Test: Leapmotor C10 – Stellantis in de koopjeshoek
Is dit de elektrische middenklasse SUV die Dacia nog niet heeft?
79 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De Leapmotor C10 is een elektrische middenklasse-SUV die veel voor weinig lijkt te bieden, althans op papier. Is het nieuwe Chinese merk het Stellantis-alternatief voor Dacia? We nemen de proef op de som.
Wie of wat is Leapmotor?
Leapmotor is een jong Chinees automerk dat hard werkt om ook buiten de Volksrepubliek China zo snel mogelijk een showroomvullend gamma neer te zetten. Die showrooms maken deel uit van het Stellantis-netwerk. Voor een dekkend netwerk aan verkoop- en servicepunten is de Chinese autofabrikant eind vorig jaar namelijk een samenwerking aangegaan met Stellantis. Al eerder reden we met de kleine elektrische T03, een Dacia Spring-concurrent. Nu is het de beurt aan de C10, een elektrische middenklasse-SUV. En er zit meer in het vat. Op de Salon van Parijs wordt een derde model gepresenteerd, de B10. De Leapmotor B10 is ook een elektrische SUV, maar dan net een maatje kleiner dan de C10. En de komende drie jaar moet er elk jaar een nieuw model bij komen.
De Leapmotor C10 is redelijk no-nonsense, maar laat geen goedkope indruk achter.
Waar moeten we de Leapmotor C10 plaatsen?
De C10 is op papier een uiterst volwassen EV voor een zeer scherpe prijs. Hij is groter dan een bijvoorbeeld een Volkswagen ID4 maar zit met een vanafprijs van €39.050 direct in het vaarwater van auto’s als de veel compactere Peugeot e-2008. Van bumper tot bumper meet de C10 4,74 meter, terwijl de afstand tussen voor- en achteras 2,83 meter bedraagt. Het zijn afmetingen die resulteren in een meer dan royaal interieur. Zowel voor- als achterin heb je ook als forse volwassene meer dan genoeg ruimte. Zelf met de voorstoelen in de achterste stand houd je achterin meer dan genoeg beenruimte over. Hiermee komt de auto (om binnen het Stellantis-concern te blijven) aardig in het vaarwater van de Peugeot 5008. Met een inhoud van 435 liter is ook de bagageruimte dik in orde. En mocht dat toch niet toereikend zijn: aan de voorkant beschik je nog over een frunk en ook telt het interieur maar liefst 26 opbergvakjes.
Zowel vanbinnen als vanbuiten is de C10 royaler dan bijvoorbeeld een Volkswagen ID4.
Zijn er nog knopjes of werkt alles via een touchscreen?
Het strak en zakelijk vormgegeven dashboard bevat geen schakelaars en knopjes; zelfs de verdekt opgestelde ventilatieroosters kun je niet met de hand bedienen. Minimalisme viert hoogtij waardoor je voor nagenoeg alles bent aangewezen op het multimediascherm en de multifunctionele knoppen op het stuur. Hoewel je bij de C10 heel veel kunt instellen en regelen via het infotainmentsysteem vraagt dat opvallend weinig moeite. Het systeem reageert lekker snel, maar bovenal heeft het een logisch opgezette menustructuur, waarin je vrij simpel je weg vindt. Hardware en software zijn door Leapmotor in eigen beheer ontwikkeld. Het systeem biedt ruimte voor apps van derden, zoals Spotify. Naar de mogelijkheid om een telefoon te koppelen via Apple CarPlay of Android Auto zoeken we echter te vergeefs. Op de afwerking en de materiaalkeuze hebben we weinig aan te merken. Het ziet er netjes uit en alles wat we beetpakken voelt prettig aan. De stoelen zijn overigens niet bekleed met echt leer, maar met een kunstvariant.
Minimalisme viert hoogtij. Bijna alles regel je via een eenvoudig te doorgronden multimediasysteem.
Alleen elektrisch of ook met benzinemotor?
De aandrijving komt voor rekening van een tussen de achterwielen geplaatste 218 pk elektromotor, die wordt gevoed wordt door een 69,9 kWh-accupakket. Volgend jaar komt er ook een versie met een range-extender onze kant uit, waarbij een 1,5-liter driecilinder-benzinemotor met generator voor extra elektriciteit zorgt. De auto waarmee wij onze eerste kennismaking hebben, heeft die voorziening niet. Hier wordt de accu geladen met maximaal 11 kW uit de wisselstroomlaadpaal of met maximaal 83 kW van de gelijkstroomsnellader. Dat zijn geen grensverleggende waarden, net zo min als het verbruik van 19,8 kWh/100 km en de actieradius van 420 WLTP-kilometers dat zijn. Het is keurige middenklasse en nog altijd wel beter dan bij de meeste andere Stellantis-EV’s, dat dan weer wel. Als we al een puntje hebben dat verbetering verdient, dan is dat een softwarematige. Tijdens het rijden is het niet mogelijk om over te schakelen naar one-pedal-driving, want daarvoor dient de versnellingspook (een hendel aan de stuurkolom) in P te staan. En is one-pedal-driving ingeschakeld, dan is het vervolgens weer niet mogelijk om van rijmodus te wisselen. Overigens bestaat de kans dat wanneer de eerste C10’s bij de consument arriveren dit al met een over-the-air software-update is gefikst; de mensen die we er na onze rit bij Leapmotor over spraken, vonden het zelf ook vrij merkwaardig.
Mocht je je sleutel vergeten zijn, geen probleem. Een telefoon met Bluetooth werkt ook.
Hoe rijdt de C10?
Voor de onderstelafstemming zijn Maserati- en Alfa Romeo-ingenieurs naar China gevlogen. Het zal zo zijn. De auto heeft echter niet de rijdynamiek die we van die Italianen kennen. Het is gewoon keurig middle of the road: stevig, maar met meer dan genoeg comfort. De besturing sluit daar keurig op aan. Die is netjes bekrachtigd en niet overdreven communicatief. Met deze opzet stoten ze bij Leapmotor niemand voor het hoofd. Als dat de bedoeling is, is het merk daar keurig in geslaagd en heb je met de C10 een ruime no-nonsense auto voor een scherpe prijs, maar dan wel met elektrische prestaties en een infotainmentsysteem waar ze bij de Franse, Duitse en Italiaanse Stellantis-merken wellicht nog iets van kunnen opsteken.
Van de opzet van het C10-infotainmentsysteem kunnen andere Stellantis-familieleden nog wat leren.
- +Ruim interieur
- +Logisch multimediasysteem
- -Geen apple carplay of android auto
- -Iets te minimalistisch ingericht
Oordeel
De C10 is een ruime no-nonsense auto voor een scherpe prijs, maar dan wel met elektrische prestaties en een infotainmentsysteem waar ze bij de Franse, Duitse en Italiaanse Stellantis-merken wellicht nog iets van kunnen opsteken.
PRIVATE LEASE Leapmotor C10
Had je deze auto's al gezien?

Leapmotor C10 REEV Design 28.4 kWh Camera systeem rondom, Stoelverwarming/koeling, Panoramadak, Navigatie
- 2025
- 295 km

Leapmotor C10 REEV Design 28.4 kWh Camera systeem rondom, Stoelverwarming/koeling, Panoramadak, Navigatie
- 2025
- 2.000 km

Leapmotor C10 REEV Design 28.4 kWh Camera systeem rondom, Stoelverwarming/koeling, Panoramadak, Navigatie
- 2025
- 10 km
Lezersreacties (79) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.