Test: Kia EV6 GT (2022)
Meer dan alleen maar snel
189 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Met 585 pk, 740 Nm en een 0 tot 100-tijd van 3,5 seconden stoot de Kia EV6 GT in één keer door naar de klasse van de snelste EV’s. Ook in andere opzichten blijkt de top-EV6 zich echter duidelijk te onderscheiden van zijn mindere broeders.
Nu de meeste automerken inmiddels een of meerdere serieuze EV’s in hun gamma hebben opgenomen, zien we langzaam maar zeker steeds meer smaakmakers verschijnen in het elektrische aanbod. De sportieve topversie van de Kia EV6 werd al meteen bij de onthulling van dit model aangekondigd, maar heeft toch even op zich laten wachten. Op papier is de Kia EV6 GT al een zeer indrukwekkend apparaat. EV’s zijn vrijwel allemaal vlot en hebben veel pk’s en snelle sprinttijden, eigenschappen die dus wat gedevalueerd zijn, maar dit is wel echt heel wat anders dan een reguliere EV6. Met 585 pk is de GT maar liefst tachtig procent krachtiger dan de subtopper van het gamma, de vierwielaandrijver met 325 pk.
De Kia EV6 GT staat op Pilot Michelin Sport 4-banden.
Bovendien wilde Kia er ook echt een sportieve variant van maken. Daarbij moet je volgens het merk niet denken aan een ‘hardcore’ circuitauto, maar aan een model dat het ‘GT’ in de naam eer aan doet. Daarom kwam er een elektronisch sperdifferentieel, werd de auto voorzien van nieuwe, vijf millimeter lagere veren om adaptieve dempers mogelijk te maken en heeft hij grotere remmen. De 380 en 360 mm grote schijven zijn door de vijfspaaks 21-inch wielen mooi zichtbaar. Die wielen zijn voorzien van speciale Michelin Pilot Sport 4-banden, die rondom 255 mm breed zijn.
Voor de rest moet je aan de buitenkant goed kijken om een GT van een GT-Line te onderscheiden. Ze delen bijvoorbeeld de ten opzichte van een standaard EV6 wat sportievere bumpers. Bij de GT-line zijn de zwarte vlakken in die bumper opgeleukt met een horizontale sierstrip, bij de echte GT staan ze rechtop. Achter zien we iets soortgelijks met de reflectoren aan weerszijden, én kreeg de GT een unieke combinatie van mist- en achteruitrijlicht in de bumper. Opmerkelijk.
Veel sportievere stoelen dan een gewone Kia EV6.
Het gifgroene tintje van de remklauwen is de thema-kleur van de GT en keert ook aan de binnenzijde terug. We zien het bijvoorbeeld op de stoelen, die met hun vaste hoofdsteunen en forse wangen veel sportiever zijn dan het reguliere EV6-meubilair en het zonder stoelventilatie en elektrische verstelling doen. Dat is een bewuste keuze, want in uitgeklede en handmatige vorm kunnen ze verder naar de vloer zakken. Daarmee lost de GT meteen een belangrijk nadeel van de EV6 op, het sportieve gevoel begint nu al meteen als je instapt.
Eén duimbeweging voor GT-knop
Een sportiever stuurwiel had niet misstaan, al ligt het tweespaaks exemplaar wel prettig in de hand. Het opvallendste onderdeel van het stuur is zonder meer de gifgroene GT-knop onder de rechterspaak. Dat is een aanvulling op de standaard knop voor de rijmodi, die in zwart links op het stuur te vinden is. Naast Eco, Normal en Sport biedt de GT-stand de volgende stap op het gebied van sportiviteit, met een ‘losser’ afgesteld ESC-vangnet en het volle vermogen. In de overige standen wordt dat wat teruggeschroefd, maar wie dat wil, schakelt het volle potentieel van de auto dankzij deze extra knop razendsnel in met slechts één duimbeweging. De acceleratie is dan zeer indrukwekkend en daadwerkelijk van Tesla-niveau. De auto knalt keer op keer met veel gemak in minder dan 4 tellen van 0 naar 100 km/h en ook daarboven blijft hij stevig versnellen.
De magicbutton van de Kia EV6 GT.
De topsnelheid is met 260 km/h voor EV-begrippen zelfs hoog; slechts een handjevol, vaak veel duurdere, elektrische modellen evenaren deze Kia in dit opzicht. Het is niet zo zinvol, wellicht, maar wel leuk dat het kán. Dat wordt mogelijk gemaakt door het maximum toerental van de elektromotoren te verhogen van 15.000 naar maar liefst 21.000 per minuut. Anders dan bij een Porsche Taycan is er dus nog steeds maar één vaste overbrenging, die zowel de snelle sprint als de hoge topsnelheid afdekt. De elektromotoren zijn in beginsel identiek aan die van de normale EV6 AWD, maar hebben door een andere inverter – het ‘brein’ vande motor – flink meer vermogen. Aan de achterkant komt er 63 procent bij voor een totaal van 367 pk, aan de voorkant is het vermogen zelfs meer dan verdubbeld naar 218 pk.
Het accupakket is afgezien van wat extra koeling niet gewijzigd en heeft dus nog steeds een capaciteit van 77,4 kWh. Dat is heel wat, maar als gevolg van de grotere en bredere wielen slinkt de theoretische actieradius wel naar 424 km.
De GT komt volgens fabrieksopgave 424 kilometer ver op een acculading.
Het effect van de vele wijzigingen aan het onderstel en de besturing is onderweg goed voelbaar. Daar waar de reguliere EV6 vooral een prettig, comfortabel vervoermiddel is, is de GT een leuk stuurijzer. De besturing is een stuk directer dan bij reguliere uitvoeringen biedt ook meer tegendruk, waardoor je ook op die manier veel meer verbondenheid voelt met de auto.Wel is de Kia wat spoorgevoelig, wat op de vaak smalle weggetjes rond Stockholm, waar we hem testen, wellicht meer opvalt dan in Nederland. Het onderstel is een huzarenstukje. De 2.100 kg zware Koreaan voelt veel lichter dan hij is, is heel precies te plaatsen, laat duidelijk weten waar zijn grens ligt en dat is ook nog eens ver weg. Tegelijk is hij bepaald niet oncomfortabel. Hij is stevig, zeker, maar voor een hoog en zwaar model gaat hij goed met allerlei oneffenheden om. Alleen met remmen is soms duidelijk dat er veel gewicht achter zit, al remt de auto op zichzelf uitstekend. Remmen gaat op de regeneratieve manier, pas bij meer remkracht of in ‘regeneratiestand’ 0 worden de remschijven aangesproken. Het voelt echter allemaal heel natuurlijk en is goed te doseren.
Op het totaal is bar weinig aan te merken. De opper-EV6 biedt een geweldige combinatie van plezier, stabiliteit en comfort en als bonus is hij razendsnel. Dat kost met dik € 68.000 wat meer dan eerder werd aangekondigd, omdat ook bij Kia alles duurder wordt. Toch is de EV6 GT nog steeds een relatief goede aanbieding. Want benzine-auto’s met dit soort prestaties zijn sowieso flink duurder, dus daar zijn we snel uit. Elektrisch is een Tesla Model Y Performance een alternatief, maar die is is nipt minder snel en net iets duurder. Dat geldt ook voor de Mustang Mach-E GT. In vergelijking met die Ford is de EV6 veel braver afgesteld, meer op stabiliteit dan op speelsheid. Maar dat maakt hem ook veel verfijnder en simpelweg sneller, terwijl het evengoed een leuk model is om mee te rijden.
Voor wie wil, heeft de Kia ook een heuse driftstand. Daarvoor moet je een kleine knoppenprocedure doorlopen, maar dan kun je ook helemaal ‘los’. Hiervoor geldt eigenlijk hetzelfde als voor de hele auto: nuttig is het niet, maar gaaf stiekem wel.
- +Zeer snel
- +Prachtig in balans
- -Uiterlijke verschillen minimaal
- -Tikje spoorgevoelig
PRIVATE LEASE Kia EV6
Had je deze auto's al gezien?

Kia EV6 Plus 77.4 kWh | Navi | Camera | Stoelverwarming
- 2023
- 11.629 km

Kia EV6 GT-Line 77.4 kWh | Trekhaak | Panoramadak | Meridian Audio | Elekt. Stoelverstelling met geheugen | Stoelventilatie | Head-Up Display |
- 2023
- 33.520 km

Kia EV6 Plus 77.4 kWh | Trekhaak | Dealer onderhouden |
- 2022
- 98.998 km
Lezersreacties (189) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.