Test - Lexus UX 300h: rijdt merkbaar beter, maar nog steeds krap

Vierwielaandrijving maakt auto merkbaar beter

58 reacties

Video

De Lexus UX heeft een upgrade gekregen. Aan de buitenkant is het bijna niet te zien, maar de auto is evengoed merkbaar veranderd. En daar werd hij niet slechter van.

De UX, dat is de kleinste Lexus toch?

Nee dat is hij niet. Ja hij was het toen hij gelanceerd werd, maar inmiddels is er ook de LBX, die nog een maatje kleiner is. De UX is van formaat Audi Q3 en Volvo EX40. Een belangrijke segment waarvan de Japanners graag een graantje meepikken.

Aan de buitenkant valt niet veel nieuws te zien, behalve deze kleur.

Maar is hij nieuw dan? Ik zie het niet...

Begrijpelijk, maar minieme details zijn anders. Zo is het Lexus-logo ietsje groter omdat er achter de grille een verbeterde radar zit als onderdeel van Lexus’ geüpgradede veiligheidssystemen. Evengoed zijn de onzichtbare wijzigingen aan de auto merkbaar én belangrijk. Ook de cockpit lijkt veel op die van zijn voorganger, maar het is wel de meest hoogwaardige in zijn klasse, in ieder geval in de duurdere uitvoeringen. Ook nieuw is het jongste multimediasysteem van de Japanners, met een prettig groot touchscreen. Het is niet het snelste op de markt, maar wel modern en overzichtelijk. Bovendien worden veel zaken zoals klimaatcontrole en stoelverwarming nog altijd bediend met fysieke knoppen.

 

Geweldige afwerking en het nieuwe multimediasysteem is een verbetering.

En de Lexus UX heet nu 300h in plaats van 250h. Dat zal niet een 3.0 motor zijn...

Uh nee... Het betekent dat de vijfde generatie van Lexus’ hybride aandrijflijn aanwezig is. Een viercilinder 2.0 wordt ondersteund door een elektromotor (of twee voor de 4WD-versie) die samen pieken op 199 pk. Dat is 15 pk meer dan de UX250h had, maar belangrijker is dat de hoeveelheid elektrokracht fors is toegenomen vóór de vermogenspiek. Dit helpt bij het wegrijden of op de tussensprint. Het is minder vaak nodig dat de benzinemotor flink in de toeren klimt zoals bij zwakkere hybrides. Dit maakt de rij-ervaring op alle vlakken prettiger. Bij de vierwielaangedreven versies krijg je er zoals gemeld een elektromotor op de achteras bij. De kracht hiervan is echter toegenomen van 7 naar 40 pk! Voor het maximumvermogen maakt dit geen verschil ten opzichte van de voorwielaandrijver, maar het wegrijden gaat op deze manier ontzettend soepel. De meerwaarde van 4WD ten opzichte van de relatief kleine meerprijs maakt het een enorme aanrader. Het is opvallend hoeveel beter deze aandrijflijn ons bevalt in vergelijking met onze Toyota C-HR duurtester met eveneens 199, die enkel voorwielaandrijving heeft.

En rijdt hij hetzelfde als voorheen?

Nee, er is wat verschil merkbaar, als is het niet levensgroot. Het onderstel van de UX is net een tandje strakker gemaakt en het remsysteem is verbeterd voor een betere remkrachtverdeling over de wielen. Het totaalpakket heeft de UX zeker tot een beter auto gemaakt. Los van de betere aandrijflijn rijdt de auto verfijnd en comfortabel, zonder dat hij week is of van bochten schrikt. Hij is sereen en stil waarbij geluid van buiten veel beter wordt weggefilterd dan bij Toyota’s als de C-HR, die veel dezelfde onderhuidse techniek hebben. Uiteraard is de UX geen rijdersauto, maar hij ergert niet voor hen die wat steviger sturen terwijl rustige automobilisten meer zen worden dan ooit.

 

Het rijden gaat erg verfijnd.

Klinkt best goed allemaal!

Zeker, er is echter één grote maar: de ruimte. De UX was bij zijn lancering al verschrikkelijk krap en daar is weinig aan veranderd. Volwassenen kunnen er eigenlijk niet met goed fatsoen zitten tenzij je voorin wel héél kleine mensen hebt zitten en dan nog is het voor iedereen schipperen. En het is niet zo dat dit is om meer kofferbakruimte te creëren, want met 315 liter biedt de UX wel erg weinig plek voor bagage. Het komt ook niet door de (nu nog kleinere) accu want die zit onder de achterbank. Er blijft gewoon bizar weinig binnenruimte over voor een auto die vanbuiten ook weer niet zo klein oogt. Een concurrent als de Volvo EX40 is ook niet extreem ruim, maar de achterbank is daar in ieder geval reëel bruikbaar. Hiermee wordt de inzet van de UX behoorlijk beperkt en dat is wel een puntje. Zeker gezien de prijs van de auto. De vanafprijs van krap 45.000 euro is nog te overzien, maar de luxere versies met exact dezelfde aandrijflijn zijn al snel over de 50 en zelfs richting de 60.000 euro. Ook jammer is dat vierwielaandrijving maar slechts 3.000 euro extra kost, maar alleen te bestellen is op de dure executive of F-Sport-uitvoeringen. En dus tik je hoe dan ook 66k(!) af als je 4WD wil. Wel érg veel geld voor een compacte auto en de grotere Lexus NX komt dan ook in beeld.

Een bijzonder krappe bedoening...

Signalement

Merk Lexus
Model UX 300h AWD F Sport Line
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 66.575

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, hybride
Cilinderinhoud 1.987 cc
Maximaal vermogen 146 kW / 199 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 190 Nm bij 4.400 tpm
Inhoud brandstoftank 43 l
Lengte / breedte / hoogte 4.495 mm / 1.840 mm / 1.540 mm
Wielbasis 2.640 mm
Massa leeg 1.575 kg
Laadvermogen 535 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 750 kg / 750 kg
Banden225/50R18Prijzen
Topsnelheid 177 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,9 s
Brandstofverbruik 5,3 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 121 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (58) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum