4Matic (2003)

      1
      • 11 februari 2021
    • Gebruikersreview
      Mercedes-Benz 560 SEC (1987)

      Mercedes-Benz 560 SEC (1987)

      19
      • 3 september 2020
    • Gebruikersreview
      Mercedes-Benz 280 SE (1983)

      Mercedes-Benz 280 SE (1983)

      6
      • 17 december 2018
    meer reviews
    Test: Lexus LS vs. Mercedes-Benz S-klasse

    Test: Lexus LS vs. Mercedes-Benz S-klasse

    Lexus heeft vlaggenschip LS daar verbeterd waar dat het meest nodig was. Met een nieuw infotainmentsysteem...

    Lees meer

    Gerelateerd

    • Model
    • Merk
    Model
    Model
    • Nieuws
      Mercedes-Maybach Haute Voiture: nóg meer luxe

      Mercedes-Maybach Haute Voiture: nóg meer...

      25
      • 19 mei 2022
    • Nieuws
      Mercedes-Benz start met verkoop autonoom rijsysteem

      Mercedes-Benz start met verkoop autonoom...

      13
      • 6 mei 2022
    • Nieuws
      Mercedes-Maybach S-klasse in gelimiteerde Virgil Abloh-uitvoering

      Mercedes-Maybach S-klasse in gelimiteerde...

      17
      • 6 april 2022
    • PREMIUM
      Mercedes-Benz C-, E- en S-klasse - Duurtestreportage

      Mercedes-Benz C-, E- en S-klasse - Duurtestreportage

      • 13 januari 2022
    • Nieuws
      Vierwielaandrijving voor plug-in hybride Mercedes-Benz S-klasse

      Vierwielaandrijving voor plug-in hybride...

      28
      • 29 december 2021
    • Mercedes-Benz S500 - Achteruitkijkspiegel

      Mercedes-Benz S500 - Achteruitkijkspiegel

      14
      • 18 december 2021
    • PREMIUM
      Grootste Mercedes S-klasse-verzameling van Europa

      Grootste Mercedes S-klasse-verzameling...

      • 8 oktober 2021
    Merk
    Merk
    • Nieuws
      Mercedes-Benz GLK - Facelift Friday

      Mercedes-Benz GLK - Facelift Friday

      7
      • 27 mei 2022
    • Nieuws
      Mercedes-Benz wijst handbak vanaf volgend jaar de deur

      Mercedes-Benz wijst handbak vanaf volgend...

      43
      • 27 mei 2022
    • Nieuws
      Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308 en Opel Astra

      Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308...

      67
      • 25 mei 2022
    • Autosport
      Ferrari-teambaas nog niet onder de indruk van Mercedes

      Ferrari-teambaas nog niet onder de indruk...

      7
      • 24 mei 2022
    • Autosport
      Mercedes strijdbaar: 'Halve seconde gewonnen, er komt meer'

      Mercedes strijdbaar: 'Halve seconde gewonnen,...

      17
      • 23 mei 2022
    • Nieuws
      Mercedes-Benz schetst nieuwe SL-varianten

      Mercedes-Benz schetst nieuwe SL-varianten

      5
      • 23 mei 2022
    • Nieuws
      Mercedes-Benz laat mogelijke CLA-opvolger alvast zien

      Mercedes-Benz laat mogelijke CLA-opvolger...

      6
      • 20 mei 2022

    Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

    Over AutoWeek

    • Klantenservice
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy & Cookiebeleid
    • Cookie instellingen wijzigen
    • Gebruiksvoorwaarden

    Volg AutoWeek

    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter
    • Youtube
    • Podcasts
    • RSS

    Meer AutoWeek

    • Aanmelden nieuwsbrief
    • Contact redactie
    • Colofon
    • Autobrochures
    • Dealergids
    • Klassiekergids

    Overig

    • Adverteren
    • AutoWeek LAB
    • Je auto aanmelden
    • Koppel abonnement
    • Partners
    • Alfa Romeo
    • Alpine
    • Aston Martin
    • Audi
    • Bentley
    • BMW
    • Cadillac
    • Chevrolet
    • Citroën
    • Cupra
    • Dacia
    • Donkervoort
    • DS
    • Ferrari
    • Fiat
    • Ford
    • Honda
    • Hyundai
    • Infiniti
    • Jaguar
    • Jeep
    • Kia
    • Lamborghini
    • Lancia
    • Land Rover
    • Lexus
    • Lotus
    • Lynk & Co
    • Maserati
    • Mazda
    • McLaren
    • Mercedes-Benz
    • MG
    • MINI
    • Mitsubishi
    • Morgan
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • Polestar
    • Porsche
    • Renault
    • Rolls-Royce
    • Saab
    • Seat
    • Skoda
    • Smart
    • Subaru
    • Suzuki
    • Tesla
    • Toyota
    • Volkswagen
    • Volvo

    © 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden