Test: Lexus GX 550 - 'Lexus Land Cruiser' is mild G-klasse alternatief waar we niks aan missen
Auto-immigratiedienst
Het uitgangspunt voor de Lexus GX 550 was de Toyota Land Cruiser die wij in Nederland ook kennen. Moeten we er rouwig om zijn dat deze comfortabele Lexus-variant niet naar ons land komt?
Waarom rijden met een auto die hier niet leverbaar is?
In de serie ‘De auto-immigratiedienst’ gaan we op pad met nieuwe modellen die officieel niet leverbaar zijn in Nederland. We behandelen een zo gevarieerd mogelijk aanbod uit verschillende landen over de hele wereld. De grote vraag is echter telkens dezelfde: missen we hier iets aan?
Wel een erg stoere SUV voor een Lexus he?
De SUV heeft de afgelopen decennia een meedogenloze strijd om de eerste plaats op de populariteitslijst gevoerd en heeft die strijd ook met overweldigend succes gewonnen. Je kunt je hoofd niet keren op straat, of er komt een model langs dat zijn basis lijkt te hebben in het traditionele 4x4-segment. Helaas is het leeuwendeel van deze 4x4-afgeleiden voorzien van voorwielaandrijving en plastic opzetstukken en vooral gericht op uiterlijk vertoon. SUV’s met serieuze terreincapaciteiten zijn op de vingers van twee handen te tellen en hun aantal neemt gestaag af door de steeds strakkere wurggreep van de vergroening.
Maar in de VS is de SUV pas echt het summum?
Dat die wurgreep in het land van de onbegrensde mogelijkheden nauwelijks aanwezig is, blijkt uit modellen als de Genesis GV90, Lincoln Aviator en Jeep Grand Wagoneer die ze daar in aanzienlijke aantallen verkopen. Stuk voor stuk enorme gevaartes die maar één doel hebben en dat is het verwennen van de inzittenden tijdens lange reizen. Binnen het uitgebreide aanbod van deze grote en luxueuze SUV’s bevindt zich een obscure en steeds kleiner wordende niche, die specifiek is gericht op de eigenschappen waarop het SUV-segment als geheel van origine is gestoeld. Dan hebben we het over de mogelijkheden om juist buiten de gebaande paden in alle comfort te kunnen genieten.
Waar moet je de Lexus GX plaatsen?
Naast enkele voor de hand liggende modellen zoals de Land Rover Defender en Mercedes-Benz G-klasse, zijn er buiten Europa en met name in de VS verschillende voorbeelden, waar de Lexus GX er één van is. Dit begon in 2002 als een zeer capabele en tevens comfortabele SUV die aan de Toyota 4Runner gerelateerd was, wat trouwens ook zo’n voorbeeld is van een 4x4 die wij in Europa niet kennen. Eind 2023 kwam de derde generatie van de GX op de markt, die nu de toevoeging 550 heeft en niet meer op basis van de 4Runner staat, maar zowel platform als aandrijflijn deelt met de Toyota Land Cruiser.
Wat biedt hij meer dan de Land Cruiser?
Wat deze Lexus meer biedt ten opzichte van de Toyota is een interieur dat beter zou moeten passen bij dit segment, met een nette afwerking, prettige stoelen en over het algemeen mooiere materialen. Daarbij moeten we aantekenen dat dit alleen geldt vanuit Amerikaans perspectief, waar de GX 550 vanaf ongeveer 66.000 dollar bij de dealers staat. Ga je uit van de prijs die hier in Nederland zou gelden, dan kom je op ruim twee ton uit en dan schiet de GX 550 echt schromelijk tekort.
Welke motor heeft de GX?
Koppel je de GX 550 even los van alles, dan is het beslist een interessant model. Hij oogt beter en meer premium dan de Toyota Land Cruiser waarmee hij veel genen deelt. De Lexus heeft een krachtige V6 twinturbo, een 10-traps automaat, een ladderchassis met adaptieve onafhankelijke wielophanging met dubbele draagarmen voor en multilink ophanging achter en een sperbaar Torsen-differentieel. Dat laatste geldt alleen in geval van de Overtrail die wij reden, die het meest geschikt is voor terreinrijden, maar daarvoor lever je wel wat rijcomfort in.
Het is vrij zinloos om hier in detail het volledige aanbod te bespreken, maar het komt erop neer dat de GX 550 in drie varianten te koop is, waarbij de Premium het basismodel is. De Overtrail is vooral bedoeld voor terreinrijden en de Luxury spreekt voor zich. Van elke variant is ook nog een Plus-uitvoering verkrijgbaar met een rijkere standaarduitrusting. Zeker met de Overtrail is het opgegeven gemiddelde verbruik van 13 l/100 km niet realistisch, want zelfs rustig meesukkelen met het verkeer en keurig de maximumsnelheid van 65 mph (105 km/h) aanhouden levert ongeveer 15 l/100 km op.
Hoe rijdt de GX?
Tijdens dagelijks gebruik, waarvoor ongeveer 95 procent van de kopers deze capabele 4x4 gaat gebruiken, is de GX 550 geen tegenvaller, maar een echte uitblinker is het evenmin. Enig gevoel in het stuur is zo goed als afwezig, de zescilinder laat van zich horen wanneer je een flinke greep in het krachtpotentieel doet en de carrosserie voelt onrustiger dan bij SUV-concurrenten die specifiek op asfaltgebruik zijn toegespitst.
Daar moet je wel even bij stilstaan, want als je bewust kiest voor een Premium of Luxury, dan doe je jezelf op twee vlakken tekort. Er zijn zonder meer alternatieven die beter rijden op asfalt, of die beter presteren in het terrein. De Overtrail is daarmee de sweet spot en die vergeef je dan ook gemakkelijk het gebrek dat het geen zwevend tapijt is dat zich ook nog eens snaarstrak door bochten laat sturen.
Is het een Mercedes G-klasse alternatief?
De Lexus GX 550 blinkt vooral uit met zijn stoere uiterlijk, dat een prachtige balans vormt tussen exclusiviteit en utiliteit. Je zou zelfs voorzichtig kunnen stellen dat de GX 550 een soort mild (lees: minder duur) alternatief is voor de Mercedes-Benz G-klasse. Zeker in de VS, waar kopers gemiddeld minder merkgebonden zijn en minder zwaar tillen aan Europese etiketten, trekt de GX flink wat aandacht in het verkeer en op drukke parkeerplaatsen tijdens de boodschappen op zaterdagochtend. Het zijn die stoere hoekige lijnen, de afgekante schermranden en de bodemvrijheid waardoor de GX zich onderscheidt van de meeste concurrenten, die qua design steeds theatraler overkomen zonder daar enig praktisch nut tegenover te stellen.
Na een weekje sturen kunnen we concluderen dat de GX 550, mits je voor de Overtrail gaat, een zeer aantrekkelijk alternatief is voor elke SUV die zich stoerder voordoet dan hij werkelijk is. Maar het is zeker geen premium SUV die de valet-parkeerder van een exclusief restaurant prominent voor de zaak zet. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat de Lexus GX 550 ergens het midden houdt tussen de Lexus RX en een de Ineos Grenadier.
Technische gegevens
Lexus GX 550
Afmetingen (l x b x h) 5,01 x 1,99 x 1,87 m
Aandrijflijn benzine, hybride
Motor V6 twin-turbo
Cilinderinhoud 3.445 cc
Max. vermogen 349 pk
Max. koppel 650 Nm
Topsnelheid* 175 km/h (begrensd)
0-100 km/h* 7,0 s
Verbruik gem.* 13,5 l/100 km
CO2-uitstoot g.o.
Vanafprijs in VS $ 65.585
*Bij benadering, Amerikaanse meetmethode
Missen we hier iets aan?Als je kijkt naar de Nederlandse prijzen van de Toyota Land Cruiser, waarop de Lexus GX 550 is gebaseerd, dan is het antwoord op deze vraag resoluut nee. Met een basisprijs van ruim € 177.000 voor de Toyota, zou de Lexus ver boven twee ton uitkomen en dat is deze auto niet waard. Voor dat geld koop je ook een Land Rover Defender 130 met alle toeters en bellen of zelfs een Mercedes-Benz G 500 en daarmee kan deze GX 550 zich niet meten. Dat is Lexus natuurlijk niet aan te rekenen, want het zijn de opportunistische heffingen die de prijs in Nederland naar onrealistische hoogte zouden opstuwen en dat geeft dus aan waarom Toyota Nederland geen heil ziet in deze premiumversie van de Land Cruiser. Mocht je in het buitenland een keer een huurauto nodig hebben, informeer dan of ze een GX 550 in de vloot hebben, want die oogt en rijdt absoluut beter dan menig concurrent. |